Vad heter det när huset är helt rakt på ena sidan o bara har tak åt ett håll.. ??? vet inte hur jag ska förklara.
På byggahus förstasida stod det om Sedum tak för ett tag sen, det var ett foto, o det är så jag menar.
Vi ska riva vår stuga på landet och bygga ett hus med sånt tak, och nu när jag ska leta lite skisser så vet jag inte ens vad det heter...
 
8) Plant tak med x graders lutning. :-/ ???
 
Hej Matilda!
Jag skulle tro att det ät pulpettak du menar.
Calle
 
Tackar! Ja, pulpettak var det. :)
 
I din värld just finns ju bara sadeltak just nu ;).....men kolla vår hemsida, garaget är ett typiskt pulpettak.....liksom huset....
 
Calle Anka skrev:
I din värld just finns ju bara sadeltak just nu ;).....men kolla vår hemsida, garaget är ett typiskt pulpettak.....liksom huset....
Ok. ska kolla in villaoscar igen.
 
Ja, det var sånt tak som Calle Anka hade på skisserna.
Huset kommer stå med ryggen mot ett berg och då vi ska ha loft på den del där taket är högt ska det helst vara så högt som möjligt. :p Brorsans hus ligger ovanför och får inte skymma hans utsikt för mycket...så det måste gå ner kraftigt också..
Så nästa fråga blir, hur mycket vinkel kan man ha på ett puplettak? ???
 
Pulpettak = liten vinkel....ser ju inte klokt ut med 45 gr t ex.....

Mellan 14-20 är rimligt.....14 gr är gränsen för betongpannor.....annars måste du ha plåt!
 
Måste väl bero på tomten och huset i övrigt om 45 gr ser klokt ut eller inte? Detta hus blir ganska långsmalt. Finns det några bestämmelser för takvinkel.. eller kan man rita/bygga hur man vill?

 
Finns det ingen detaljplan så gäller nämndens bedömning fall till fall....pröva det hela genom ett förhandsbesked.....men tänk själv....en vinkel på 45 grader ger ett enormt väggliv på motsatta sidan med pulpettak.....

Därför brukar lutningen vara mindre....

Räkna ut det själv med följande formel:

Husets bredd * tangenten 45 grader+husets höjd låga sidan = hela hushöjden andra sidan pulpettaket....

Tangens brukar finnas på lite mer avancerade miniräknare....men annars är det lätt i Excel....

Sålunda om huset är 5 meter brett:
5*tan 45(1)+säg 2,50 väggliv = 7,50 meter höjd.....det blir inte så snyggt....

Med 15 grader blir det i stället 3,8 totalt på andra sidan!
 
;D ;D *räknar*
Men baksidan av huset syns ju inte.. men ok, 45 är lite överdrivet.

Jag skulle hemskt gärna kolla på den typen av hus, väldigt enkla ca 40-50 kvm. Öppen planlösning, med loft.
Någon som har skiss, länk eller nåt slags tips?
 
:D Kul att du väljer just det enda jag själv kunde komma på! Har du också kollat på det på husexpo eller?
Helt klart läckert!

Mer..........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.