OXYD
Tjenare!
Håller på att fixa till min ventilation i badrummet på översta våningen. Tomtarna som bott här tidigare har barat skickat ut det på kallvinden. Visserligen ingen dusch där, men ändå fel.
Min tanke först var att dra ett rör ut till gaveln men det är lång väg ut dit 7m. Så frågan är om inte man skall satsa på att göra det korrekt direkt med genomföring i taket. Vi har självdrag i huset.

Har svårt att hitta en bra lösning på huv för enkupiga Veberöd tegelpannor.

Känner ni till någon diskret huv som kan passa för enkupiga Veberöd pannor? Eller man skall dra 7m ventilationsrör ut till gaveln istället.
Mycket tacksam för svar
 
Diskret huv ??
Hade du tänkt att den inte skulle synas?

Normalt brukar väl huven sticka upp en 20-30-40 cm ovanför pannorna.

Plåtslagaren anpassar lätt huvens "fot" till pannornas profil (samt så vinkeln blir rätt i f.h.t din taklutning.

I
 
OXYD
diskret menar jag med att det behöver inte vara någon jättestor variant. Typ en som liknar denna :)

huv.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte man kunde kanske köpa och fixa det själv utan plåtisens hjälp. Men det kanske är svårt att få till.
 
Ja, en sådan huv kan du väl montera på vilken panna som helst.

Jag är bara lite fundersam på hur tätningen fungerar. Måste fungera till 100%. :x
 
OXYD
OXYD skrev:
såg att det finns en variant som använts här på forumet som heter Pan-O-Vent.
[länk]
den finns för "Vittinge Tegel 1 Kupig" Kan den passa mina Benders pannor tro
I första inlägget skrev du att du hade Veberöds panna!!!
Är det Benders eller Veberöds panna du har ? :wow:

Om du är osäker så är Veberöds pannorna märkta Veberöd DH och slutade för övrigt att tillverkas 1972.
 
Redigerat:
OXYD
Hade det varit Benders hade det inte varit några problem ;-)
Nu är det Veberödspannor jag har. De är märkta Veberöd utan DH. Huset är från 80 så de har säkert varit med tidigare
 
Genom tiderna har Veberöds Tegelbruk tillverkat 2 olika enkupiga pannor

Den du ser i första länken är av äldre typ, lite planare. Bör inte vara ngt problem att få till en tätning genom att låta en plåtslagare tillverka en "takpanna" med samma form som pannan som anpassas till önskad huv .

http://www.blocket.se/kronoberg/Veberod_Tegelpannor_53415453.htm?aw=1

DH pannan är den modernare enkupiga pannan med lite bättre tätningsfalsar som är mycket vanlig på många tak i åtminstone Skåne. Den tillverkades i lite olika färger men vanligast i rött. Länk nr 2

Eftersom den är lite mer "vågig" så är det lite mer besvärligt att få till en "panna" i plåt som passar din huv, men det är säkert inte omöjligt för en duktig plåtslagare. Att finna en "fabriksfärdig" tror jag är utsiktslöst.

http://www.blocket.se/vastmanland/Tak__och_nockpannor_Weberod_DH_brunsvarta_52688704.htm?aw=1
 
OXYD
OXYD skrev:
Svårt att se skillnad på dem. Men stämpeln är samma som den första länken du skickade.
l
??? ja, det finns väl ingen stämpel på den första länken ?, men dessa pannor är i stort sett plana och mycket äldre. Är ditt hus byggt 1980 så vore det märkligt om man lagt sååå gamla pannor på huset.

De huvar du länkade till så är den ena en högre modell. Det är väl den vanligaste designen om man tittar på hus idag. Dock lite väl klumpig och stor för ett enkelt ventilationsrör.
Tror nog att prisskillnaden är minimal jmfrt att en plåtslagare tillverkar en huv som passar ditt tak perfekt.
Den andra länken (den låga modellen) verkar vara av plast. Den skulle nog jag avstå från.:)
 
OXYD
Kan vara så att prisskillnaden är liten, Har ej kollat. Brukar själv vara bäste dräng.
 
OXYD
tegel.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är denna panna som ligger på huset
 
Ja, det är de allra äldsta enkupiga pannorna som Veberöds Tegelbruk tillverkade.
Märkligt att lägga dom på ett hus från 1980, men i detta läget så är det nog enklare att få till en plåtprofil (foten på huven) tak vare pannans ganska plana utseende jmfrt med DH-pannan. :)
 
OXYD
Då har man lärt sig något nytt om huset :) att man har pannor som är äldre outlet eller omlaggda. Tycker de är ganska fina i utseendet. Behöver få bort lite alger på dem bara. Du verkar kunnig Roland53 på tegelpannor. Kan man försiktigt högtryckstvätta tegelpannor? Betong skall man ej, men tegelpannor är ju samma material rakt igenom så borde inte vara något problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.