Hej, jag behöver lite hjälp, vi har funderat på att bygga om våran altan, dvs, riva ner allt och bygga en helt ny inglasat altan, den vi har är gammal och halv öppet, jag har kollat offerten med olika byggfirmor och frågat de också om jag behöver nån bygglov för det, de flesta är inte säkra, men resten säger att jag behöver inte det, eftersom altan finns redan på husets ritningar och det kommer att vara i samma storlek, men när jag ringde kommunen, de sade att jag behöver bygglov, så jag undrar, behöver jag eller behöver jag inte nån bygglov? :surprised:
 
Begär att få frågan skriftligt besvarad av kommunen. När man frågar muntligt har de en förmåga att svara att du behöver ansöka om bygglov, ska de svara skriftligt diarieförs svaret och då tenderar de att kolla upp fakta bättre innan de svara...
 
Gjort samma sak då bef uterum var ruttet. 1. Fanns ingen ritning på vårt uterum 2. Byggnadsnämnden ansåg att vi eg skulle begärt rivningslov för att riva. 3. Bygglov krävs för nytt uterum då vi inte kunde behålla ngt av den gamla. OM du renoverar krävs inget bygglov men om den blir helt ny krävs lov.
 
Inglasad altan är bygglovspliktig, kan vara undantag utanför detaljplanerat område.
 
OpiMaza
Som huggan skrev så måste du ha bygglov.
 
Om det är inom detaljplanerat område så behöver du garanterat bygglov. Möjligen skulle du kunna slippa det om nuvarande altan är inglasad, och den nya får samma utformning både yta, höjd oc takvinkel osv.
 
Renovera befintlig så slipper du bygglov.
Du kan ju vara väldigt noga när du renoverar, typ byte lite extra, typ allt.........
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Workingclasshero, ja man kan ju behålla nån planka från den gamla bara för att, annars är det precis så jag hade gjort! :)
 
Det räknas som tillbyggnad om du glasar in och det är inom detaljplanerat område. Hade du inte glasat in kunde du renoverat upp det gamla rejält utan bygglov. Tro mig jag vet jag höll på i flera månader innan det blev rätt allt enligt kommunen.
 
Hemmakatten
Det är tyvärr inte riktigt att man kan renovera allt, dvs. byta ut allt utom nån liten stolpe eller regel. I sådant fall bedöms det som en nybyggnation och rivningslov respektive bygglov krävs. För att det ska anses vara en renovering måste en mer eller mindre betydande del av originalbyggnaden finnas kvar.
 
Hemmakatten skrev:
Det är tyvärr inte riktigt att man kan renovera allt, dvs. byta ut allt utom nån liten stolpe eller regel. I sådant fall bedöms det som en nybyggnation och rivningslov respektive bygglov krävs. För att det ska anses vara en renovering måste en mer eller mindre betydande del av originalbyggnaden finnas kvar.

Grundregeln/tricket är väl att man gör det stegvis.
Klappa ikull skiten och spara en bräda som man hänger upp på väggen är ju svårt att försvara.
Men om man byter ut del för de så kan ju ingen (utom nån jurist) hävda att man bedriver annat än underhållsarbete...Jag tror att bevisbördan blir svår om man inte riktigt kommer ihåg när och i vilken ordning man bytt brädorna.

Å andra sidan har vi ett lokalt extremfall i Luleå...
https://www.google.se/search?hl=sv&......1ac.1.34.heirloom-hp..7.5.1514.87IErfdO0pI
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.