Akahigi
Fördelar/nackdelar med resp. modell?

1152 har:
Schmutzkiller munstycket (hehe, får man väl säga)
Total stop-system
Vinda
5 meter slang mer (15m totalt)

Kostar 125€ mer.

Behöver man ha en sån där roterande tralltvättmojäng? Kostar 100€ i sig.

Tacksam för skyndsamma tankar/idéer.
 
Vinda och mer slang tycker jag är väldigt bekvämt.
Nästan så det är värt de extra pengarna, att kunna tvätta en hel bil utan att behöva flytta HT är guld värt.

Tralltvätten gillar jag inte, kör hellre med lägre tryck och det breda munstycket om det ska tvättas trall eller stenplattor.
 
Jag var inne på en Kärcher K7, men har nog velat klart och bestämt mig för en HD5/15, till stor del för att den kommer 15m och slang och ev. lite rejälare vinda.
 
Akahigi
Schmutzkillern och auto-stop, vad är de värda i praktiken?
 
Akahigi skrev:
Schmutzkillern och auto-stop, vad är de värda i praktiken?
Schmutzkiller är ovärdeligt.
Det är en roterande dysa som ökar tvättkraften enormt.

Autostop vet jag inte vad det är om det inte menas att pumpen stannar.när du släpper avtryckaren, i så fall har nästan alla eldrivna HT det.
 
Akahigi skrev:
Schmutzkillern och auto-stop, vad är de värda i praktiken?
Smutsdödaren har jag faktiskt inte testat, trots att jag har haft den ett år. Jag kör med det vanliga munstycket, och ofta med nedskruvat tryck. Med max tryck och rätt kem klarar man det mesta med den vanliga lansen.

Jag testar alltid med Alfanol HD grön först (1:10), och det brukar fungera. I vissa fall får man ta till annat. Till bilfälgar använder jag Kalkbort, en röd vätska med forforsyra, som man köper billigt på Ö&B. Till asfaltfläckar duger bara kallavfettning, men då "skall" man ha oljeavskiljare.

På en Kränzle kan man ha eller mista auto-stop. Pumpen på de utan har en bypassventil som gör att det går bra ändå. 15 meter slang är mycket användbart, speciellt med tanke på att maskinerna skall ligga på mage när de används, vilket gör flyttning lite omständligt.

Ett riktigt bra tillbehör är detta:
Kombinera med en fordonstvättborste på skaft från Swedol, så tvättar man även stora bilar på några minuter.
 
Schmutzkillern är ett vanligt turbomunstycke mao?
det vill man ha utan tvekan. Kanske inte på bilen alltid, men väl om man spolar rent ett stålstaket eller blåser rent betong eller andra grova jobb.
 
Akahigi skrev:
Schmutzkillern och auto-stop, vad är de värda i praktiken?
Schmutzkiller är ovärdeligt.
Det är en roterande dysa som ökar tvättkraften enormt.

Autostop vet jag inte vad det är om det inte menas att pumpen stannar.när du släpper avtryckaren, i så fall har nästan alla eldrivna HT det.
 
corre skrev:
Schmutzkillern är ett vanligt turbomunstycke mao?
det vill man ha utan tvekan. Kanske inte på bilen alltid, men väl om man spolar rent ett stålstaket eller blåser rent betong eller andra grova jobb.
Yes. Kallas turbomunstycke ibland.
Kärcher kallar det rotojet eller något sånt
 
Akahigi
FredrikR skrev:
Jag var inne på en Kärcher K7, men har nog velat klart och bestämt mig för en HD5/15, till stor del för att den kommer 15m och slang och ev. lite rejälare vinda.
Verkar gå på ett ut med HD eller en Kränzle prismässigt. Varför Kärcher?
 
Men man skall komma ihåg att inte frestas att använda de där turbomunstyckena på trä. Det blir bara en massa stickor och elände.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Akahigi
Ska man skaffa avlopps-kit på en gång också? 15 meter?
 
Akahigi skrev:
Verkar gå på ett ut med HD eller en Kränzle prismässigt. Varför Kärcher?
I mitt fall för att kunna använda de konsumenttillbehör (avloppsrensare mm.) jag har sedan tidigare.
Kanske passar på Kränzle, har inte kollat. :)
 
FredrikR skrev:
I mitt fall för att kunna använda de konsumenttillbehör (avloppsrensare mm.) jag har sedan tidigare.
Kanske passar på Kränzle, har inte kollat. :)
Det finns adaptrar
 
mattiasp skrev:
Men man skall komma ihåg att inte frestas att använda de där turbomunstyckena på trä. Det blir bara en massa stickor och elände.
Japp!
Man slår sönder fibrerna direkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.