Har fått ett badrum och hall renoverat.

Nu har jag problem med att klinkerfogarna spricker upp. De har fogar om en gång redan men det har redan börjat spricka igen och nu har jag fått små sprickor på andra ställen. Såg sprickor redan efter någon vecka och nu har det gått knappt en månad.

Gick över med dammsugarn precis och då lossnade det bitar ur fogen. Drar jag med nageln så smulas fogen lätt sönder och blir till ett grått pulver. Det är hårdare på andra ställen.

Vad kan vara felet att fogen är hård och sprickfri på sina ställen men spröd och full av sprickor på andra ställen?
och hur hård ska egentligen en klinkerfog vara?
Den bör väl inte lossna om man dammsuger?

20140422_193211.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140422_191436.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Golvet sviktar förmodligen, då klarar inte fogen det och spricker. Hur är golvet byggt?
 
220 golvbjälkar cc60
limmat golvspån 22mm
Armeringsnät
I hallen 12 mm LK golvärmerör med förhoppnigsvis rätt mängd flytspackel över
I Badrummet är det 12mm LK golvrör flytspackel sedan El slinga och ett till lager flytspackel.
 
Fogen har förmodligen inte blandats med rätt mängd vatten enligt bruksanvisning eller också har den börjat "brinna" innan hela fogningen hunnits med. De har blandat för stor sats kanske. Rätt mängd är lätt att få om man väger upp vatten och fogpulver med våg. Vanlig digital hushållsvåg fungerar bra.
För att få fogen stark skall den sedan hållas fuktig tills den "brinner".
 
De sa något om att den kanske torkat för snabbt.
Hur ska jag göra för att se till att den håller sig fuktig? Några tips?

Vi har bra mekanisk ventilation som kanske ställer till det också.
 
Redigerat:
S
var golvvärmen igång när det fogades?
 
Nope och har inte satt igång den ännu heller.
 
Man vattnar fogen så den aldrig blir torr under första dygnet, kan man inte vattna hela tiden så vattna och lägg ut plast på golvet. Och som du förmodligen redan vet ingen värme före 28 dygn efter flytspackling.

PS vattna med duschflaska inte slang.
 
  • Gilla
haggan
  • Laddar…
De ska komma och foga om idag la fram en rulle gladpack åt dem.
Så får vi se om det blir nå bättre.
 
Dom har ju redan fogat om och det ser exakt ut som det är svikt inte dåligt blandat fogbruk. Det kan även va plattan som sitter med lite/dåligt bruk.
Att bara foga om kommer inte lösa dina problem, det ska mycket till för att man ska misslyckas med blandningen så att fogen spricker så där.
 
Men fogen går ju sönder precis där och blir liksom som fint dammpulver när man drar med nageln. På andra ställen så är fogen stenhård och det är nageln som blir slipad iställlet. Kan detta symptom även uppstå om det är svikt i golvet?

Det är inte mycket rörisarna och plattsättarna har lyckats med så jag är inte så förvånad om de har blandat slarvigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.