Har precis fått taket bytt med ny papp, läkt, pannor samt plåtarbeten. Idag fick jag meddelande om att de är färdiga. Jag kan dock med en gång se att där inte finns sotarstege, och att plåten uppe på skorstenen inte är bytt. Slarvigt. Men nu undrar jag, har de slarvat på fler ställen?

2014-04-22 18.47.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taket är smutsigt. Kan man försvänta sig att de ska sopa undan grus och sten? Och om det ser ut så här uppe på, hur ser det då ut undertill?

2014-04-22 18.46.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plåten kring skorstenen ser inte ut att luta åt rätt håll. Ska ta upp en flaska och kolla, men kan det vara så att det inte gör något så länge vattnet inte rinner utmed skorstenen?

2014-04-22 18.44.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Random spik genom pappen. Är detta ok? Känns som att spik på detta sätt kan leda ner fukt til råsponten.
Väldigt tunn ströläkt, är detta en ok tjocklek? (Bärläkten är grövre)

2014-04-22 18.42.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2014-04-22 18.42.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2014-04-22 18.41.48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Olika lösningar på avslutning av nockpannor. Vet inte riktigt vad jag ska fråga här, är mest lite chockad att de inte valde ett sätt.

Finns det något mer jag måste kolla innan jag pungar ut med pengarna?

Tacksam för alla svar.
 
Smutsen från de kapade pannorna är ju inte så bra, det slutar ju i dagvattenledningen och dagvattenbrunnen, dock så gjorde jag själv på liknande vis, tror inte det är fel i sig.

Spik genom pappen är kanske inte jättefarligt, men det är ju dock helt fel, det kan inte vara så att det är en spik från råsponten som sticker upp och gjort hål i pappen?
Då är det ju klart värre, en spik uppifrån kommer ju pappen sluta ganska tätt mot spiken, har man gjort hål från andra hållet har ju skallen på spiken gått igenom och gjort ett större hål.

Läkten är nog inget du kan klaga på.

Plåten mot nockpannan ser ju dock inte så proffsig ut, själv lär jag plåten lätta en aningen från vindskivan för att gå över pannan, sen veck jag ut plåten lite lätt, inte klippa bort något, i min värld är det iaf en risk för att det börjar rosta onödigt tidigt.
 
Så länge plåten inte är repig i ränndalen är det ingen fara är den repig ska du va på dom den ska täcka när man skär enligt mej.

Är troligen någon form av skopa bakom skorstenen dom gjort svårt att se på bilden man ska ha en skopa där.

Ta någon fog och lägg över spiken.

Den 1 cm läkten är inte längre godkänd enligt hus ama vilket är dom rekommendationen man har att följa men ingen regel snickarna använder den ibland för att få gamla saker på taket att passa.

Konstigt att dom inte gjort samma och det som dom gjort på sista bilden hade dom inte gjort snyggt.
 
Är det grannens garage/förråd med en björk mitt i skiten?
 
MrLogic skrev:
Jag kan dock med en gång se att där inte finns sotarstege, och att plåten uppe på skorstenen inte är bytt. Slarvigt. Men nu undrar jag, har de slarvat på fler ställen?
Är det beställt att takstegen skulle bytas?
Är det beställt att skorstenens plåtar skulle bytas?
 
Takstegen är nu beställd, och plåtarbetet utförs om vi vill det, men han rekommenderar att den kopparhuven som redan sitter ska sittar kvar, får ta en funderare på det. Så det var skönt att det var avklarat.

Verkar inte vara några extrema konstigheter då med de bilder jag la upp, också det skönt att höra. Nocken är inte snyggt löst, men det går nog inte att klaga på då det inte är direkt fel. Spiken stör mig däremot fortfarande, ska upp imorgon igen och leta under fler pannor. Det är bara dock så jäkla svårt att lyfta på dem! Pannorna (Monier Nova) sitter nästa som hopklistrade! Grymt nöjd med det valet.

Björken? Vist är det en snyg lösning ;) Han som ägde huset tidigare (grannens alltså) tyckte det var så synd att ta ner den, så han byggde förrådet runt den istället.
 
Redigerat:
Demmpa skrev:
Är det beställt att takstegen skulle bytas?
Ja
Demmpa skrev:
Är det beställt att skorstenens plåtar skulle bytas?
Ja

Båda står med i offerten.
 
MrLogic skrev:
Båda står med i offerten.
Offert och beställning är två skilda saker.

Förenklat kan man säga att en offert är en prislista. Offerten lämnar säljaren till eventuella köparen.

Förenklat kan man säga att en beställning är någonting du som köpare vill/har ålagt säljaren ska göra. Köparen lämnar beställning till säljaren. En beställning kan innehålla både mer och mindre än en lämnad offert.

Så frågan kvarstår! Är det beställt att båda sakerna ska utföras?

Exempel:
Föra våren lämnade jag en offertförfrågan till några byggvaruhus gällande takmaterial, jag fick in två offerter. Därefter lämnade jag en beställning till ena byggvaruhuset, beställningen var en modifierad offert.

På jobbet har vi lämnat offertförfrågan till några företag gällande utbyte av ett väderinsamlingssystem. Efter utvärdering av offerterna bestämde vi oss för ena företaget. När vi sedan lade beställningen så skrev vi ungefär så här "Beställning enligt offert 1234 med tillägg av xxx och yyy".
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.