Rock on!
 
  • Gilla
johan63
  • Laddar…
Kolla din Mail davidgp
 
OpiMaza
Ok jag är på
 
  • Gilla
johan63
  • Laddar…
Kolla din mail Johan.
 
Mina herrar ! Nu är sakerna på väg från Tyskland (y)
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
Hejsan

Installerade min R40Li i helgen och har haft lite trubbel med att den stannat då och då med felkod instängd. Dock kan jag inte se att den blivit instängd på något sätt och när jag trycker igång den med start så drar den igång igen. Jag funderar på om det kan vara så att det är för oplan gräsmatta och funderar på att försöka fylla ut diverse småhål.

Är det någon annan som haft liknande problem med sin?
 
Nästa gång det händer. Ta en bild och bifoga här... Se till att du inte har några 90 graders vinklar på slingkabeln.
 
Fredrik_Lerum skrev:
Hejsan

Installerade min R40Li i helgen och har haft lite trubbel med att den stannat då och då med felkod instängd. Dock kan jag inte se att den blivit instängd på något sätt och när jag trycker igång den med start så drar den igång igen. Jag funderar på om det kan vara så att det är för oplan gräsmatta och funderar på att försöka fylla ut diverse småhål.

Är det någon annan som haft liknande problem med sin?
Vad har du för mjukvaruversion? Jag har detta fenomen ibland. Kontaktade HQ-supporten i fjol & de bad mig få mjukvaran uppgraderad, då det skulle finnas förbättringar i ver3 mot detta med instängning. Jag har version 2 nu. Har dock inte fått tillfälle att uppgradera ännu. Ska finnas version 4 nu om jag förstått rätt.
 
Varför skall man inte ha 90 graders vinklar på slingkabeln? blir det inte ganska lätt 90 grader i gräsmattans hörn?

Jag har version 2 av mjukvara får undersöka hur man kan få den uppdaterad då. Men började med att ta bort 90 graders hörnen och får se om det hjälper till att börja med.
 
Redigerat:
Landroid ska tydligen inte klara 90-gradare. Men HQ/Gardena fixar det.

Då har du antagligen samma mjukvara som jag. Är den nyköpt? Antar att du har garanti som du isf.kan åberopa för att ordna en kostnadsfri uppgradering till årets mjukvara. Version "MSW ver: 2.02.00, SUB ver: 2.00.00, MMI ver: 3.03.00" som jag har är släppt i slutet på 2011.
 
Fredrik_Lerum skrev:
Varför skall man inte ha 90 graders vinklar på slingkabeln? blir det inte ganska lätt 90 grader i gräsmattans hörn?
Det fungerar med 90-grader men det rekommenderas att man bryter av slingan med två 135-gradare istället för att undvika spårbildning i hörnen.

135 hörn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johan63
  • Laddar…
Hej vänner i bukten.

Min lilla R40 har fått problem med att docka. "Laddstation blockerad" står det. Jag har justerat stationens läge tre ggr. Den står plant åt alla håll (kollat m vattpass) och jag har minst 1,5m åt varje håll i bakkant, för kanttråden. Nu har jag slut på idéer. Har ni några att hjälpa mig med?
 
Jag har fått samma problem ibland med "Laddstation blockerad" och då har det alltid varit oxid på laddblecken.
Så lite smärgelduk på både klipparens kopparladdbleck och laddstationens kontaktytor har gjort susen.
 
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
Ok, tack. Har inte vågat göra det då det står i manualen att de inte får röras.
 
??
Var har du läst det? Finns inget som kan hända med att man tar bort oxiden.
Det står tom. uttryckligen på s.60
8.2 Efter vinterförvaring
Kontrollera om rengöring behövs, särskilt för
laddblecken både på robotgräsklipparen och i
laddstationen, vid första användningen. Om
laddblecken ser brända eller ärgade ut; rengör dem
med en fin smärgelduk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.