Hej, har försökt hitta liknande frågeställning men inte lyckats.
jag har bilat upp ca 45 m2 källare och ska gjuta ny platta med färdig golvnivå i samma nivå som tidigare golvnivå var. Frågan är hur man gör om man inte har möjlighet att gjuta golvet så kallat flytande. Hälften av plattans höjd, ca 4 cm kommer att gjutas över sulan i kanterna mot väggen. Sulans bredd innåt i rummena varierar mellan 5 cm - ca 20 cm. Frågan är om det är risk för längsgående sprickor om jag gör som i bifogad bild? Golvet kommer ha golvvärmeslang ingjutet.

Sett många som lägger tunn skiva cellplast mot väggen men då har dom ju sulan längre ned, nedanför ny platta.

Vore väldigt schysst med lite svar här, är lite osäker om jag vågar göra såhär...
 
  • Sektion.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man brukar lägga 10mm frigolit mellan vägg och nytt gjutet golv.
 
Okej, ska jag lägga 10 mm ovanpå bef sula + mot väggen? blir inte mkt betong ovanpå den skivan isåfall,, ca 3cm.. är det ok att gjuta så tunnt där?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på kanten såsom jag lagt mattan nu.. Inte najjat eller lagt distanser här än men mattan kommer ligga över kantbalken såhär som de känns nu.. Sen dra på primer på kanten och gjuta.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Jag ska just starta ett projekt som påminner väldigt mycket om ditt, fast min sula är inte lika hög som din, så jag får bara plats med 115 isolering (tänkte mig 65 isodrän + 50 grå cellplast). Hur gjorde du till slut, gjöt du plattan tunt över sulan? La du någon isolering på sulan?
 
Hej! Jag gjöt precis så som jag skrev så den nya plattan överlappar väl ca 3-4cm. Jag lät armeringsnäten ligga upp över sulan . Än så länge så ser det bra ut:) hade ingen isolering mellan....
 
Ok, fick du några mer råd på annat håll som övertygade dig, eller tänkte du bara att det fick bära eller brista? ;)
 
Jag tänkte mest så att de fick bära eller brista. Alternativet att lägga tunn 1cm isolering på kanten först skulle bara göra att betongen definitivt blir så tunn att den spricker oavsett.. Jag har inte sett några tecken på att de skulle spricka.. Kan tillägga att jag primade sulan hela vägen med primer från biltema för att få bättre vidhäftning mot nya betongen..
 
En fråga till: Vilken kvalité på Pordrän/cellplast använde du? Jag har varit inne på Pordrän P25, men den verkar ju vara smått omöjlig att frambringa, åtminstone i små kvantiteter...
 
Jag letade också efter p25 men gav upp och köpte vanlig p19. Har 14st skivor 0,75x1x0,1m över om du vill köpa billigt men de är väl kanske för tjocka mot vad du hade tänkt dig. Skulle gjort ett rum till men totalt 55 m2 bilning fick räcka.. Sista rummet får bli platonmatta istället. Jag tror inte de e nåt bekymmer med p19. Dels så försvinner ganska mkt vikt i att du inte gjuter 10cm platta. Sedan om du dessutom gör golvet flytande så lär de ju vid eventuell minimal sättning sjunka lika mkt över hela ytan. Mina krympsprickor har inte blivit mot sulan utan i hörn och dörröppningar där bredden på plattan varit som smalast
 
Jag TROR att detta sätt som beskrivs här inte kommer vara hållbart på sikt. Det kommer bli sprickor längs med vägggen, vid sulans kant. Hur man löser det har jag ingen bra koll på. Problemet är ju inte i första hand att plattan fastnar i väggen, utan att cellplasten sätter sig en skit-aning och då blir hela plattan hängande på sulan. Eftersom plattan väger 10 ton spricker det....

Vill man försöka styra krympsprickorna kan det vara en ide att skarva armeringsnäten utan överlapp under väggarna om sådana finns, då spricker det sannolikt där istället.
 
Nej det kan säkert bli sprickor längs med sulan på lång sikt. Det enda rätta hade väl varit att gjuta i nivå med sulans överkant eller om man hade höjt golvet så det låg kanske 12-13 cm över sulan och lägga emellan tunn frigolit.

Kan som kuriosa tillägga att det gamla oarmerade golvet låg gjutet med en grovbetong och en finsats vardera ca4-5cm. Finsatsen överlappade sulan och i ett rum hade det gått hål på vattenröret under plattan för länge sedan. När jag bilade upp så upptäckte jag att halva rummets golv låg i luften. Materialet under var bortspolat men de oarmerade golvet var ändå helt.
 
Det är då fan att allt ska vara så jävla invecklat ;)

Just nu har jag tjuvstartat dräneringen genom att börja handgräva 10 löpmeter under altanen, så gjutning av källargolvet är åtminstone några veckor bort. Men tiden har ju en förmåga att rinna iväg...

Jag tror inte jag vågar chansa och göra golvet "hängande" på sulan, främst då min övergjutning skulle bli ännu tunnare än i den här tråden. Som jag beskrivit i "min" tråd så lutar jag åt att såga bort den översta delen av sulan så hela plattan hamnar ovanför sulan, men jag har långt ifrån bestämt mig…det faktum att jag inte verkar få tag på Isodrän/Pordrän av "rätt" kvalité minskar ju inte min huvudbry heller...

Som kuriosa kan jag tillägga en liknande historia som din. När jag krävde fram inkommande vatten och avlopp så visade det sig marken satt sig en del runt rören (kommunalt VA drogs in i efterhand någon gång i slutet av 60-talet) och drygt en meter av sulan och kanske två kvadratmeter av plattan "svävade" i luften. Denna process lär ju startat i samband med indragning av VA, men har iaf inte orsakat några sprickor eller sättningar av huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.