Hej hej,

Jag har lite problem med höjden av grunden jag ska göra till vårat uterum. Det blir isolerat så därför vill jag använda 45 x 220 så det blir stumt och fint att gå på och att vi får plats med isolering mellan reglarna.
Men bärlinan under har jag inte plats för 45 x 220 som tänkt, men kan jag då istället bara lägga t.ex 2 st 45 x 120 bredvid varandra i samma "sko" på plintarna, om ni förstår hur jag tänker :)

Satt och kollade på denna dimensionerings guide:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=725&contextPage=1458
Så klarar 45x220 c24 127 kN tryckande normalkraft
Och 45x120 c24 klarar 76 kN tryckande normalkraft

Så 2 st 45x120 bör rimligtvis klara 76 x 2 = 152 kN tryckande normalkraft

Tänker jag rätt?

/Mvh Luvan
 
Det är höjden på balken som spelar mest roll om jag inte är helt ute å cyklar
 
ljs-s skrev:
Hej hej,

Jag har lite problem med höjden av grunden jag ska göra till vårat uterum. Det blir isolerat så därför vill jag använda 45 x 220 så det blir stumt och fint att gå på och att vi får plats med isolering mellan reglarna.
Men bärlinan under har jag inte plats för 45 x 220 som tänkt, men kan jag då istället bara lägga t.ex 2 st 45 x 120 bredvid varandra i samma "sko" på plintarna, om ni förstår hur jag tänker :)

Satt och kollade på denna dimensionerings guide:
[länk]
Så klarar 45x220 c24 127 kN tryckande normalkraft
Och 45x120 c24 klarar 76 kN tryckande normalkraft

Så 2 st 45x120 bör rimligtvis klara 76 x 2 = 152 kN tryckande normalkraft

Tänker jag rätt?

/Mvh Luvan
Tyvärr, du tänker helt fel!
 
Någon tänker fel.
 
Vectrex - om TS sagt att en två 45x110 bredvid varandra tar samma last som en 45x220 hade det varit fel. Men, nu säger TS att en bräda tar 76kN och detta gäller ju förstås även nästa bräda om man antar att upplagen inte begränsar.
 
Aha, kan då någon kan vara snäll att förklara lite för nån som känner sig trög så polletten trillar ner? :)
 
  • Gilla
MoH4
  • Laddar…
M
Om man drar det ännu längre och lägger hundra 45x2 så är det väl inte så svårt att se att det blir mer svaj desto lägre bärlinan är. Lite stummare blir det väl med dubbla 45x110 men absolut inte som en 45x220.

min tanke, men jag är inte snickare....
 
Jag ska inte ge mig på att räkna, men till att börja med ska du kanske ha rätt indata: 45x120 C24 tar knappt 70 kN, inte 76 (det är värdet för C30).
 
Jag vet inte om jag har fattat rätt. Om plankorna skall svikta mindre så vill jag korta regelavståndet.
 
b8q skrev:
Jag ska inte ge mig på att räkna, men till att börja med ska du kanske ha rätt indata: 45x120 C24 tar knappt 70 kN, inte 76 (det är värdet för C30).
Ja där tog du mig, jag kopierade från fel fält :p
 
tihimas skrev:
Jag vet inte om jag har fattat rätt. Om plankorna skall svikta mindre så vill jag korta regelavståndet.
Frågan gällde helt enkelt om jag tänkte rätt, att jag kan ersätta en 45x220 med 2 st 45x120.
 
Men de där värdena du har tagit ur tabellen, möjligt att jag tolkar fel, jag får det till att tabellen har bara värden för drag, resp tryckhållfasthet. Alltså att du i ena fallet hänger bjälken i ena änden och sedan drar i den. Resp. ställer den som pelare och trycker på den.

Det har i så fall väldigt lite med böjhållfasthet att göra.
 
Det som blir avgörande är balkens vridstyvhet i höjdled som bestäms av I=(bh^3)/12 vilket skulle ge en 45x220 värdet 0,0004 medan 2 st 45x12 har värdet 0,0000065 d.v.s. 16 % av den högre balken. Således behöver du lägga 1/0,16=6 st 45x120 för att få samma styvhet som med en 45x220. Här pratar vi för att i slutändan få samma nedböjning. Hållfasthetsmässigt lär det ju inte vara några problem, men det är ofta svikten man inte vill ha i ett trädäck.
 
Redigerat:
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Det går ju också att ha bärlinan infälld istället för underliggande...så får 220 plats och den hypotetiska bärkraften blir en ingen-fråga...
 
hempularen skrev:
Men de där värdena du har tagit ur tabellen, möjligt att jag tolkar fel, jag får det till att tabellen har bara värden för drag, resp tryckhållfasthet. Alltså att du i ena fallet hänger bjälken i ena änden och sedan drar i den. Resp. ställer den som pelare och trycker på den.

Det har i så fall väldigt lite med böjhållfasthet att göra.
Tabellen ger inte dimension för ett specifikt lastfall. Bara värdlen för en viss dimension på balk.

Någon av dessa tabeller som visar rätt lastfall är rätt att använda istället:

http://traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=1465
 
  • Gilla
Purrl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.