Idag ligger altanen på delvis ruttnande slipers som ligger direkt i sanden. Tänkte nu byta ut allt men funderar på hur man gör det effektivast. Ca 30kvm rektangulärt.
Tänkte först lägga betongplattor i sanden, sedan syllpapp och reglarna ovanpå det, men det är ju väldigt jobbigt att justera så många betongplattor så att alla hamnar i våg för att kunna lägga reglarna direkt på dem. Hur hade ni kloka gjort?
Tror sliparna är ca 15 cm höga och jag vill ha altanen i ungefär samma höjd.
 
Gå upp i dimension på golvreglarna så kommer du i samma höjd plus att då kan du ha längre mellan betongplattorna för då sviktar det ju inte med en större dimension.
 
Problemet blir väl snarare tvärtom, om jag lägger 50 mm betongplatta, sen 120 regel + 28 mm trall blir ju ungefär som nu (150 +22mm), men med 120 reglar blir det väl väldigt tätt mellan betongplattorna?
Går jag upp i dimension blir det ju betydligt högre.
Helst vill jag ju slippa schakta ur en massa sand (även om det kanske vore det bästa)
Finns några genvägar för att slippa väga av alla dessa betongplattor?
 
Har du 120*45 så kan du ha 2 meter cc på betongplattorna.

Ja det är ju att ha bärlina under men då bygger det ännu mer.
 
Altanen blir 4m lång och ca 8 m bred, dvs ca 14 reglar, 4 m långa, 3 stenar till varje, ca 40 stenar. Usch, det är ju mycket tråkigare med den delen än att skruva ihop trädelen...

Funkar det att lägga kilar eller andra mellanlägg under reglarna för att justera höjden om man inte får alla stenarna i våg?

Såg i en byggbeskrivning från svenskt trä där de paddade makadam, la reglarna direkt på det och sen fyllde utrymmet mellan reglarna med sand. För mig låter det märkligt att lägga reglar i sand om man inte måste. Är det någon som gör så?
 
Redigerat:
Vet inte om det men det finns ställbara kilar man kan lägga reglarna på.
 
Jag går också och funderar på samma sak. Jag skall anlägga altan på lera och tänkte därför gräva ur 15-20 cm och fylla med makadam som paddas som underlag. Jag har också läst flera olika beskrivningar där de sedan fyller med sand mellan reglarna. Till vilken nytta? Svårare för igelkottarna att bygga bo, men i övrigt?
 
Om man ska lägga på plattor hade jag hyrt en laser för detta syfte och vägt av ytan, samt vägt in plattorna.
Går att göra det även med långpass men det tar längre tid och större risk att det drar iväg.
 
Jag brukar lägga ut stenplattor på ett ungefär i höjd och sen reglarna på detta. Sen justerar jag reglarna i höjd med plastbrickor som finns färdiga att köpa i 2,5 och 10 mm höga och pallar under tills det är ivåg. Sen skråar jag bara två trallskruv så brickorna inte kryper iväg. Då får man upp reglarna samtidigt från marken och kan skippa tjärpappen.
 
Jag har samma problem som du. Flytande altan och väldigt många plattor som ska vägas in.

Jag har just gjort ett inlägg om en idé att försöka få till en motsvarighet justerbara stolpskor på plattor. Har inte provat ännu men det borde kunna lösa bådas våra problem. Då kan man bara slänga ner plattorna (förutsatt att de hamnar lite stabilt) och sedan använda bultarna för att justera in allt i nivå.

http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/233138-smart-nivareglering-av-flytande-altan.html
 
Förra året tog jag bort slipers som låg på sand å byggde ny altan på 9x4 m. Jag grävde två diken i sanden där jag sänkte ner 2 st 170-bärlinor samt plintar. Sen la jag på 145 reglar. Blev ju en del grävande såklart men mindre än att schakta allt å lägga makadam, å jag behövde lite sand på ett annat ställe på tomten. Om d är intressant kan jag nog leta fram gamla bilder.
 
Vi ska bygga ny altan i vår/sommar, jag har tänkt gräva ner plintar som jag lägger bärlinorna i/på.
 
verktygsgurun skrev:
Jag brukar lägga ut stenplattor på ett ungefär i höjd och sen reglarna på detta. Sen justerar jag reglarna i höjd med plastbrickor som finns färdiga att köpa i 2,5 och 10 mm höga och pallar under tills det är ivåg. Sen skråar jag bara två trallskruv så brickorna inte kryper iväg. Då får man upp reglarna samtidigt från marken och kan skippa tjärpappen.
Så gör jag också när jag grundlägger altan. Jag använder nivålaser med sticka och mottagare som jag ställer uppe på bärlinan. Pallar underifrån till dess bärlinan är i rätt höjd. Det enda utrymmet för felmarginal som återstår ligger i reglar och plankor.
 
jostsweden skrev:
Förra året tog jag bort slipers som låg på sand å byggde ny altan på 9x4 m. Jag grävde två diken i sanden där jag sänkte ner 2 st 170-bärlinor samt plintar. Sen la jag på 145 reglar. Blev ju en del grävande såklart men mindre än att schakta allt å lägga makadam, å jag behövde lite sand på ett annat ställe på tomten. Om d är intressant kan jag nog leta fram gamla bilder.
Det var ju en variant, funderade på den också. Skulle du gjort så igen, med facit i hand?
Hur gjorde du med sliprarna? Gissar att de väger åtskilliga kilon? Släpa, grävare eller såga upp i mindre bitar?
Hörde med återvinningscentralen och eftersom det är farligt avfall och jag inte får plats med riktigt lastväxlarflak med gavelöppning så måste jag dessutom få upp dem i vanlig container. Tungt!
 
Tack för många bra tips!
Om jag inte lägger bärlinor nedsänkt så blir det nog plattor med plastkilar, det lät som ett vettigt alternativ för mig.
Angående betongplattor, hur stora bör de vara? En klassisk platta är väl 40x40(?) men var går den kritiska gränsen? Har lite halva plattor och en del byasten(?) ca 20x10cm. Är det för klent?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.