Hej!

Jag håller på och planerar en stor altan varav två tredjedelar kommer att ligga flytande på betongplattor. Jag räknar med att landa på runt 40 plattor och att lägga dem alla i nivå exakt kommer att ta väldigt lång tid.

Det skulle ju vara grymt om jag kunde ha motsvarigheten till justerbara stolpskor på mina plattor och funderar därför på om jag skulle kunna använda bultar.

Jag skulle borra ett hål större än bulten underifrån i bärlinan och sticka in bulten så att den sticker ut neråt. Bärlinan skulle sedan vila på mutter med bricka som jag kan justera höjden på.

Nivellsystemet verkar funka på ungefär samma sätt. IKEAs PAX-garderober använder också samma metod för nivåreglering.

Vad tror ni? Bra eller dåligt? Kommer det att hålla? Håller plattorna?
 
Hej!

Jag var ute på hornbach och handlade när jag såg att de fått in en justerbar plint/stolpsko för just detta ändamål.. Om jag inte minns fel så kunde du ställe den mellan 50mm-140mm..
 
Synd!

Då får du nog lägga ut underlaget, vilket jag antar är makadam eller likvärdigt, och packa det i nivå, möjligtvis köpa ett gäng med distansbrickor och lägga under för exakt justering.
Tänk på att få en liten lutning från huset också.


Har ingen riktig uppfattning vad nivell's justerskruvar kostar. Förmodar att det är överpris :/
 
Nivells skruvar finns på Beijer. Tror 20-30 kr men kruxet är gängningsverktyget som ligger på 1500+.
 
Haha, det ante mig!
 
När jag grundlägger för altan vill jag ha tre saker:

Låg kostnad
Lätt att applicera
Lätt att korrigera

Jag väger in betongplattor med ganska frikostig noggrannhet, +- några millimeter. Därefter använder jag pallningsbrickor för att nå korrekt bygghöjd.

Betongplattor och pallningsbrickor = billiga, lätta att applicera och lätta att korrigera.
Skulle det värsta hända och tjälen skjuter hela konstruktionen kan jag lätt komma tillbaka efter tvåårsbesiktningen, skruva ur fem brädor (har ett par meter med mig i bilen om det skulle vara sprucket), lyfta med koben och korrigera pallningen.
 
  • Gilla
shapic
  • Laddar…
Vickar68 skrev:
Synd!

Då får du nog lägga ut underlaget, vilket jag antar är makadam eller likvärdigt, och packa det i nivå, möjligtvis köpa ett gäng med distansbrickor och lägga under för exakt justering.
Tänk på att få en liten lutning från huset också.


Har ingen riktig uppfattning vad nivell's justerskruvar kostar. Förmodar att det är överpris :/
Skall man ändå krångla med att borra och gänga och det är Max +- 20 mm kan man borra med 14 karm borr och skruva i karmhylsor och justera nivån med dessa.
 
Tack tihimas! Pallningsbrickor verkar ju vara ett enklare alternativ. Var köper man dem bäst? Tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.