Hej!
Har en höjdskillnad mot gatan som för närvarande tas upp av en stödmur av stora runda stenar. Den har säckat ihop och det ser risigt ut. Är sugen på att göra om muren och i stället göra en stödmur av murblock (typ Keystone från Heda). Gatan utanför sluttar medan tomten är relativt plan längs gatan. Det gör att nivåskillnaden från trottoar (asfalterad) till tomten är 70 cm vid hitre änden och 105 cm vid bortre änden. Alltså 35 cm över en sträcka på 23 meter som då blir murlängden. Jag tänkte också låta muren gå in i tomten i 90 graders vinkel vid respektive ände för att öka stabiliteten. Det känns som att jag ska låta muren vara plan och horisontell i överkant längs hela sträckan. Har sett att 10% av murhöjden rekommenderas vara under markplan. För att uppnå horisontell mur måste jag skapa ett avvägt underarbete, men om jag låter det vara helt plant längs murens sträcka innebär det ju att jag får sätta 2 murblock helt under markplan på den sidan som har lägst höjdskillnad till tomten och det känns både slösigt och konstigt?
Eller ska underarbetet vara avvägt i etapper för att spara murblock?

Tacksam för tips om hur jag ska gå tillväga!
 
Avvägt i etapper sparar ju murblock precis som du beskriver, men ger lite merarbete med avvägning.
Jag skulle dock aldrig ha mindre än ett murblock under marknivån med den höjd du anger.
Underarbetet är a och o för ett lyckat slutresultat.
 
Står nu inför att starta projektet. Funderar över om änden på muren bör vinklas 90 grader (upp längs tomtgräns mot grannen) eller om det går lika bra att sluta vid tomtgränsen och inte låta muren gå i vinkel? Murblocken vi kommer välja är St Eriks Brilliant som har 4 graders lutning och fylls med makadam när det är klart.
 
Skall det vara stödmur är min rekommendation att du har 2 stenar under, alternativt gjuter en klack.
Jag skulle också fundera på att spänna med geonät eller duk beroende på belastning mot mur, men kolla tillverkarens hänvisningar.
Det är också en god idé med dräneringsrör under muren samt makadam närmast muren in mot trädgården, för att undvika tjälskjutning.
 
jag skulle rekommendera att gjuta klack - jag har ungefär samma förutsättningar som dig och är tvungen att göra om pga. att den har gett sig pga. jordtrycket. Trots merarbetet idag så rekommenderar jag både geonät, gjuten klack och dränering!
 
Hörde med St Eriks och de tyckte inte att muren behövde gå i vinkel för att vara stabil, däremot rekommenderades att limma stenarna i slutet ifall den inte går i vinkel. Tack för bra råd om bygget! Dränering tänkte jag lägga, men hade väl tänkt att den skulle läggas bakom muren längst ner och sedan fylla med makadam. Ska jag alltså lägga dräneringen under makadamet som jag sedan ställer muren på? Tänker att den komprimeras när jag paddar.
Enligt St Eriks kan man bygga Brilliant upp till 1.2 meter utan jordarmering när den lutas 4 grader och hålen fylls med makadam. Hade nog tänkt skippa armeringen. Gjuta klack låter både kul och smart, men lite osäker hur enkelt det blir när jag planerat göra underlaget i terasser för att spara sten.
2 stenar under marken låter för mig mycket? Heda som gör liknande sten rekommenderar 10% av murhöjden medan St Eriks bara skriver att nedersta stenen ska ligga något under marknivå. Jag hade tänkt mig 1 sten under marken.
 
Vi byggde ca. 1,2m hög mur, på högsta stället, utan jordarmering - ångrar det bittert idag! Har ca. 1-1,5 sten under marknivå och dränering. Jag skulle inte bygga utan armering och gjuten klack idag. Det svider lite idag men att göra om den om 10-15 år är bittert!
 
Geonät eller jordarmering är inget större jobb och ingen kostnad i sammanhanget så varför snåla in på det?
Det är mycket troligare att du ångrar att du inte la det när du hade chansen än att du skulle ångra att du lagt det.
 
Nä det låter ju rimligt med geonät. Känner mig mer osäker på gjuten klack, men kanske är det ett bra sätt att också få det i våg. Lite besvärligt gjuta i terasser (spara sten) men det kanske går lösa på något sätt?
 
Har pratat med St Eriks via mail och sedan ringde K-Rauta till dem också när jag var och beställde stenen. De tyckte jordarmering var helt onödigt med aktuell murhöjd som blir lite lägre än i originalposten, som mest 80 cm. Dock fylla med makadam i muren. Känner mig osäker på dräneringen. Planerade gräva ut till ca 40 cm, lägga geotextil i botten och fylla med makadam 16-32 (0-16 men det kanske inte är lika bra dränerande?). Efter packning på detta 0-4 alt gjuta klack. Om jag ska lägga dräneringsrör verkar det som att jag ska lägga detta på geotextilen, med lutning, och sedan fylla makadamet. Antar att dräneringsröret packas sönder. Det som gör mig fundersam är om dräneringsröret gör någon direkt nytta eftersom jag inte kan ansluta det till dagvattenbrunn utan i så fall skulle det sluta i blindo direkt vid murslutet och då rinna ut vid kanten på grannens uppfart. Eller ska jag gräva en gjupare grop (fylld med makadam) så gott det går vid murslutet som får fungera som brunn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.