Hej!

Har hittat flertalet trådar om detta ämne men ingen som svarar på min fråga, så jag göt ett försök.

Vi håller på att bygga altan, enligt en standardkonsturktion med plintar + regla bjälklag och sen trall. Om något år kommer vi att på halva altanen bygga ett isolerat uterum. Om det blir ett åretrunt-rum eller vår-sommar-höst är ej bestämt än, men vi vill gärna förbereda så gott det går för ett åretrunt-rum (15-20 grader även på vintern).

Hur ska vi förbereda isoleringen i golvet? Det som jag själv har tänkt är att lägga plast på marken under, sen regla upp bjälklagret som vanligt, och i den sektionen där vi ska ha uterummet ovanpå, där lägger jag cellplast (vanlig mineralull tål väl inte väta så bra) och sen lägger jag trall ovanpå bjälklagret som vanligt.

Är detta en vettig konstruktion? Kommer det att hålla varmt och gott om fossingarna även i november? Eller är det bättre att bara lägga trall nu, och sen innan uterumsbygget skruva upp trallen och lägga vanlig mineralull? Det känns på sätt och vis enklare att bara tralla som vanligt nu och sen göra det riktigt strax innan taket kommer på plats, då är det ju garanterat fuktfritt...

Vilket sorts material skall användas? Vill ju inte att golvet möglar bort efter några år efter vi har satt igång värmen i uterummet...

Tankar/funderingar/frågor?

/S
 
Redigerat:
Håller på med samma projekt. Bygga altan i år och förbereda för eventuellt uterum nästa år. Kommer inte att satsa på "åretrunt" isolering så kommer att använda cellplast mellan reglarna. Men om man bara lägger tillräckligt mycket så borde detta kunna funka även för vintern. Kommer inte att lägga i någon isolering i år utan räknar med att ta bort trallen och lägga något trevligare golv i uterummet när jag bygger det.
 
Vill du ha impregnerat golv i ditt framtida uterum? Om inte, så kan du väl bygga årets trädäck i två sektioner och när det är dags för uterum skruvar du bort det impade virket, isolerar med cellplast och lägger nytt trevligare golv i uterummet.
 
  • Gilla
MMarkstrom
  • Laddar…
Svarar lite på min egen fråga,

Hittade förvisso denna tråden

http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/7619-isolera-altangolv-matrialval-etc.html

Där kör man med cellplast + plast, dock svarar inte den tråden på mina frågor om

1) Blir det "bra" att göra på detta sätt, och håller det sig om vi bygger uterummet nästa år? Cellplasten verkar tåla väta, plasten tål defintivt väta och bjälklgret är tryckt virke och tål defintivt väta. Ingen risk där verkar det som.

2) Trådskaparen hoppas att det isolerar tillräckligt bra för vinterträdgård (åretrunt), undrar hur det är i praktiken?

/S
 
Jäderberg skrev:
Vill du ha impregnerat golv i ditt framtida uterum? Om inte, så kan du väl bygga årets trädäck i två sektioner och när det är dags för uterum skruvar du bort det impade virket, isolerar med cellplast och lägger nytt trevligare golv i uterummet.
Har tänkt lägga vanligt klickgolv av billigare snitt, räknar med att lägga ovanpå trallen bubbelplast och sen klickgolvet.

Kommer att bygga hela altanen nu i ett stycke och vill förbereda så mycket som möjligt tills hösten eller nästa vår när uterummet kommer byggas. Kommer använd amig av skånska byggvarors glaspartier, taket blir ettt sadeltak med tegelpannor etc, dvs välisolerat. Har tänkt bygga ett litet "pentry" där också, med vask, vatten (kallvatten med garderna anslutning underifrån) och ett litet kylskåp.

Har kollat på cellplast:
http://www.byggmax.se/isolering/cellplast/cellplast-s80-eps-p16410

Borde fungera bra, ska man ha ett eller två lager månntro?

/S
 
  • Gilla
malmojzon
  • Laddar…
Jag har byggt 2st uterum (vår/sommar) och båda gångerna valt att skruva upp trallen efteråt och isolera med vanlig stenull/minull. Gick ganska smidigt förutom i första rummet där jag använt trallskruv med krysspår. Jag har valt att ha trallen som ytskikt, bara bankat ihop den rejält så det inte blir några springor emellan. När den gröna färgen går ur ser det ut som ett gammalt slitet trägolv och man kan slipa och lacka om man vill. Skönare att gå barfota på än ett plastgolv (laminat).

Hur du än gör är det viktigt att tänka på hur du lägger trallen. Du måste ha en tydlig skarv mellan inne och ute. Är det samma bräda kommer vatten ledas/sugas in under golvskenorna.
 
para skrev:
Jag har byggt 2st uterum (vår/sommar) och båda gångerna valt att skruva upp trallen efteråt och isolera med vanlig stenull/minull. Gick ganska smidigt förutom i första rummet där jag använt trallskruv med krysspår. Jag har valt att ha trallen som ytskikt, bara bankat ihop den rejält så det inte blir några springor emellan. När den gröna färgen går ur ser det ut som ett gammalt slitet trägolv och man kan slipa och lacka om man vill. Skönare att gå barfota på än ett plastgolv (laminat).

Hur du än gör är det viktigt att tänka på hur du lägger trallen. Du måste ha en tydlig skarv mellan inne och ute. Är det samma bräda kommer vatten ledas/sugas in under golvskenorna.
Hmm, intressant. Stämmer detta även om golvskenorna har en vattenavvisande gummi under sig, för att förhindra att vatten ska krypa in under skenorna? Jag har sett att de lite mer påkostade varianterna av uterumsväggar har detta under sig? Annars kan det ju precis som du säger hända konstiga saker när det är -5 ute och +18 inne... eller om det ligger driva med snö mot glasväggen som sen sakta smälter...

Och vad tillkommer om man vill ha vinterträdgård? Ett extra lager isolering, eller något annat?

/S
 
Redigerat:
Nån mer som kan något om olika typer av isolering? Cellplast eller mineralull, vad är att föredra? Mineralull känns "bättre" på något sätt, dels för att det känns varmare och gosigare i sig och dels för att det inte kräver perfekt passform i bjälklagret för att täta. Men jag antar att det finns något "klet" man kan ha runt om kanterna för att förhindra drag. Sen häftad åldersbeständig plast på hela härligheten för att skydda mot regn tills dess att vi bygger "vinterträdgård".

Vid färdig vinterträdgård blir lagren alltså:

klickgolv kährs 15 mm
bubbelplast
trallbrädor (dumt att ta upp och byta ut mot golvspån...)
åldersbeständig plast (finns det risk att fukt kan krypa upp underifrån och in i klickgolvet?
cellplast


/S
 
Om du väljer ett gediget furugolv istället för klickgolvet så värmer även det. Laminat har ju en förmåga att kyla hellre än värma.
Vi bygger ett uterum just nu och vi ska lägga in 27 mm furugolv från Byggmax (ekonomiklass 179 kr/kvm) Vi hoppas att vi får det varmt om fötterna med lite cellplast under. Får återkomma o berätta hur det går. Vi är inte riktigt där i processen än - väggar nästa helg.
 
Hej!

Tack för alla bra svar. Jag låg och tänkte lite igår kväll, och kommer nog att köra på vanlig mineralull istället för cellplast. Hela golvkonstruktionen kommer att plastas in ovanifrån (skarvoch från sidorna för att förhindra att regn och snö tränger in i isoleringen. Underifrån kommer det att vara öppet för att ventilera bort fukt och annat. Marken kommer att täckas med en diffspärr för att förhindra att markfukt tränger upp.

Det rör sig endast om några månader, och i och med att det är öppet nedtill blir det ingen "instängd" konstruktion, utan något som kan andas. Altanen är ju självdragsventilerad undertill, precis som en krypgrund.

/S
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.