Jag har en gård och en grävare så förutsättningarna finns för att offra 750kvm eller vad det nu är som behövs till att gräva ner jordväme på åkern. läste att konstnaden 80-100 000kr men då antar jag att det va med en nisse som gräver vilket bör stå för en hyfsat stor del av konstnadn.


MEn man kan la göra det själv antar ja??? Hur långt ifrån huset kan man lägga tro?
 
A
I dag plöjs slangen ner snabbt och smidigt
arbetskostnaden efter ROT blir försumbar (nästan)
Hårdvaran står för den absolut största kostnaden värmepump, slang, brine kopplingar, pumpar, mm.
 
plöja ner den?? låter ju som en jäkla maskin för att klara det, vi snackar väll 1 meter ner i backen=?
 
Har man egen grävmaskin så måste det vara en skitsak att fixa....med en skapligt stor maskin borde man väl kunna gräva en bredare schakt och lägga i slang på båda sidor?
 
har dessutom 6ha åker framför huset att nyttja så det låter ju som en bra ide att nyttja istället för tex bergvärme.. Hur vanligt är det ? det finns ju många små gårdar runt om och många har egna grävare.. men ja har aldrig hört någon som lagt ner jordvämeslinga..
 
De flesta som har gård har ofta skog och eldar då förmodligen med ved. Men har du ytan och grävare så kör på.
 
Har du egen maskin så kostar det inte många tusenlappar att anlägga själv.

Vilken längd du ska lägga beror på hur stor pump du behöver och vilken jordart som du förlägger i. Man brukar räkna på 40-60 meter slang per kW på värmepumpen. Det är lämpligt att lägga ner i överkant av behovet för att få bra driftsekonomi och hålla höjd för nyare och effektivare pumpar.

Det är inga problem att lägga slagen en bit från huset, men rekommenderade maximal slanglängd är 400 meter. Det finns exempel på slingor upp mot 500 meter som funkar bra också men det är risk att man inte får tillräckligt flöde. Jag har själv 420 meter utan bekymmer, men jag tror nog att det är oklokt att gå över 450 meter. Om du behöver längre sträckor kan du istället dela upp den på flera slingor. I ditt fall skulle du kunna dra slang ut till åkern och sätta en fördelningsbrunn där och sedan ha flera slingor där så du håller dig inom marginalerna.

Och som andra redan sagt så är det ingen raketvetenskap att lägga ner slang, c:a 1 meter djupt och 1,2 till 1,5 meter mellan slangarna.
 
A
Du får väl kolla vad det kostar dig att gräva själv
Hur du värderar maskintid resp egen insats
Hur lång tid behöver du för att gräva och återställa ca 250m 1m djupt och 1,5m brett?
Dess emellan skall ju slangen hand läggas i vad tar det för extra tid?

Det kan ju variera tex om maskinen är på väg till skrot är ju inte maskintid någon kostnad.
Är dieslen gratis är inte det nått att bråka om.
Är man arbetslös, pensionär eller inte vet vad man annars skall göra på fritiden....
Slangen kostar nått.. Köldbärarvätskan nåt mer...
Jag har sett pris på 30.- metern inkl slang +moms. Ibland har även köldbärarvätskan ingått.
Men detta måste man ju kontrollera där du bor.
Denna kontroll är ju helt avgörande för beräkningen.
 
Jag hade ju inte tänkte börja gräva utan att tänka mig noga för... Det är ju som sagt massa meter som ska grävas ner och ja har ingen riktig uppfattning om hur lång tid det kan tänkas ta att fixa detta... Jäkligt kul om inte annat så ja ser väll kanske inte tiden som ett jätteproblem... Är det nån som kan ge ett humm om hur lång tid det kan tänkas ta att gräva ner en 450m slang ?

Det är ju en åker så det behöver ju inte bli perfekt fin gräsmatta efteråt precis..

Bor förresten 1mil sydöst om göteborg
 
A
Är det en åker som brukas?
Då måste du separera ballasten under hela grävningen, dvs hålla i sär matjorden från underliggande material. Sen skall det återställas så att det går att bruka igen, kanske separera stenar mm.
Sen är det frågan om det är gammal sjöbotten eller berg.
Botten av schacket bör vara plant och vågrätt för att lättare få ur luften vid påfyllning av köldbärarvätskan. Då kanske behöver spränga. Är det surt, morän, lera...
Kanske inte kan återfylla med samma material.
En massa olika parametrar
En van maskinist med en 25tons maskin, mindre än en vecka tre dar kanske. En ovan dito 5-10ggr längre. Med bred skopa gräver man ju bara halva längden. Och det går ju då snabbare. Sen kan man ju kreta med en mini-grävare om man behöver terapi.
Trycka i slang med plog jämförelsevis,1-2dagar.
En lokal grävare kan lättare uppskatta tiden för detta.
 
mexitegel skrev:
Det är lämpligt att lägga ner i överkant av behovet för att få bra driftsekonomi och hålla höjd för nyare och effektivare pumpar.
Att det är lämpligt att lägga några meter extra håller jag med om.
Men att motivera det med kommande effektivare pumpar förstår jag inte riktigt ?

Om fastigheten har ett effektbehov på, säg, 300 kWh per dygn så ändras inte detta med effektivare VP.
Driftstiden på VP bör bli kortare ja, men uttaget från marken bör bli det samma ;)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Om vi nu ska vara petimeter så mäts effektbehov i kW och energibehov i kWh ;)

Dagens värmepumpar är mer effektiva än gårdagens eller hur ? Om energibehovet är oförändrat och värmepumpens behov av elenergi minskar genom högre effektivitet, var menar du att den energin skulle komma från om inte från marken? Vänligen notera att vi ännu inte har kommit på hur hur man tillverkar energi ;)

Så jo, det är att rekommendera att ha med effektivare pumpar i beräkningen redan nu.Så säger även nibe http://www.nibe.se/Support/Vanliga-...g-min-gamla-varmepump-mot-dagens-varmepumpar/

Vad gäller att lägga jordvärmen är det inte ett precisionsjobb som elektroluxaren får det att låta som. Jag tror inte heller han är bonde för det är inte så någon rabatt det handlar om utan en åker. Att schakta upp högst ett par hundra kvadrat på en åker på 60.000 kvm spelar ingen roll. Efter plöjning, harvning och sådd lär det inte märkas i alla fall. Nu vet vi ju dessutom inte ens om åkern brukas, det hör ju tyvärr inte till vanligheterna längre...


Om jorden är någorlunda stabil så är det tom. kanske enklare med smalskopa än att gräva ett brett schakt. Är ni två, en som gräver och en som lägger i slangen så kommer det gå smidigt. Undvik djupa svackor, men annars är det bara att köra på och se till att du har en luftning på högsta punkten så kommer det inte vara några problem med luften.


För övrigt måste det vara en bedrift att lägga 15 arbetsdagar för att gräva en så liten schakt till och med för någon som aldrig ens suttit i en grävmaskin....
 
Redigerat:
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
Nä bonde är ja inte och åkern brukas inte till annat än att den slås av grannen till sina hästar så jag kan avvara några 100kvm utan att blinka
 
mexitegel skrev:
Om vi nu ska vara petimeter så mäts effektbehov i kW och energibehov i kWh ;)

Dagens värmepumpar är mer effektiva än gårdagens eller hur ? Om energibehovet är oförändrat och värmepumpens behov av elenergi minskar genom högre effektivitet, var menar du att den energin skulle komma från om inte från marken? Vänligen notera att vi ännu inte har kommit på hur hur man tillverkar energi ;)
Måhända att jag skrev en fel benämning; effektbehov... det är ju kompressorn som behöver en viss effekt.
MEN fastigheten har ett visst energibehov dvs behöver värmas upp till en viss temp, varmvatten mm.
Med allt annat lika så ändras inte detta behov bara för att man installerar en mer effektiv VP.
Du kan möjligen avläsa vinsten på elmätaren genom att VP arbetar effektivare och därmed använder mindre energi för arbetet att ta upp värmen från marken men det innebär inte att du tar upp mer energi från marken.
Det gör du först i det läget du ökar inomhustemp., tappar mer varmvatten eller bygger till din fastighet, men det är en annan historia som i sig är fristående från en effektiv eller mindre effektiv VP. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.