Köpte nyligen en begagnad Partner 462. Eftersom jag inte kan något om motorsågar så teststartade jag den bara och den funkade utan problem. Nu när jag ska använda den så fungerar den inte lika bra. När jag sågar med den så sågar den max 10 sekunder åt gången, sen dör den bara.
Samma sak varje gång. Den kan stå på tomgång utan att dö, men så fort jag börjar såga så dör den igen.

Vad kan problemet vara?
 
Det kan vara igentäppt bränslefilter , felaktig bränsleblandning på högfartmunstycket (för mycket / för lite).
Dör den som det vore soppatorsk eller bluddrar den som om choken vore i när du gasar ?
Och det finns säkert fler orsaker som jag inte kan...:p
 
Micro skrev:
Det kan vara igentäppt bränslefilter , felaktig bränsleblandning på högfartmunstycket (för mycket / för lite).
Dör den som det vore soppatorsk eller bluddrar den som om choken vore i när du gasar ?
Och det finns säkert fler orsaker som jag inte kan...:p
Jag blandade 2 dl olja i 5 l bensin. Den dör bara rakt av. Inget bluddrande eller liknande. Hur kollar jag bränslefiltret?
 
M
Kan vara massor av olika saker, men spontant kan det vara så att något stryper bränsleflödet lite. Jag skulle testat att köra utan bränslefilter och se om det blir bättre, och i så fall köpa ett nytt sådant.

Filtret ligger i tanken, fiska upp det med ståltråd böjd till krok, dra av det från slangen, testa sågen, om den går bra -> kör inte sågen alls förrän du har ett nytt filter!, Om den fortfarande dör vid pådrag -> på med gamla filtret igen och lämna in på service!

Edit: tvåa på den....
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Ska testa det där med bränslefiltret. Men man måste alltså fiska upp den med krok från inuti tanken? Hur får man dit en ny sen då?
 
M
Ok. Du kan ju testa att blanda 1:50 istället för 1:25 också.

alltså en deciliter tvåtaktsolja per fem liter bensin

Trodde alla förutom machobönder körde på aspen nuförtin'...
 
M
Anna1984 skrev:
Ska testa det där med bränslefiltret. Men man måste alltså fiska upp den med krok från inuti tanken? Hur får man dit en ny sen då?
Fiskar upp bränsleslangen och trycker på. Det kan vara riktigt pilligt om slangen är kort. Bedöm du om det går eller inte, alla sågar är olika...
 
Du kan även se om du hittar en manual till sågen om du inte har en redan.
Det kan vara bra o se grundinställningar på luftskruvar osv.
En del sågar går att ställa om & andra inte.
 
Tack! Ska se om jag kan reda ut det här.
 
hsd
hur gick det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.