Köpt massa virke och fått hemlevererat.... Tycker kvalitén är usel. Är detta verkligen ok på 170x22 panel...

Llänns ju inte som dom genomgående kvistarna sitter kvar i ur och skur...
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fler exempel


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nästan varannan bräda har en spricka i ändträt
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
du får ta till exempel limträ panel för att slipa grenar då.
annars tycker jag det är fin panel
 
On men vissa e ju spruckna, vissa kvistar har trillat ur etc jag har då sett mkt finare brädor i min dag...behöver ju inte va kvistfritt men stora genomgående kvistar gillar ja icke
 
S
det är ju panel trä och en väldigt bredd och tunn en.
men visst går du upp i pris så kan du få en panel med mindre grenar i(eller limträpanel).
sen beror ju det på vars du köper den också. vilken firma som sågat
 
Du kanske har köpt 2-sortering? Ser ut att vara hårt torkat.
 
Jag har funderat över en sak. Borde man inte tänka på vilken sida man hyvlar på en panelbräda så man får kärnan utåt?
 
jag har köpt den på woody som marknadsförsig med att inte sälja billiga grejjer utan kavlite.... inte frågat efter något billigt virke inte.. Jag ska åka tillbaka med 30 brädor plockade ur 150 högen imorgon och se vad dom säger. Betalade förövrigt 14.1kr metern på offert,1200 lpm
 
Jag hade inte så stora sprickor i min panel men kvistar hade jag absolut, inget har lossnat där på flera år. Ser inga större fel med att det är kvist i? Hade också 170-panel. Lokal såg dock.
 
nä sålänge kvisten känns "stabil" är det la ok Men när dom börja bli stora och gropiga samt att vissa bärdor har hål där kvistar suttit så känsn det inte helt stabilt...
 
öringen skrev:
Jag har funderat över en sak. Borde man inte tänka på vilken sida man hyvlar på en panelbräda så man får kärnan utåt?
Ytterpanneler klyvar man oftast så de blir en finsågad yta.
 
jocke1990 skrev:
Ytterpanneler klyvar man oftast så de blir en finsågad yta.
Precis, det mesta klyvs och då blir det 50/50.
 
Mikael_L
Den där panelen såg ju jättefin ut jämfört med den skit jag fick levererat. :)
Men jag klagade iofs sen och fick halva partiet utbytt.

Kvist får nog anses som OK, gran har ju som alla vet kvistar, så därför får panelen det också.
Men det får däremot inte vara torrknast som ramlar ur och lämnar ett hål. Där låg min huvudsakliga reklamationsorsak. Mina panelbräder var fulla med knast som ramlat ur och lämnat både små och stora hål eller knast som gick att peta loss.
Dessa är omgärdade av en svartbrun ring av tunn bark. Finns inte denna ring så kommer inte heller kvisten att trilla ur.
Men kvistarna på dina bilder ser helt OK ut.


Sprickor i ändträt tycker jag nog inte egentligen är reklamationsgrundande, om sprickorna nu inte är långa. Går dom in några enstaka cm så är det kanske bara något att typ räkna med.
Men däremot är det kanske lite oroande om det är mycket, kan tyda på fel torkning/hantering. Eller bara att dom legat länge sen sågning och blivit väldigt torra.


Sprickor mitt på panelbrädor är inte OK. Även panel som är helt sprickfri vid uppsättningen spricker ibland senare, är det redan före innan en spricka så kommer ju den brädan bli ännu mer körd efter en tid.
Sådan panel sätter man inte upp, och betalar helst inte för heller.


Den sista bilden som visar någon slags skada i träet är väl egentligen heller helt OK att betala för. Det kan se värre ut än så och då har det definitivt passerat gränsen. Den där på bilden verkar inte så farlig. Kanske inte helt OK. Men ärligt talat så går nog den brädan att sätta upp utan att det blir några framtida problem.
Men där bredvid sitter det ju faktiskt en kvist som ser lite misstänkt ut, en brun barkrand runt.


Är det några enstaka med defekter i en hel bunt så brukar nog de flesta inte bråka. Trä är ju ett naturmaterial som inte kan förväntas vara "perfekt" hela tiden.

På dina bilder tycker jag faktiskt generellt att panelen ser ganska OK ut.
Sen beror det givetvis på hur mycket det är. Visar du bara en bild på en spricka mitt i en panelbräda, men har hundra till med sådana sprickor så är det definitivt inte OK.
Sprickorna i ändträet kan ju oroa lite. Har du någon fuktkvotsmätare så du kan kolla hur torr panelen har blivit?
 
Redigerat:
Jag tog ju inga bilder på de värsta brädorna med hål i eftersom dom uppenbarligen är kassa. Jag får lämna tillbaka när jag vil har dom sagt....jäkla meck bara ..
 
Mikael_L
Jag håller med.
Och fasadpanelen ska man ju dock vara lite noga och grinig med. Defekterna syns ju och påverkar huset negativt även funktionellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.