Den vanligaste orsaken till vattenskador i badrum är golvbrunnsproblem. Och nu när jag ska bygga ut så funderar jag på att vara lite förutseende och sätta in en golvbrunn av rostfritt stål i hobbyrummet. Tanken är att jag inte ska behöva oroa mig för golvbrunnens livslängd under min egen livslängd.

Hobbyrummet ska vara ett grovrum med klinkergolv på isolerad betongplatta med golvvärme. Inget tätskikt. Rummet ska kunna byggas om till garage.

Vettigt?
 
Problemen i moderna fall spåras inte till plasten i brunnen utan till infästningen mellan brunn och tätskikt (foile eller matta).
Så av den anledningen tror jag inte att en RF brunn behövs för att uppnå lång livslängd.
I ett hobbyrum så hade jag snarare oroat mig för lockets livslängd, eftersom det är troligt att man går på det eller råkar få en punktbelstning på den så att det spricker.

Personligen hade jag gått på en gjutjärnsbrunn, den är hållbar. och troligtvis 5/1 av priset.


edit:
Bara för det så hittade jag billiga RF brunnar. Antagligen samma som du :p
http://www.vvs-boden.se/blÃœcher-domestic-drain-multi-golvbrunn-150x75-sida-p-12000.html
Så om det bara går att hitta en hållbar klinkersram som passar så låter det ju bra!
 
Tack för svar.

Om plasten klarar åldrandet utan problem så går det nog bra med plast ändå eftersom jag inte ska ha tätskikt. Och lägger jag lite distans till golvvärmeslingorna så är det ju hyfsat lätt att byta en spräckt brunn om det skulle bli nödvändigt. Och en metallram till plast borde funka för hårda tag.

Undrar om det finns några brunnar med sandfång, luktskydd och sidoutlopp som ligger relativt högt upp?
 
ROT brunnar kallas dom, både Purus och Faluplast har modeller av dom.
 
Nu skulle du ju inte ha tätskikt, men annars hade det kunnat vara ett problem med rostfri brunn.

När de här väggnära brunnarna kom så var ett av problemen med typgodkännande just att det fanns inget tätskikt som fäste ordentligt mot den rostfria ytan. Och när de blev typgodkända så var dte från början bara i kombination med ett eller två fabrikat av tätskikt.
 
hempularen skrev:
Nu skulle du ju inte ha tätskikt, men annars hade det kunnat vara ett problem med rostfri brunn.

När de här väggnära brunnarna kom så var ett av problemen med typgodkännande just att det fanns inget tätskikt som fäste ordentligt mot den rostfria ytan. Och när de blev typgodkända så var dte från början bara i kombination med ett eller två fabrikat av tätskikt.
Tanken är att ha brunnen mitt i rummet. Typ mitt under bilen ifall rummet senare byggs om till garage. Risken är dock att det hamnar lite oönskat material där. Typ skidvalla, sand, lera mm
 
hempularen skrev:
Nu skulle du ju inte ha tätskikt, men annars hade det kunnat vara ett problem med rostfri brunn.

När de här väggnära brunnarna kom så var ett av problemen med typgodkännande just att det fanns inget tätskikt som fäste ordentligt mot den rostfria ytan. Och när de blev typgodkända så var dte från början bara i kombination med ett eller två fabrikat av tätskikt.
Dom RF jag sett har klämring för att ansluta tätsiktet, inget lim behövs där.
 
Redigerat:
Krilleman
En vanlig golvbrunn i plast konta ristfritt av modellen Purus har samma system med klämring oavsett material!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.