Jonny Andersson skrev:

Jag satt förresten hemma och arbetade en av dagarna när de var här. De kom runt nio, arbetade en halvtimme något innan de tog en paus på någon timme i bilen och pratade i sina mobiltelefoner eller satt och mediterade, vad vet jag. Sen blev det arbete någon timme till innan en lunchpaus på ett par timmar och därefter ett par timmar till innan dagen var slut. Som hyresgäster så kan vi alltid flytta när vi vill och slipper betala dem själva för arbetet. Men om de debiterade LKF för en hel arbetsdag med 8 timmars arbete så blåste de dem på ett par timmar, och ganska många timmar om det gick till på samma sätt de dagar jag inte arbetade hemma.


Om man lämnat ett fast pris så spelar det väl ingen roll hur man fördelar sin arbetstid? Förutsatt att det inte är reglerat i avtalet. Går dom på timme är det såklart inte OK men så skulle inte jag handla upp ett staketbygge.
 
En sådan här intressant tråd igen. Undrar hmmmmm tror jag skall börja forska i anledning till varför vissa trådar blir som dom blir.
Hade denna tråd handlat om en villaägare som lämnat en exakt lika historia så skulle vi kunna läsa, sida efter sida om att TS skulle reklamera inte betala och att alla hantverkare skall hängs och även pryglas offentligt. Men nu var det en hyresgäst och då skall han antingen vara nöjd och gå vidare eller själv köpa virke, skruv,skruvverktyg och såg. För som hyresgäst är det inte sååå vanligt att man har det i garderoben. Detta är märkligt för även om man är hyresgäst så betalar man för utfört arbete visserligen inte genom ett fakturaförfarande utan genom hyra och årliga hyreshöjningar pga reparationer och underhåll.
Så vad är skillnaden, att välja sina strider gäller alla alltid men verkar inte vara lika frekvent när det gäller ägd bostad tydligen.
Nu är det inte så att jag har några synpunkter på detta inlägg, utan endast på hur totalt olika respons det blir för vissa inlägg.
 
  • Gilla
Lasse Suzican och 2 till
  • Laddar…
cecar33 skrev:
En sådan här intressant tråd igen. Undrar hmmmmm tror jag skall börja forska i anledning till varför vissa trådar blir som dom blir.
Hade denna tråd handlat om en villaägare som lämnat en exakt lika historia så skulle vi kunna läsa, sida efter sida om att TS skulle reklamera inte betala och att alla hantverkare skall hängs och även pryglas offentligt...
Nej nu är du ute och far!
Oavsett boendeform tror jag ingen här hade rekommenderat att gå den byråkratiska vägen via hyresvärd, hyresnämnd, Allmänna Reklamationsnämden osv ända upp till Europadomstolen.
Man måste ju välja sina strider. Vad är det värt att bråka om?

När det är så enkelt att bara skruva dit en snedsträva, så är problemet löst.

Så här på Annandag Påsk rekommenderar jag The Soup Nazi:
Lugn alla, det är bara Seinfield :)
https://www.youtube.com/watch?v=uVqBzP0xdKk
 
Nej nu är jag inne! och far ja men även morfar, min övertygelse är fortfarande att om det nu var Kalle o Greta som köpt tjänsten med detta resultat till sin villa/radhus, då hade råden haglat in om att inte betala och bestrida. Samt det där med alla hantisars vara eller inte.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Precis. Det handlar ju om att LKF betalar 2 gånger för samma sak.

Det innebär hyreshöjning. Hyresgästen själv ska inte behöva fixa sånt som dyr hantverkare har gjort fel.

Tror inte att hyresgästen får fixa heller.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Claesk skrev:
Tror inte att hyresgästen får fixa heller.
Jo, hyresgästen får faktiskt fixa mycket mer än man kan tro om det tillhör dennes lägenhet.

Kravet på hyresgästen är att det är yrkesmässigt gjort. Annars kan hyresgästen bli skadeståndsskyldig för kostnaden att återställa till acceptabelt skick.
Detta avgörs dock i samband med avflyttningsbesiktning när hyresgästen flyttar.
Det kan därför vara många år mellan utförd åtgärd och avflyttning. Ja, t.om så många år att åtgärden anses vara avskriven.
Ett vanligt exempel är om hyresgästen satt upp en egen högst personlig tapet (och kanske dessutom snett o vint)
Detta är OK så länge hyresgästen innehar lägenheten men skall återställas i sådant skick så nästa hyresgäst kan acceptera det. Dvs. ganska neutral färg/mönster.
 
Detta är ju inte hans lägenhet. Därför tror jag inte att han får.
 
Claesk skrev:
Detta är ju inte hans lägenhet. Därför tror jag inte att han får.
??? .... TS anger att det är staket till hans uteplats, tillhörande lägenheten. Möjligen ett gränsfall men det är svårt att avgöra på de uppgifter som givits.
 
En av anledningarna till att vi flyttade ifrån LKF och köpte hus :)
Man tröttnar på att betala dyrt för inget och när det väl ska göras något så är det jobbigt och tar lång tid.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Jag hade inte lagt en krona eller ett uns energi på att fixa detta själv. Vi har bott hos LKF ett par år innan vi köpte hus och med den erfarenheten så får du ligga på rätt bra för att det ska ordnas. LKF är fenomenala utsugare och går det att komma undan billigt, eller helst av allt gratis, så blir det den vägen man väljer. Så ring ring ring och se till att det blir fixat.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.