Hej!

Det är så att jag snart får köpa en sjöbod väldigt förmånligt av min mormor. Sjöboden köptes av min morfars far för nära 100 år sedan, på samma tomt fanns det primära permanentboende som mormor & morfar nu bor i. Sjöboden nybyggdes för ett par decennier sedan och fick en riktigt rejäl betonggrund. De såg ingen anledning att inreda på nytt då dock då de byggt ut huvudbyggnaden en bit upp. Då undrar ju då jag om jag får inreda den befintliga sjöboden? Har inga intentioner att röra/störa båtlänningen.

Allt är inom 100 meter, primära huset som sjöboden. En större väg (70 väg) går mellan dem dessutom om det har någon betydelse. Får man inte inreda den fullt så vore det ju trevligt ändå om man får sätta upp väggar och isolering så man bara kan hänga med kompisarna. Annars får man väl bita i det sura äpplet och bara äga den och ha som en säkerhet, sjöboden med tomt är värderat till stora pengar och jag köper för en fraktionsdel.

Grejen är att jag läser överallt om olika bygglovsbesked hit och dit när det kommer till att inreda sjöbodar och känner mig inte sugen på att betala dryga böter.

Men vore ju förbenat tråkigt om de ska sätta sig på tvären med bygglov för "att en sjöbod ska användas som sjöbod", är 19 år ung och det vore ju en dröm att kunna bjuda kompisarna till sin sjöbod för trevliga kvällar. Sjöboden ligger avskilt i ett riktigt drömläge. Än surare vore det då min goda vän som har egen såg och jobbar på chefspost inom bygg är villig att byta min lilla sportbåt mot virke efter önskemått, isolering/gips/fönster mm.


Någon som har kunskap eller erfarenhet kring liknande situationer på Norrlandskusten?
 
Föresten har en mäklare nämnt i en värdering att det finns möjlighet till omtypning till bostad, vilket jag inte vill då jag helt enkelt inte tänkt bo där. Men innebär det något ytterligare i sig inom rättigheter/möjligheter till tillstånd om det nu stämmer att den möjligheten finns?
 
bump
 
Mikael_L
Ja det där är klurigt.

Den enkla svaret är "Det beror på ... " :p

Det är antagligen strandskyddet som blir mest besvärligt.

Finns det andra hus vid stranden precis bredvid som är inredda (med myndigheters goda minne) så ökar dina chanser rejält att ro detta i land. Då kan man troligen anse att denna strandremsa redan har allvarlig störning för allmänhetens tillträde.

Det behöver väl inte vara kört ändå, men strandskydd är som regel svårt att runda.

Om strandskydd sen inte är något problem (eller överkomligt) så kanske kommunen sedan kommer konstra vad det gäller att inreda, kommunen kanske har en massa synpunkter på avlopp, handikappanpassning och sånt, förutom att dom kanske inte ens vill tillåta boende där som sen riskerar att öka kommunens kostnader för sophämtning, skolskjutsar osv.


Men hör boden till en fastighet med bostadshus? Vad är den annars klassad som?
Är den en del av en fastighet med boende så kan man kanske inreda litegrann och lite försiktigt så den inte ger intrycket att kunna vara bostad och därigenom inte alls behöva blanda in kommun/länsstyrelse.
 
Tack så hemskt mycket för svar.

Ett stenkast bort på samma strand så har det slagits upp en villa alldeles nyligen (inom de senaste 5 åren), talar detta för mig alltså? Ja alltså på samma markrimpa som det stora huset, morföräldrarnas, ligger sjöboden.

En mäklare har skrivit att det finns möjlighet till avstyckning och ombyggnation till bostad iom rejält betongfundament. I samma papper står det att byggnadens typ är "sjöbod".

Inredningen jag tänkt mig skulle bara vara isolering och panel, en sittning och en kaffekokare ungefär.. även om det vore "bara" sett till inredning så är det inget man kan "smyga in" haha
 
Redigerat:
Ja den bef. villan kan vara ett bra argument när det gäller strandskyddet.
 
Gado skrev:
Sjöboden köptes av min morfars far för nära 100 år sedan, på samma tomt fanns det primära permanentboende som mormor & morfar nu bor i. Sjöboden nybyggdes för ett par decennier sedan och fick en riktigt rejäl betonggrund. De såg ingen anledning att inreda på nytt då dock då de byggt ut huvudbyggnaden en bit.
Förstår inte riktigt. Har man rivit en gammal bod och byggt en ny? Vad användes den gamla Boden till?

Bygglov krävs för att ändra användningsområden. T.ex. Bygga om ett garage till boende.

Om du bara tänkte inreda, och inte ändra till ett fullt boende med kök mm har jag svårt att se att man kan ha invändningar...
 
Larsa skrev:
Förstår inte riktigt. Har man rivit en gammal bod och byggt en ny? Vad användes den gamla Boden till?

Bygglov krävs för att ändra användningsområden. T.ex. Bygga om ett garage till boende.

Om du bara tänkte inreda, och inte ändra till ett fullt boende med kök mm har jag svårt att se att man kan ha invändningar...
Man rev den gamla sjöboden och byggde en ny på samma ställe någon gång på 80 talet, om jag förstått det rätt. Den "gamla" sjöboden var precis som den som står där nu fast den var inredd, men grunden den stod på var dålig och den började rasa, där av nybygget.
 
Gado skrev:
Man rev den gamla sjöboden och byggde en ny på samma ställe någon gång på 80 talet, om jag förstått det rätt. Den "gamla" sjöboden var precis som den som står där nu fast den var inredd, men grunden den stod på var dålig och den började rasa, där av nybygget.
Det är bygglovspliktigt att ändra användningsområdet från sjöbod till rekreationsbod, eller vad man ska kalla det. När ni slutar att ha fiskematerial i den så blir det bygglovspliktigt.

Dock om den har varit rekreationsbod sen innan strandskyddslagarna kom till så är det ett annat läge.

Då skulle jag bara promenera upp till handläggare på kommunen med alla fakta nedskrivet, med ett yttrande om att, med bedömning och hänvisningar till lagtext, ni kommer rusta upp den befintliga rekreationsboden till nutida standard. Utan att det kräver bygglov.

Har det funnits kök där sen tidigare kan ni göra det, men inte annars.

Handläggaren kommer då förmodligen att arkivera det i en akt på er fastighet och så har ni det dokumenterat och allt är frid och fröjd.

Vilken kommun handlar det om?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Njaa. Jag tror att man bör väga sina ord på guldvåg. Om man rev en äldre "bostadsbod", och byggde en ny som inte inreddes. Då har man först rivit en äldre bod utan rivningstillstånd, därefter bygget en ny sjöbod utan bygglov. Den äldre bodens "rätt" att vara beboelig, om den nu var det sedan före strandskyddslagen har i så fall förverkats iom. rivningen.

Att inreda den nya boden, oavsett om det skedde på 80 talet eller om det görs nu är ett brott mot strandskyddet. Och till skillnad från vanlig svartbyggnation så preskiberas inte brott mot strandskyddet.

Om man däremot aldrig helt rev den gamla boden, utan bara succesivt renoverat den till modern standard, då borde den kunna få vara inredd precis som den "ju var" före 1970, eller närdet nu var lagen trädde i kraft.
 
hempularen skrev:
Njaa. Jag tror att man bör väga sina ord på guldvåg. Om man rev en äldre "bostadsbod", och byggde en ny som inte inreddes. Då har man först rivit en äldre bod utan rivningstillstånd, därefter bygget en ny sjöbod utan bygglov. Den äldre bodens "rätt" att vara beboelig, om den nu var det sedan före strandskyddslagen har i så fall förverkats iom. rivningen.

Att inreda den nya boden, oavsett om det skedde på 80 talet eller om det görs nu är ett brott mot strandskyddet. Och till skillnad från vanlig svartbyggnation så preskiberas inte brott mot strandskyddet.

Om man däremot aldrig helt rev den gamla boden, utan bara succesivt renoverat den till modern standard, då borde den kunna få vara inredd precis som den "ju var" före 1970, eller närdet nu var lagen trädde i kraft.
Den gamla sjöboden vet jag inte om ska kalla "bostadsbod". Den byggdes 1937, och min morfar bodde i den när han med familj flyttade dit. Med "bodde" menas sov i sjöboden när det var sommar. Fanns inget draget vatten, avlopp eller el/kamin.

De restaurerade givetvis inte sjöboden olovligen.
 
Fråga kommunen och Länsstyrelsen. LST kan ge dispenser från strandskyddet om så krävs.

Här på Gotland gjorde dom det extra besvärligt genom att göra hela strandskyddsområdet till naturreservat med stränga förbud mot ändrad användning, ändrat useende mm. Dessutom förbjöd kommunen mer än enstaka övernattningar i sjöbodar.

Man skall dock inte underskatta den allmänna opinionen, folk blev ganska härskna efter tag. Sedan en tid tillbaka är det nu tillåtet att bo i sjöbodarna, dock får man inte inreda med kök eller liknande.

Jag skrev lite om detta här:
http://www.byggahus.se/forum/juridi...ten-i-fiskebodar-utan-mangel.html#post1864707

Så tag reda på vad som gäller först genom att kontakta kommun och LST. Sedan får man vara lite kreativ. Det brukar gå att hitta kryphål. Får man inte ha ett kök så kanske det funkar med en gasolplatta, osv.
 
det jag var ute efter är att OM man kan hävda att boden var bostad, redan innan strandskyddslagen trädde i kraft, då kan man fortfarande använda den som bostad. Men om boden rivits och byggts upp igen i "modern" tid, då försvinner ev. bostad iom. nybygget.

Har man däremot bara renoverat den gamla boden så bör man kunna hävda att den hela tiden varit en bostad.

Så om jag hade varit ägare så skulel jag konsekvent ha hävdat att ombyggnaden på 80- talet var en renovering, inte rivning och nybygge. Men det kan iofs. vara lite svårt att driva den uppfattningen om det finns ett gammalt rivningslov, och bygglov för nyuppförande.
 
Sjoboden ar nu min och jag har fatt bygglov for inredning och sjoboden klassas nu som sjalvstandigt fritidshus. Livet leker :) ett gastboksinlagg 1937 dar min morfar intygade turligt nog i text att han skulle bo dar tva manader och satte sin kraka langst ner pa inlagget rackte for alla instanser. Byrakratin var lojevackande dock
 
  • Gilla
jronnblom och 5 till
  • Laddar…
Grattis!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.