Har snart byggt ett växthus i trä, det fattas bara glas, så nu har jag börjat fundera på att måla det. Men vad skall man ha? Är det vanlig husfärg eller något annat?
 
"Vanlig husfärg" blir finfint men du vet att det är ett måste att lägga upp bilder va? ;)

Min avatarbild är en bild på mitt egenbyggda växthus, hopfällbart för att kunna tas in på vintern (vilket jag iofs brukar glömma) och det är målat med vanlig hederlig olja + grundfärg + färg. Skämde bort det idag med lite tvätt och det ser fortfarande fint ut efter ett par år.
 
Var på gång att lägga upp bilder i "visa ditt växthus" tråden, men det funkade inte riktigt.. Får göra ett nytt försök sedan.

Förresten så har jag en liten odlingslåda med i den tråden kom jag på nu!
 
Linoljefärg.
Men visst, det går med modern träfasadfärg också.
 
Är det bättre med linoljefärg annars?
 
Ja det anser jag. Det är en klassisk och väl beprövad färg sedan flera hundra år. Den har längre torktid, men så blir kvaliteten bättre också. Den ska målas i flera tunna skikt, men å andra sidan behöver man inte hålla på och kladda med grundolja el grundfärg/primer.

Det är betydligt lättare att underhålla färgen också iom att den är grundolja, grundfärg/primer och färg i ett.
 
Håller med om att linoljefärg passar ypperligt. Torktiden utomhus är inte så fasligt lång heller, jag målade en odlingslåda igår förmiddag och den var snustorr idag. Jag målar alltid utan lösningsmedel för jag tycker det är bättre. Linoljefärg är väldigt dryg också, jag har idag målat ca 21 m2 brädor och det gick åt ca 8 dl färg.
 
Det blir kanske till att skaffa det då! Att slippa grundfärg är ju ett stort plus. egentligen skulle jag ju måla nu innan rutorna sätts in, men det känns som om man aldrig blir färdig då!
 
Det är dock skillnad på linoljefärg och linoljefärg. Det finns den som innehåller allt möjligt och det kallas ofta att den är förstärkt men det stämmer inte. Riktig linoljefärg innehåller inte alkydolja eller lacknafta utan bara linolja och pigment. De märken jag rekommenderar är Enetorpets eller Ottossons.

Tänk dessutom på att det ska målas tunt och arbetas in i virket!
 
Och du bör absolut måla ett första färglager innan du sätter in rutorna. Det minskar risken för röta och att kittet torkar och lossnar i förtid.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.