Som andra varit inne på beror kondens på den yttre rutan nästan alltid på att fuktig luft letar sig ut genom innerbågen, kyls ner och kondenserar på den kalla ytterrutans insida.
Som de andra skriver måste du täta alla möjligheter där luft kan smita ut. Tätningslisterna, kittet på innerrutan (inuti fönstret), spaltventilen mm. Har svårt att tänka mig att spaltventilen är tillräckligt tät i stängt läge så håller med de andra om att du bör ta bort den och täta hålen. Sen ska du skapa så bra ventilation som möjligt mellan ytter- och innerbåge.
Som de andra skriver måste du täta alla möjligheter där luft kan smita ut. Tätningslisterna, kittet på innerrutan (inuti fönstret), spaltventilen mm. Har svårt att tänka mig att spaltventilen är tillräckligt tät i stängt läge så håller med de andra om att du bör ta bort den och täta hålen. Sen ska du skapa så bra ventilation som möjligt mellan ytter- och innerbåge.
Två huvudalternativ, antingen elda konstant i panna/kamin/öppen spis eller använda frånluftsventilation.
Frånluftsventilation finns tre huvudtyper, ren mekanisk frånluft (ingen värme tass tillvara), frånluftsvärmepump (värmen i frånluften blir värme och/eller varmvatten), FTX-system (fläktstyrd från och tilluft med värmeåtervinning till tilluften).
Frånluftsventilation finns tre huvudtyper, ren mekanisk frånluft (ingen värme tass tillvara), frånluftsvärmepump (värmen i frånluften blir värme och/eller varmvatten), FTX-system (fläktstyrd från och tilluft med värmeåtervinning till tilluften).
Vi kör med två luftvärmepumpar på nedervåningen och har slutat elda så det kanske påverkar draget i frånluften då.
Ska inte ta tillvara på någon ventilationsvärme måste man ha fläkt i den mekaniska frånluftsventilationen?
Har fläkt i hallen för att förflytta värmen in i badrummet och tycker det låter ganska mycket om den, vill helst inte ha någon på övervåningen.
Ska inte ta tillvara på någon ventilationsvärme måste man ha fläkt i den mekaniska frånluftsventilationen?
Har fläkt i hallen för att förflytta värmen in i badrummet och tycker det låter ganska mycket om den, vill helst inte ha någon på övervåningen.
Ni har alltså två luft-luft-värmepumpar (ger ingen ventilation, ger bara värme(/kyla) och luftcirkulation inne).
Utan eldande i någon typ av eldstad så är det minimal/inget självdragsventilation.
Mekanisk (frånlufts)ventilation har alltid en (elektrisk-/mekanisk-)fläkt, utan fläkt ingen mekanisk ventilation utan då är det självdragsventilation.
Att trycka in luft i badrum mm är dåligt för huset, det kan lättare bli mögel på "fel" ställen. Du trycker ut fuktig luft i badrumstaket och resten av huset.
Det ska vara frånluft från "dåliga" rum, tex badrum, kök, tvättstuga, klädkammare. Luften till dessa rum ska självmant komma från "bättre/bra" rum, tex hall, vardagsrum, gillestuga, sovrum.
Tilluft till bostaden ska komma in i "bra" rummen, tex sovrum.
Ett hus ska alltid ha undertryck, störst undertryck i rum med "dålig" luft.
Vi har FTX-system och det hörs minimalt om ventilationen. På kvällar/nätter när det är tyst i huset så hör man det om man tänker på det annars inte.
Utan eldande i någon typ av eldstad så är det minimal/inget självdragsventilation.
Mekanisk (frånlufts)ventilation har alltid en (elektrisk-/mekanisk-)fläkt, utan fläkt ingen mekanisk ventilation utan då är det självdragsventilation.
Att trycka in luft i badrum mm är dåligt för huset, det kan lättare bli mögel på "fel" ställen. Du trycker ut fuktig luft i badrumstaket och resten av huset.
Det ska vara frånluft från "dåliga" rum, tex badrum, kök, tvättstuga, klädkammare. Luften till dessa rum ska självmant komma från "bättre/bra" rum, tex hall, vardagsrum, gillestuga, sovrum.
Tilluft till bostaden ska komma in i "bra" rummen, tex sovrum.
Ett hus ska alltid ha undertryck, störst undertryck i rum med "dålig" luft.
Vi har FTX-system och det hörs minimalt om ventilationen. På kvällar/nätter när det är tyst i huset så hör man det om man tänker på det annars inte.
Har du någon frånluft på övervåningen? Det blir högre tryck uppe så där behövs verkligen frånluft. Annars trycks luften ut på andra ställen - som genom tänkta tilluftsventiler eller genom ett otätt fönster...
Det kan dock räcka ganska långt med en självdragsdriven ventilation genom tex skorstenen. Det är trots allt under den allra största delen av året ett rätt ordentligt drag som drivs av temperaturskillnaden mellan ute och inne. Men ibland behöver det förstärkas förstås. Speciellt i badrum och andra fuktiga rum.
Men se alltså först och främst till att befintliga frånluftsdon är öppna och sen kan du prova att låta badrumsfläkten gå konstant.
Det kan dock räcka ganska långt med en självdragsdriven ventilation genom tex skorstenen. Det är trots allt under den allra största delen av året ett rätt ordentligt drag som drivs av temperaturskillnaden mellan ute och inne. Men ibland behöver det förstärkas förstås. Speciellt i badrum och andra fuktiga rum.
Men se alltså först och främst till att befintliga frånluftsdon är öppna och sen kan du prova att låta badrumsfläkten gå konstant.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Nedan presenteras vårt sortiment av fläktar, inklusive badrumsfläktar. Fläktar spelar en avgörande roll för att upprätthålla en behaglig och hälsosam inomhusmiljö, genom att reglera luftcirkulationen och ventilationen. Badrumsfläktar i
Läs mer
Om problemet är övertryck/felaktig ventilation, vilket mycket tyder på.
I så fall behöver fönstret skrapas/slipas invändigt, målas om och se till så att det är tätt invändigt. Det löser problemet med fönstret.
Samtidigt är det lite som att åtgärda symptomen.
I så fall behöver fönstret skrapas/slipas invändigt, målas om och se till så att det är tätt invändigt. Det löser problemet med fönstret.
Samtidigt är det lite som att åtgärda symptomen.
Produkter som diskuteras i tråden