Hej,

Till en början vill jag tacka för ett eminent forum där jag läst mycket, men nu även ger mig in i diskussionerna.

Det är så att jag är i full fart med att byta lager till trumman i en toppmatad Whirlpool AWT2205 tvättmaskin.
Jag blir dock lite konfunderad angående smörjfett.

Smörjfett har smetats ut när det läckt förbi packboxarna naturligtvis.
Jag kan dock inte komma på om det endast är fett INIFRÅN lagret, eller om det även varit fett i själva hubben.
Servicemanualen säger ingenting.

Tillverkarna utav lagret säger att det är smort från fabrik då det sitter kåpor och o-ringar på dom.
Jag kan dock någonstans tycka att det eventuellt även skall vara fett i hubben i sig för värmeavledning eller dyl.

Har vi några vitvaruexperter här som kan hjälpa mig om hurvida jag bara kan smälla dit grejerna, eller om jag även skall trycka i fett i hubben vid montering?
Antar att vanligt moly-fett till lagerbruk funkar bra i detta fall (produktspecificationerna säger ingenting till lagret).

Tack på förhand!
 
Är det en hubb som du pressar i ett lager i ?
Om det är det borde den vara fri från fett antar jag då bara inner delen av lagret ska rotera och ej ytterdelen.
Jag vet ej hur det ska vara på vitvaror men jag gissar på fettfritt i alla fall.
 
Tack för svaret!
Lagret är redan pressat i hubben, dom säljer lösa hubbar med lager som kit.
I hubben sitter det dock en metallkåpa och en o-ring som ska täta mot lagret, det känns på något vis som en typisk "fettkåpa" så att säga.

Jag tror också det skall vara fettfritt då lagret i sig är permanentsmord. Men jag blir skeptisk då vissa leverantörer har kalkyler för att beräkna fett eller olja som smörjmedel till lagret...
 
Det svenska ordet för hubb är nav.
 
A
Byter man lager i toppmatade whirlpool?
Fett i navet behövs aldrig. Ingen värmeutveckling eller motsvarande då det är lågvarvigt.
Men trumaxlen/packboxen måste smörjas med specialfett.
Trumaxlen måste också vara i perfekt skick för att det skall bli tätt. Dessutom det troliga till ursprungsfelet.
 
Tack för svaret!
Lagerhaveri är väldigt vanligt i vissa toppmatade Whirlpool.

Optiskt är axeln i bra skick, dock ej kontrollerat rundhet med mikrometer.
Ursprungsfelet i det här fallet är att V-ringen till trumaxeln gått i två bitar på något fascinerande vis.
Vattnet har därför läckt igenom den.

Lagret har inte glappat på axeln, dock har lagerhalvorna mellan varandra fått stort spel.

Angående v-ringen så står det såhär:
1. The V—Ring, the counter-face and the shaft should be
clean.
2. The shaft should preferably be dry and free from
grease or oil, particularly when the V—Ring is mounted
without axial support.
3. The lip of the V—Ring should be lubricated with a thin
film of grease or silicone oil.
4. In cases when friction must be reduced to a minimum,
coat the counter-face with a low friction agent, and do
not apply grease to the lip.
5. Ensure that the V—Ring is mounted with a uniform
stretch around the shaft.

Special hit och dit, jag misstänker att det fungerar fint med ett temperatur/kemikaliebeständigt smörjmedel för V-ringsbruk som vi använder i automotivbranchen.
Men du som har fackkunskapen får gärna visa vad vitvarutillverkarna brukar använda i dylika applikationer, om du vet =)

Återigen tack för svar!
 
A
Ser axeln bra ut för ögat räcker det, ibland går det så långt att lagret skär på axlen och det blir då permanenta skador.
Fettet är ju självklart hemliga ingredienser i och beställs mha ett intetsägande part nummer.
Men det påminner lite om valvolines gamla xol greas ett definitivt vattenbeständigt fett. Som i sin tur påminner väldigt mycket om en barnrumpssalva för blöjbarn vilken är omöjlig att tvätta bort.

Monteringsanvisningen gäller och det skiljer ju sig hur tätningen sitter jämfört med en frontmatad
Här sitter ju tätningen på axeln i frontmatade dito i lagerhuset.

Att whirlpool ofta har haveri på lagren är välkänt så även på frontmatade.
I och för sig kostar ett lagerkit till whirlpool endast några hundringar men maskinen kostar ju inte så mycket mer så jag blev fundersam på lönsamheten och förväntad livslängd på lagerbytet.
Jag skulle inte helt självklart byta lager även om det var gratis material, då det förväntade utfallet kanske uteblir.
Men samtidigt är det ju terapi, och känslan av att ha lyckats är ju obetalbar.
 
  • Gilla
funkis_jackson
  • Laddar…
Hej, Tack igen!

Jag kollade på Whirlpool/Maytags original "center bearing sealing grease" och det står väldigt tydligt "Silicone Grease" på det, och det är likaså vad V-ring tillverkaren säger så det BORDE fungera i mitt tycke.

Maskinen i sig var faktiskt gratis för två år sedan och obetydligt använd så jag ser det som att det förns nu faktiskt är maskinen kostar, och därmed bedömde jag att det var värt att försöka.
Jag har väl hitintills inte misslyckats med någon reparation, vare sig det varit iPhone, topplockspackning, microvågsugn eller dyl så jag tänkte baske mig inte låta en tvättmaskin vinna heller.

Jag ser det som att funkar det så är det bra, funkar det inte så var det läropengar :)
 
A
Rätt inställning!!!
 
Våld, några timmar och ett antal svordomar senare så sitter det nu nya nav/lager samt packboxar till trumman på plats.
Jag är skeptisk om det kommer fungera alls, eller hur länge det fungerar. Yttertrumman hade fått lite stryk märkligt nog, trots att det inte är ett märke på axeln.

Det har lossnat en flisa från gjutgodset till trumaxeln, nästan precis där vart packboxen skall täta emot så det är tveksamt om det kommer hålla tätt.
Men materialet är ju redan betalt så det skadar inte att pröva.

Dock fascinerade det mig hur invecklat och värdelöst man kan konstruera vissa saker.
Herregud säger jag bara.

Förövrigt var navet tvunget att bearbetas för att ens passa in mot yttertrumman då toleransen vid tillverkningen verkade vara att mäta med linjalen som tillhör griffeltavlan i gamla klassrum...
 
Vi kör en uppdatering till för den som är intresserad.

Efter tre provtvättar finns ingen tillstymmelse till varken lagerljud eller läckage någonstans.
Återstår att se hur länge det håller, men det känns i vart fall någorlunda lovande.

Det tog några timmar, men mest tid gick åt att vänta på reservdelar.
Men som Electroluxaren sa, tillfredsställelsen efter att man lyckats - obetalbar =)

Nu vidare till nästa reparation!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.