Nu har vi bestämt oss för en robotklippare till åtminstone tomtens översida. Den är inte så stor (400m² gräsmatta kanske) men har en "platå" till vilken det är lite släntat. Inte så farligt brant kanske, skjuter med lätthet den icke självgående motorklipparen uppför. Finns en del "avkrokar" på tomten också, men ingen passage är smalare än 1-2m.

Är inte ute efter den perfekta gräsmattan, men vill slippa det dåliga samvetet och dessutom ha något som grovt håller efter gräsmattan när vi är iväg hemifrån en vecka eller två. Den skall kunna gå på schema, ljudnivån är inte SÅ kinkig och jag har inga problem med att köpa icke-märkesprylar. Men delar skall finnas och den bör inte vara rymningsbenägen (då den riskerar att slå ihjäl sig...).

Är främst ute efter en lågbudgetmaskin, maxpris 10.000:-, men vill inte vänta mer än max en vecka. Funderade ett tag på Biltemas, men nu såg jag att den var slut.

Vad rekommenderar "panelen"....och gärna varför ?
 
peternicklas
Landroid M 2.0. Den nya modellen med spetsiga hjul bör fungera bra hos dig. Mycket bra service och support. reservdelar finns lite överallt.
 
Jag har ungefär den storleken på tomt och funderar på en gardena 40. Mest för det är Husqvarna bakom den och de har hållit på längst. Verkar som man kan få loss den för runt 7 med lite tålamod och prismatchning och då känns den väldigt prisvärd.
 
Feedback:
Det blev en Landroid M/2.0 från Clas Ohlson. Hade dessutom rabattkupong 20% så priset blev faktiskt bara strax under 6.400:- :D.

Den är nu ute och traskar. Några iakttagelser:
- Den skall ha linan 35cm från närmaste hinder. Hälften skulle egentligen räcka eftersom den vänder snävt, OM den inte körde så väldigt "bredbent" när den lommar till laddstationen. Då krävs minst 30 cm fritt. Det blir till att skaffa en batteridriven kanttrimmer, då mycket (i mitt tycke) lämnas oklippt.....
+ Den har inga som helst problem med mina ganska branta sluttningar. Den känner av lutningen och bromsar bra nerför.
+ "Gräsmattan" är till 90% mossa på sina ställen, även med en hel del gropar. Fast hjulen är stora och den verkar ha smarta algoritmer för att krångla sig loss om den kör fast. Inga problem hittills.
- Den har löjligt smal klippbredd för sin storlek (knappt 20 cm).
+ Lättbegriplig.
+ Går att ställa upp till 6 cm klipphöjd - bra till att börja med på min hemska gräsmatta.

Säkert inte den bästa klipparen, men för dryga 6.000:- är jag - än så länge - helnöjd. Får ösa på gödsel nu så gräset börjar växa också :p
 
peternicklas
Ingper skrev:
Feedback:
Det blev en Landroid M/2.0 från Clas Ohlson. Hade dessutom rabattkupong 20% så priset blev faktiskt bara strax under 6.400:- :D.

Den är nu ute och traskar. Några iakttagelser:
- Den skall ha linan 35cm från närmaste hinder. Hälften skulle egentligen räcka eftersom den vänder snävt, OM den inte körde så väldigt "bredbent" när den lommar till laddstationen. Då krävs minst 30 cm fritt. Det blir till att skaffa en batteridriven kanttrimmer, då mycket (i mitt tycke) lämnas oklippt.....
+ Den har inga som helst problem med mina ganska branta sluttningar. Den känner av lutningen och bromsar bra nerför.
+ "Gräsmattan" är till 90% mossa på sina ställen, även med en hel del gropar. Fast hjulen är stora och den verkar ha smarta algoritmer för att krångla sig loss om den kör fast. Inga problem hittills.
- Den har löjligt smal klippbredd för sin storlek (knappt 20 cm).
+ Lättbegriplig.
+ Går att ställa upp till 6 cm klipphöjd - bra till att börja med på min hemska gräsmatta.

Säkert inte den bästa klipparen, men för dryga 6.000:- är jag - än så länge - helnöjd. Får ösa på gödsel nu så gräset börjar växa också :p
Klart den bästa klipparen för de pengarna. Klippbredden är inte mycket större på klippare med den typ av knivar. Du kan minska avståndet genomatt prova dig fram. Tror jag ligger på runt 20 cm i snitt. Sedan klipper den äver slingan vid hemgång så den lämnar inte mycket kvar som är oklippt. Var beredd på att fylla på med gräsfrö efterhand som mossan försvinner.
 
Jo. Gräsfrö och gödning :wow:. Det har inte gräsmattan fått på flera år, för då har vi behövt vi ju klippa två ggr/veckan.

Fick förresten hämta den nyss, då den åkt utanför slingan. Har en KRAFTIG nerförslänt och har testat att lägga slingan mitt i denna. Det går sådär - den stackars klipparen hade bromsat och lekt mossrivare men ändå hjälplöst kanat ner och utanför slingan.
Är dock imponerad av drivkraften, har sett ett flertal gånger när den på samma ställe slirat, sprätt mossa men ändå lyckats krångla sig upp igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.