Snart drar om ombyggnaden igång hemma, och jag har kommit på att det kanske finns möjlighet att installera en golvbrunn vid grovingången. Men frågan är om det är vettigt - det ska ju finnas golvvärme där. Och så mycket slask och spill borde det inte bli från skorna. Eller? Kommentarer och feedback önskas.
 
j.f.s
Vi flyttade in i ett nybyggt hus i vintras och går alltid in via groventrén. Det finns en golvbrunn i ena hörnet då värmepump och tvättmaskin huserar i rummet men har inte sett behovet att golvbrunnen skulle ha varit närmre dörren.

Har två grabbar i förskoleålder och grusad uppfart. Trots den mediokra vinter med slask och klet vi haft så har det klinkrade golvet med golvvärme på gjuten platta varit hyfsat torrt. Vi tar det värsta kletet med en trasa utöver normal städning. De blöta skorna försöker vi hålla på en gummimatta så att de inte står och droppar direkt på golvet.
 
Klinkers, golvbrunn och vattenslang :) perfekt!
 
Det kan ju bli så att vattenlåset i golvbrunnen torkar ut och står och luktar om den används lite. Inget stort problem men trist att komma hem till avloppslukt efter semestern.
 
Jag har svårt att se att man drar in så mycket fukt att man behöver en golvbrunn (i synnerhet om det finns golvvärme). Möjligtvis på vintern om ungarna ställer in den nybyggda snögubben i groventrén?

Om jag hade möjlighet att bygga nytt hade jag nog hellre placerat en golvbrunn (med tillhörande tätskikt) i köket.
 
Det finns insatser till std. golvbrunnar med membran eller andra spärrfunktioner
som aldrig torkar ut, så den ev. nackdelen med en golvbrunn kan du stryka.

Jag har satt en golvbrunn i köket, under diskbänken
och ska (snart) tätskikta, precis som eviljava föreslog.
(Jag kör tätskikt under diskbänk & i vägg/golvvinkeln
runtom köket, men bara primer (fuktspärr) på resten
av köksgolvet (sparar lite pengar...)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.