Jo jag hade lite tankar på downdraft table men vet inte riktigt vad jag ska ha det till. Hyvlar den mesta finishen, slipar jag gör jag det med maskin med dammsugaren inkopplad, ytterst lite handsandpapprande.

Superenkelt att bygga, enda problemet var att få till ett helt plant underlag att utgå från, efter det gick det som på räls.

Tappar jag ner nåt värdefullt får jag väl fräsa ut nåt stort evakueringshål på undersidan.:)
 
Kan man nöja sig med exempelvis en gjuten platta som i garaget eller så eller måste man köra "Woodwhisperermetoden" med att bygga upp något plant?
 
Jag kollade wood whisperers metod o gjorde nåt liknande men struntade i vattenpassandet, kolla mot en lång aluvinkel, båda hållen + diagonalerna. Så, min bottenplatta var hyfsat plan men kanske inte 100% i våg. Sen limma jag alla innerribbor, inget spikande, inte heller för topp- och bottenskiva. Hade jag haft en spikpistol kanske jag hade gjort det.
 
....ska det bara byggas "vanligt" monteringsbord funkar det nog med 12mm mdf rakt igenom. Jag gjorde sidoramen i 25 för att kunna fräsa in t-tracks och sen topp o botten i 16mm, toppen för att få bättre styrning om jag ska ha runda bänkhakar i hålen och botten för att det blev en halv 16mm skiva över....hyfsad tung och svårmanövreread box om man inte har lyfthjälp.
 
Saggar skåpen fortfarande?. Det är inte som så att i bakkant är dom superstadiga och i framkant på skåpen finns det inget stöd. Så hela skåpet vrider sig?. För det är väl omöjligt att dom hänger i bakkant med det nya bakstycket.

Sug bord är guld värt allt damm försvinner inte när man slipar med maskin. Och så funkar det som ett vakuumbord att bitarna sugs fast beror på hur många hål biten täcker när den ligger på bordet. Och när man fräser är det super skönt att ha ett sugbord. I bland slipar väl du för hand
Fast att koppla upp en dammsugare till den ytan funkar inte. Hålen på bordets sammanlagda area får inte överstiga arean på det som kopplas till sugbordet.

Om inte annat kan sugbordet funka som en luftrenare i snickarboden.

Pär
 
Jodå, dom saggar även i bakkant, hur f_n nu det går till. Det är klart värre i framkant men inte försumbart i bakkant. Två skåp skruvade ihop sida mot sida och sen gemensam 12mm mdf bakstycke. Det borde inte kunna röra sig i bakkant men det gör det. Enda jag kan tänka mig är att skåpen i sig inte är limmade, det är ikeas skruva ihop system, med möjlighet till lite rörelse i fogen. Kanske hade hjälpt om jag skruvat isär hela åbäket, dominoat och limmat ihop varje skåp och sen satt ihop allt igen. Men det är en jätteprocedur, orkar inte, särskilt inte eftersom jag inte vet om det löser problemet:(

Vad gäller sugbordet så kan jag väldigt enkelt koppla en av de 16 kvadraterna till dammsugaren, bara att borra hål underifrån. Fast den ytan blir rätt liten. Luftrenare har jag redan i verkstan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.