Själv har jag en ShowCenter (http://www.pinnaclesys.com/ProductPage_n.asp?Product_ID=1481&Langue_ID=7). En liten burk man kopplar till sin server. Har alla utgångar man behöver och man kan ansluta "obegränsat" antal till sin server. Hanterar alla DivX format, MP3, Xvid, MPEG2, VOB ....

Dessutom finns server komponenten redan portad till Linux.

Fungerar riktigt bra.
 
TLovskog skrev:
Själv har jag en ShowCenter ([länk]). En liten burk man kopplar till sin server. Har alla utgångar man behöver och man kan ansluta "obegränsat" antal till sin server. Hanterar alla DivX format, MP3, Xvid, MPEG2, VOB ....

Dessutom finns server komponenten redan portad till Linux.

Fungerar riktigt bra.
Den verkar bättre än Media MVP från hauppauge..

Det är sånna där lösningar som är framtiden, och inte att trycka in antennsignalen i en svindyr tp-kabel utan att få någon ökad funktionalitet på köpet.
 
Eller som diskuteras i andra trådar en modifierad Xbox.
Xboxen saknar två saker som jag ser det wlan och tv/satelit tuner.
Annars kan den titta på allt man har på servern.
 
mr_pettersson skrev:
...en modifierad Xbox.
Xboxen saknar två saker som jag ser det wlan och tv/satelit tuner...
Samma Xbox kräver åtskilligt mer av den som skall sätta upp den, ShowCenter lyckades min granne (enligt eget påstående "Jag kan inget om datorer") sätta upp, något jag betvivlar starkt han lyckats med moddad Xbox.

Enkelheten kan åtminstone jag betala mycket för, det finns få saker som irriterar min sambo mer än krånglande teknik.
 
(Fortsätter på detta lite off-topic spåret)

IMHO har också Xbox eller en dedikerade dator för MP3 och filmtittande en annan stor nackdel. Det hela blir overkill av Guds nåde. För att kunna avkoda alla format behövs väldigt snabba generella processorer. Dessutom får man med en massa onödigt kraffs och saknar en del enklare. Allt detta drar kopiösa mängder med ström och alstrar värme. Det hela blir stort, klumpigt och bullrigt.

Fördelen med dedikerad hårdvara som i ShowCenter etc. är att det blir en lean mean vido machine. Botar på ingen tid och är helt tyst. Den krets som sitter i ShowCenter (och liknande) från Sigma Designs (EM8551) har istället flera små specialliserade processorer som arbetar med var sin lilla bit. Resultatet blir betydligt slimmare design.

Ännu tydligare blir det om man ser till de kommande kraven på HDTV upplösning. För att avkoda WMV-HD (1280x720p) rekommenderar Microsoft minst en 3GHz processor och ett 128Mb grafikkort. Bara där har vi gjort av med mer än 100W.

 
micke_011 skrev:
hmm..show center har lite bus för sig tydligen, tipset är väl att läsa lite här om några innehavares erfarenheter innan ni bestämmer er..

[länk]
Japp den har en del bus för sig, men en miljon mindre bus än alla andra HTPC jag provat och den har extremt hög WAF (Wife Acceptance Factor) ;D

Kör tre st SC mot en server varav en står hos grannen. :surprised:
 
Zany skrev:
Kör tre st SC mot en server varav en står hos grannen. :surprised:
Har du tv-kort i datorn för tv:n eller kör du det via antennkabel?

Och om du har tv-kort i datorn, har du videoprogramvara i datorn då?
 
Tv-kort är inhandlat men ej installaerat, brist på tid, just nu har jag "bara" lagt ner alla mina 890 DVD-filmer i Xvid på en server, supernajs när man är bakis och bara ligga och bläddra...
 
ner alla mina 890 DVD-filmer i Xvid
Auch. Attans med tid det måste ha tagit. Jag tyckte det var jobbigt att MP3:a mina 346 CD skivor.

Vilken mjukvara använde du?
 
Använder DVD-decrypter + AutoGK enligt följande guide http://www.divx-digest.com/articles/autogk.html

ehum..jag skickar ett par dvd-skivor, så kan du ju "bara" lägga över dina filmer på mina skivor..
Hehe, skulle inte tro det va! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.