Vi har gått i tankarna att om några år kanske byta till pellets (vi har luft/vatten pump idag men känner att vi vill kunna hålla högre värme under vintern än vad den orkar)

Men så fick jag reda på att en granne längre ner på gatan har gaspanna och då blev jag nyfiken på ifall man skulle kunna fått det indraget i huset så jag skickade iväg en förfrågan till eon för skoj skull.

Men det jag skulle vilja veta är hur gaspannor står sig mot andra uppvärmningsmetoder tex pellets och värmepumpar. Och om det är värt att lägga dem pengarna på en gaslösning så att säga.

Tacksam för alla råd.
 
I Stockholm betalar man folk för att byta ut gaspannor mot fjärrvärme. Öht har vi väldigt lite användande av naturgas i Sverige och man vill inte börja med det heller iom att det är ett fossilt bränsle. Det man satsar på är biogas men den går åt till fordon. Så njaä, att sätta in gas 2014 är nog lika galet som att satsa på olja, särskillt som Putin håller på.

77 öre per kWh verkar det kosta, betydligt mer än pellets då.
 
Redigerat:
Fjärrvärme är inget alternativ i detta fallet då det inte finns att välja på.
Glömde säga att huset finns i Skåne.
 
Beror på vad du får betala per kilowattimme.
USA: och nassarnas statskupp i Ukraina gör inte gastillgången bättre och USA känner väl smäleken över att de inte fick in sina kärnvapen i Georgien(Grusien) för några år sedan. De skickar trupper till Polen läste jag i blaskan idag men antagligen mest för att blidka den krigsvilliga hemmaopinionen.
Ingen risk för något krig men Ukrania får inte naturgas från Ryssland till lågpris längre utan får betala världsmarknadspris. Detta påverkar hela kedjan i naturgasdistributionen då en stor del av ukrainas intäkter har varit återexport av rysk naturgas som de fått billigt.

Att Tyskland gav efter för narkotikaliberalerna i "DE Gröna" och beslutade att lägga ned kärnkraften är också en faktor som kommer att hålla priserna på naturgas uppe.


Ser inte ut att vara någon bra framtid för naturgas i Sverige och gasledningarna är dyra att underhålla.
 
Pelletseldning skapar aska och sotaren måste komma och sota skorstenen. Pelletspannan tar även mycket plats och bränslet är dammigt.
Gaspannan har inga av dessa nackdelar.

Så står valet mellan pellets och gaspanna vid nyinstallation borde valet vara lätt.
 
peternicklas
EON använder bara biogas för eldning i hushåll så den gasen är bra. Gas är rent, tyst och lukter inte. Dessutom så kan du mest troligt docka den till din redan befintliga värmepump. en sådan lösning kör jag på. Med en gaspanna behöver du inte sota inte heller släpa på en massa säckar med pellets. Slang in i huset och duhar gas så länge någon vill sälja till dig. En gaspanna har dessutom mycket hög verkningsgrad.
 
Gas eller pellets? Helt självklart hade jag valt pellets. Gas känns som om det är känsligt för diverse nyckfulla beslut. Pellets växer väl också över hela Europa som uppvärmning?
 
peternicklas
Pellets är väl idag väldigt lågt beskattad, finns nog utrymme för en skattehöjning. I Europa så är det gas som gäller för uppvärmning.
 
peternicklas skrev:
EON använder bara biogas för eldning i hushåll så den gasen är bra. Gas är rent, tyst och lukter inte. Dessutom så kan du mest troligt docka den till din redan befintliga värmepump. en sådan lösning kör jag på. Med en gaspanna behöver du inte sota inte heller släpa på en massa säckar med pellets. Slang in i huset och duhar gas så länge någon vill sälja till dig. En gaspanna har dessutom mycket hög verkningsgrad.
Hur menar du med att docka min värmepump? Byter jag så vill jag gärna byta ut allt.
Samt tanken är för liten som sitter i den.
 
peternicklas
Danne_84 skrev:
Hur menar du med att docka min värmepump? Byter jag så vill jag gärna byta ut allt.
Samt tanken är för liten som sitter i den.
Jag kör på Luft/Vatten-värmepumpen så långe dem orkar. När det blir för kallt så går gaspannan in och hjälper till med uppvärmningen. Båda är inkopplade mot samma värmesystem. Har nu kört detta i 4 vintrar och är mycket nöjd. Sedan har jag Gaspannan för att göra varmvatten.
 
peternicklas skrev:
Pellets är väl idag väldigt lågt beskattad, finns nog utrymme för en skattehöjning. I Europa så är det gas som gäller för uppvärmning.
I europa har man ett helt annat elpris än här och deras gas kosta ungefär som vår el per kWh.
Spekulera i beskattning kan man göra för alla enerigslag. Värt att tänka på är att i stockholm kosta gas för uppvärmning av småhus 1.47 per kWh alltså dyrare än el. Idag är infrastrukturen för gas i sverige väldigt liten men det byggs på den. Vad tror ni händer när de lokala näten kopplas ihop till ett nationellt?
Som sagt, i stockholm räcker inte biogasen till fordonen och där tål man mycket högre priser än för uppvärmning.

Jag tycker TS skall se över sin LLVP istället, kanske behöver den service eller intrimning för att fungera optimalt?
Det kan också vara läge att se över radiatorerna och kanske byta ut några så att de presterar bättre med lägre framledningstemp?
 
pelle242 skrev:
Värt att tänka på är att i stockholm kosta gas för uppvärmning av småhus 1.47 per kWh alltså dyrare än el. Idag är infrastrukturen för gas i sverige väldigt liten men det byggs på den. Vad tror ni händer när de lokala näten kopplas ihop till ett nationellt?
Nationellt gasnät tror jag inte finns på kartan. Importerat fossilt bränsle är oprioriterat och inriktningen ligger på övergång till klimatneutralt bränsle.Skulle det bli av så är det konsumenten som får betala de onödiga och svindyra anläggningskostnaderna. Bygga upp ett dyrt transportnät som sedan ska läggas ned vore bara att kasta pengarna i sjön.
Vi sitter med facit i hand redan om vad som hände med elnätet. Större delen skänktes bort till tyska statens EON och finska statens Fortum och företagens vinstmaximering medför att överföringsavgifterna stiger varje år.

Lite uppgifter som behövs för att bestämma pumpens kapacitet
Vad har du för sorts luftvattenpump och hur gammal. Går den mot en tank och hur stor är den tanken.
Klarar pumpen -10 grader ute utan att ta hjälp av elpatron och vilken framledningstemperatur är du då tvungen att ha?
Samma sak vid 0 grader ute?
 
Ha kvar den gamla värmepumpen men komplettera med en pelletskamin?
 
peternicklas skrev:
Jag kör på Luft/Vatten-värmepumpen så långe dem orkar. När det blir för kallt så går gaspannan in och hjälper till med uppvärmningen. Båda är inkopplade mot samma värmesystem. Har nu kört detta i 4 vintrar och är mycket nöjd. Sedan har jag Gaspannan för att göra varmvatten.
Detta låter som en trevlig lösning, Men det kanske inte fungerar med min värmepump.
 
  • Gilla
sweac
  • Laddar…
Har redan gått över inställningarna och där är inte mer att göra, Man får inte samma värme i en värmepump som när man eldar, redan gått över detta på forumet när vi gick i pelletstankar :)

Kamin är tyvärr inte ett val då den så fall hade fått stå i vardagsrummet och då blir inga andra rum eller källare uppvärmd vilket är poängen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.