Man kan nog inte förvänta sig att grannar kommer och säger precis som det är, de flesta har en tröskel när det handlar om att konfrontera dig. Så du bör själv ta det största ansvaret och använda omdömet.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag skulle nog säga att hur man ska göra beror på vart man bor.
jag bor i ett helt nytt område och här håller de flesta på med sina projekt så därför skäms jag inte alls för att bila sten i trädgården ett par timmar en lördag förmiddag, på nått vis vet ju alla att förr eller senare kommer folk bli klara och det avtar.
Har väl egentligen bara en granne som har problem med att alla andra jobbar, en av de som byggde först i området.
Han slutade väl i stort sätt hälsa i samma veva som jag spikade ytterpanelen på huset så personligen skiter jag i vilket när han går runt och surar på halva kvarteret.
Nu i helgen har jag bilat ner en bergknalle för att göra klart gräsmattan, och varje gång jag gått ut och börjar bila så har han gått ut och tänt grillen, så nu är det ju nästan sport att orka hålla ut hela grillningen med bilmaskinen.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Själv fick man en utskällning av grannen idag ca kl 13 pga att jag klippte gräset.... Det var ju faktiskt påskdagen!
 
Tänkte borra 8 hål med slagborr imorron, borde ju vara lugnt.
 
Har kört med minigrävare och minidumper till kl 20 sen i torsdags och ingen har kommit och sagt att vi störde. Tvärtom så kom ena grannen över och hjälpte oss att sätta thujor medans jag grävde, sen hjälpte en annan mig med att gräva med sin minigrävare.

Dom är nog bara glada att jag inte höll på som jag gjorde i somras när vi köpte huset , då höll jag på m maskiner och radio mellan 8-22 varje kväll i 1 1/2 månad.

Det konstiga är att alla hälsar än 😃
 
kontje skrev:
Själv fick man en utskällning av grannen idag ca kl 13 pga att jag klippte gräset.... Det var ju faktiskt påskdagen!
Jag fick en vid 15 tiden för att jag högg ved, tydligen är jag så pass stark att det dunkar i hela deras hus varje gång jag hugger.... :D
 
Det går inte att vara generell, utan är helt beroende av situationen.
Har grannen en tillställning i trädgården med gäster börjar jag inte att klippa gräs.
Måste jag få till ett tätt tak över en helg så kanske jag måste arbeta med visst oljud.
Allt är en inställning av hur vi informerar varandra, t.ex. vet grannen att jag är en hemmafixare av stora format som ofta har något på gång ge mig då en blänkare, vilket gäller mig själv om jag ska göra något speciellt.

När det gäller religion så bryr jag mig inte alls då det är något som personen själv valt, inget som jag behöver fundera över vilken religion grannen har och att grannen ska kunna kräva att jag tillämpar samma regler (avser nu i Sverige, inte andra länder). Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig ett kort avbrott om jag hade någon form av kyrka/etc som granne och under deras tid för allmän tillställning vid återkommande, däremot att anpassa utifrån bröllop, begravningar eller andra liknande är jag mera tveksam till.
 
Redigerat:
kontje skrev:
Själv fick man en utskällning av grannen idag ca kl 13 pga att jag klippte gräset.... Det var ju faktiskt påskdagen!
Jag kommer klippa idag, räknar inte med nån tillsägelse dock.
 
Tänker dra igång gräsklipparen efter lunch.

Får se om det blir liv i luckan men betvivlar att så är fallet
 
Man kan inte alltid styra sin gräsklippning utifrån grannarna. Vi åker till fritidshuset varje fredag direkt efter jobbet och ibland har inte vädret tillåtit gräsklippning hemma under veckan som varit.
Så då händer det att gräsklipparen åker fram vid 18-tiden på söndagen om vädret tillåter och det finns risk för regn kommande dagar.
Skulle inte grannarna inte gilla det så kanske man som kompensation för att slippa det får ta en runda hos oss när det passar dem, blir ju då vinna_vinna förhållande;)
 
Förr eller senare kommer alla störa sina grannar någon gång, bor man i ett villakvarter så får man nog stå ut med lite oljud ibland.
Sen kan det ju bli för mycket, jag hade där jag bodde tidigare en granne som var ett med sin förbannade vedkap i nästan 2 månader varje sommar, höra en gnisslande vedkap på midsommarafton klockan 23 var väl lite väl magstarkt.
 
A
Jag brukar inte börja med maskiner före 10 på helgerna. Det brukar finnas arbete att göra som inte väsnas så mycket man kan hålla på med innan. Normalt slutar jag väsnas ca 17-18 om det inte är så att jag hyrt någon maskin eller så för då håller jag på till kl 21 och i absolut värsta fall 21.30.<br>
<br>
Jag tycker det är snällt av grannarna att ha förståelse för att man måste bli klar med något någon gång ibland och därför håller på länge. Ett och samma ständiga oväsen vecka efter vecka, t.ex. en vedkap tycker jag däremot inte är okej. <br>
<br>
På påsken håller jag inte på så länge för snaps och heavy machinery är ingen bra kombo och snapsen har högre prio.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Har man varit husägare i 30-40 år så har lite av gnistan med renovering/byggnation svalnat lite, så jag instämmer i föregående inlägg. Det blir inte så tidigt och sedan kräver kroppen en öl på helgeftermiddagen (kanske två...), men som jag skrev tidigare så tillbringas helgerna i fritidshuset så bryggan och vilstolen kräver sitt underhåll där livsnjutningen får sin beskärda del.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Som skiftarbetare så sover jag ju ofta när ''vanligt'' folk är vakna och kan fixa och dona med hus och trädgårdar, men peppar peppar så tar dom hänsyn till mitt sömnbehov på ibland dagtid och oljudskrävande insatser gör oftast på eftermiddagarna när jag fått min törnrosasömn.
 
Enk Projektet skrev:
Hur har det gått?
Ja nu blev ju den här tråden mer allmänt informativ om hur man bör gå tillväga för att behålla grannsämjan, vilket förstås är jättebra. För egen del funderade jag mest på folks allmänna förhållning till just påsken och jag är nog fortfarande en smula osäker kring detta. Såg dock att grannen hade sin dotter med familj på besök i helgen och jag kände att mitt arbete nog kunde vänta trots allt. I synnerhet då jag insåg att jag före betongslipning borde ha hyrt en bilningshammare (eller vad det nu kallas på fackspråk) då det var svårt att få bort allt gammalt bruk från den tidigare skifferlagda entrétrappan.

Tack allihop för era tankar och synpunkter!
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.