Jag köpte i hötas en demo Ryobi RLM1956MEB för 2495 på Bauhaus, nästan nyskick. Motorn är en Subaru 190 cc. Funkar utmärkt och startar lätt. Verkar snål på soppa. Alltså, en motorgräsklippare består av en 4-taktsmotor med en kniv fäst på motoraxeln. Motorn har inbyggd varvtalsregulator eller pådrag eller båda. Min har bara regulator och dödmansgrepp så kniven snurrar konstant på cirka 2500 rpm. Sedan går det åt ett chassi och fyra hjul. Så långt en odriven klippare utan uppsamlare.

Uppsamlare låter bra men enligt min erfarenhet är dom skit, lossnar och blir fulla fort. Det moderna svaret är mulching, där kniven ofta har ett par extra tänder i änden av bladet för att finklippa ner stråna så de kan lämnas på plats och multnar snabbt.

Med andra ord är den enda komponent som betyder något på en enkel klippare motorn, Denna görs oftast av Briggs&Stratton eller Honda på dyrare klippare, och på billiga klippare är det oftast en Kineskopia av en äldre Hondakonstruktion. Samma som med Kinesiska lågprismotorcyklar. Står det "OHV" på ventilkåpan och klipparens märke på motorkåpan är det en Kines lågprismotor. Har tillverkaren av gräsklipparen kostat på en äkta Hondamotor brukar det stå "HONDA" på motorkåpan.

Klippo har ett gott rykte tack vare sitt chassi i gjuten aluminium, men om du inte kör yrkesmässigt skulle jag vilja se skillnaden mot ett galvat chassi i stålplåt även efter många år. Plast bör man undvika, har aldrig sett plastdetaljer som är fräscha efter många timmar utomhus. Men Klippo är alltså inte bättre än sin motor och det är ju den eller dess kringutrustning som brukar ge upp.

Så, jag tror du gjort ett kanonköp som köpt ny klippare med motor från Honda, tusen gånger mer värde för pengarna än en gammal Klippo där motorn troligen är på upphällningen.
 
Visst är motorn viktig - särskilt om man tänkt ha klipparen länge. Det känns lyxigt att ha en helt ny maskin som jag kan byta olja löjligt ofta på utan att behöva bekymra mig om hur tidigare ägare servat den. :) Kan tänka mig att Subaru-motorn är fin!

Uppsamlare behöver väl inte vara dåliga men jag tror det är viktigt att välja en tillverkare som "kan" göra bra uppsamlarmaskiner. Hondans fungerar jättebra. Uppsamlare är det enda alternativet om man direkt vill få bort gräsklippet från mattan - vilket var viktigt för oss. Sen kan man ju alltid plocka bort den om man vill och den klipper då som vanligt eller mulchar om man stoppar i ett extra-kit (kniv och plugg).

I efterhand känns det smått tokigt att jag övervägde att betala så mycket för en så gammal klippare. Vad jag betalade då. Min handlare gav mig 500:- rabatt på ordinarie kampanjpris 4000:- då de (som de flesta andra) bara hade 2013-kollektionen av Hondas IZY-klippare i lager. 2013 (och tidigare) satt det en 135cc Honda-motor på 46cm maskinerna men 2014 har Honda uppgraderat dom till 160cc. 135cc räcker gott och väl till för klippbredden så för mig var det egentligen bara ett plus att få den snålare (och miljövänligare!) motorn. Så skickade de med en flaska olja också vilket var trevligt (Hondan ska ha 10w-30 snarare än SAE30).

Sen sa flera handlare jag pratade med samma sak - det är en försvinnande liten andel kunder (några procent) som väljer kombinationen uppsamlare men utan drivning. Hajar det inte riktigt, SÅ tungt är inte 50l gräs.
 
Grattis till ett bra val! När jag kollade på klippare så kostade Hondan nästan lika mycket som Klippon, Klippon fick jag bra pris på av.en kompis som säljer trädgårdsredskap. :)
 
Var skulle den va sämre har en klippo PRO cobra den klipper bättre än många andra klippare. Annars är vikings bra klippare fast dom är i plast.

Edit:Skulle haft med inlägg fyra men blev fel..
 
Redigerat:
Det känns som många missar det viktiga med en begagnad klippare - vad den använts till och av vem.
Klippo är en typisk kommunalarmaskin och många har fått jobba hårt. En två säsonger gammal kommunalare är med stor säkerhet mer sliten än en som körts i en liten pedantskött radhusträdgård i 20 år.
Låt skicket avgöra, inte åldern!

Jag har en simpel Partner trädgårdstraktor som är snudd på 20 år. Ganska usel maskintyp, men trots att det är ett lågprismärke har den bara krävt ett nytt batteri på alla dessa år, utöver vanlig service.
Har även en stor Jacobsen golfbaneklippare som nog kan vara runt 35 år gammal. Det syns att den levt ett hårt och orättvist liv, men satan så snyggt och snabbt den klipper.
Så, begagnat ska man inte vara rädd för, men priset ska motsvara skicket, och det värsta skräpet gör man bäst i att sålla bort.
 
Min gamla Klippo är nu pensionerad efter lång och trogen tjänst i ca 30 år.
Har nu uppgraderat till en beg Klippo från detta årtusende!
Återstår att se om det var ett bra köp. Fungerar den smärtfritt i 10 år el mer så kvalar den in som ett bra köp (=klart prisvärd).
Uppgraderade också till en klippare med drivning och maximal klippbredd. Klippbredden bör göra att det går lite snabbare att klippa gräsmattorna, och drivningen gör att frugan inte längre kan komma med undanflykter när det gäller att delta i klippningen. (y)
 
Det är ju högst rimligt att köpa begagnat efter faktiskt skick på utrustningen, men i mina ögon kan en 20 år gammal klippo aldrig vara värd 1500-2000. Dels pga att den nått teknisk livslängd i många avseenden, dels (och viktigast) för att betydligt nyare maskiner kostar oproportionellt lite mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.