Suttit och läste i gamla inlägg också och det varjerar väldigt mycket. Men när jag räknar, för att få upp ett garage skal, det är just nu min prio ett, men det ska bli varmgarage men insidan osv får bli sen. En sak i taget.
Men jag får de till att klarar mig på 150tk för allt material, tro? Har iaf räknat på måtten 10.2x7.8m för på byggmax hade ju L-element sina mått typp 1200mm. Sen räkna jag på höjden 3,5m. Eller så funderar på 11.4x7.8m kanske. =/ Och en dörr, ett fönster och en slagport som helst bara går att öppna inifrån.

Nån som byggt nyligen osv får gärna komma med synpunkter och utgifter..
Och tre alt. finns ju, gör allt själv?
Men hur mkt kan det landa på om man låter nån göra grunden men resten gör man själv?
eller tredje, vad kan det landa på om man låter nån gör allt?

och markarbete, jjord och sand bara så kommer låta nån schakta av men resten gör jag själv, möjligen om jag låter nån göra grunden får dem väl göra den delen där den ska vara då.
 
Redigerat:
Lejer du bort grunden hamnar du nog på 1500-2000:- /m2

Vår grund på 78m2 gick på dryga 90000:- ink rivning av det gamla stengaraget.
Gjorde mycket själv, köpte grävhjälp, rivning av gamla garaget, bortforsling och lyft av kantbalken (~10':- totalt).
Betong och gjuthjälp betalade jag nog 20':- för.
Dagvatten, dräneringsrör och golvvärme runt 10':-
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
så pass. =) har jag ett lite hum iaf. har ingen rivning, är bara en åker nu, hela ytan, jord och sand. =)
 
Grävningen blev billigare än jag vågat hoppats på, betalade 'kompispris' för totalt 11h. :)

Singlet krattades ut och paddning och avvägning av plattor till kantbalken gjordes själv.
Sen in i med mer singel, 200mm cellplast, golvvärme och armering.

Har du kollat med priser från andra?
Jag trodde i min enfald att Byggmax skulle erbjuda lägsta pris, men både Woody och Karl Hedin kom med offerter som hamnade under Byggmax priser. :)
 
Nej har inte kollat med andra. Ska kolla med hedin och woody sen eftersom dem finns på orten. Har bara suttit vid datorn just nu vet t.ex att jag dela ju upp tak, väggar osv när jag kollade priser osv, så de blev ju en del frakt där som kanske går att räkna bort. Med byggmax om jag räknat rätt så skulle typ ytterväggar vara typ 30-40, taket typ 15-20 då eftersom jag kollade takstolar på hedin. men taket blev ju då också typ 30-40 då med frakt i det typ också.

Och då är de just grunden som är lite svårare att räkna känns de som. Men räknade på de mest materialet om jag fick med det mest så var nog upp mot 30 där med men utan betong, singel och sånt. Men allt är ju plus minus också, finns ju "små" saker som skruv, spik och såna saker som inte är med räknade.

Även markabetet då. Vet att ska ha bergkross för infart, grusplan också. och den ytan är ju ungefär 23.4x11.8m minus då att byggnaden 11.4x7,8m av det plus en infart som är, iaf 5m på bredden. inte mätt än.. =)

Försöker bara få ett lite hum på vart det kan landa så kan hitta var jag ska sätta taknivå som säga att räkna med. =) om t.ex 250tk räcker för skalet som säga eller kan man få ner de eller blir de mer. =)
 
Gör du mycket själv bör du vara en bra bit på väg, eller redan i mål på 250':- :)

Men som du skriver, det är mycket smågrejer som drar iväg..takavvattningen till vårt garage gick nog på närmare 4500:-... Rännan är ju typ gratis, men alla krokar, böjar, skarvar, gavlar mm. :banghead:
 
Markarbeten om du lejer ut det 75-100' inkl lägga dränerning etc.
Grundsats som du placerar ut själv med kantelement, isoleringe etc. ca 30'
Ingen golvvärme antar jag, annars ca 20'
gjutning av platta ca 40'

Sen har du att räkna på stomme, ytterpanel, vindskydd, innerväggar, underlagstak, takmaterial, all el, belysning, VA, utefärg, innefärg, dörrar, fönster, takavvattning, garageport, skruv och spik, lister och foder, och till sist värmesystem

Sedan avslutande markarbeten för att göra fint runt garaget samt eventuell uppfart.

Det kostar mer än man tror i slutändan ;)
 
Lägger du golvvärmen själv hamnar du på dryga 6000:- för slingorna och hållare.
 
thomasx skrev:
Markarbeten om du lejer ut det 75-100' inkl lägga dränerning etc.
Grundsats som du placerar ut själv med kantelement, isoleringe etc. ca 30'
Ingen golvvärme antar jag, annars ca 20'
gjutning av platta ca 40'

Sen har du att räkna på stomme, ytterpanel, vindskydd, innerväggar, underlagstak, takmaterial, all el, belysning, VA, utefärg, innefärg, dörrar, fönster, takavvattning, garageport, skruv och spik, lister och foder, och till sist värmesystem

Sedan avslutande markarbeten för att göra fint runt garaget samt eventuell uppfart.

Det kostar mer än man tror i slutändan ;)
Hur kan du får 100 för markarbeten? Iaf i mitt fall ska han bara schakta av ytan, jord och sand med hjullastare? går väl ändå ganska fort och bara lägga jord på tomten nånstans bara.
Ända mer markarbete som isåfall ska lejas ut är den biten plattan ska stå på om jag lejar ut så att dem gör hela plattan. beroende på kostnad?
Resten ska jag nog klara själv sen, med våran lilla traktor även om de tar tid kanske. så då kostar väl mest bara bergkross och gruss som ska läggas?

och t.ex el och belysning osv, gör jag själv, är elektriker, eller blir väl nån gång, jobbat nåt år iaf nu. =) Men insidan är ett annat kapital som jag tar och planerar sen när skalet är klart. Och drar det iväg får jag väl ta en paus och köra kallgarage så länge. =)

Men plattan kan inte kosta mer än 100 allt som allt eller? om man lejar ut den?
 
Markarbeten varierar ju grymt mycket baserat på hur underlaget ser ut just där du ska bygga men.

Du ska ha dränering runt om. minst 10 cm 8-16 som dränlager under plattan.

Lejer man ut en platta får du räkna med runt 2000-2500 kr per kvadratmeter färdig platta
 
2000 till 2500 lät mkt, men får höra mig för bland firmorna på orten =)
 
Jag blir personligen alltid förvånad över såna här trådar.
Folk betalar mer för plattan än vad jag betalat för hela mitt dubbelgarage.
Mitt 7,2x7 meter dubbelgarage har kostat ca 100 000kr , dock så återstår det spackling/målning och inkoppling av elen.

Markarbete = 249kr för en spade (skottkärra hade jag sedan tidigare) och ca 1 veckas grävande.
Isolering och armering, ca 10 000kr
Gjutform ca 1500kr, ställde en 220x45 och en 95x45 på varandra och klädde med osb invändigt.
Grus ca 5000kr, et lass 0-18 och ett lass 8-16.
Betong med bil ca 10000kr
betongarbetare + div gjuttillbehör ca 5000kr.
Stomme ca 8000kr
Saxtakstolar + råspont + takpapp 19000kr
Benders nya takpannor 1900kr på blocket.
Panel och grundfärg ca 13000kr.
Garageport 5,2m bred 11500kr
Isolering ca 9000kr
OSB + gips, ca 4000kr.
Dörr + 2 fönster 5000kr
Takrännor och div plåt ca 4000kr.

Några lådor spik/skruv,färg, eldosor/slang och dagvattenrör har också åtgått men dessa hade jag över från huset och kan därför inte uppskatta värdet på dessa, men i sammanhanget försumbara kostnader.

Detta är cirka kostnader, jag har inte det exakta summorna då vissa saker köpts i större paket med flera saker i samma.

Mina råd är: leta på blocket, finns dörrar, fönster, takpannor och div nästan helt nytt för småpengar.
Om möjligt gör markarbetet själv.
Gör gjutform istället för de dyra kantelementen.
Ha hjälp av proffs när du gjuter plattan, resultatet blir mycket bättre då.
 
En veckas grävande eller 5500:- (för rivning, lastning och grävning) låter som ett lätt val i mitt fall ;)
 
FredrikR skrev:
En veckas grävande eller 5500:- (för rivning, lastning och grävning) låter som ett lätt val i mitt fall ;)
Jo det beror ju helt på förutsättningarna med.
Sn har iaf jag bantat ner sådär 15kg på mitt husbyggande vilket kan tackas mycket till att jag arbetet väldigt mycket själv, så slipper man ju springa runt i skogen för att kunna ta den där pizzan eller ölen på fredagkvällen.

Jag tror personligen mycket ligger i att hålla borta småkostnader, det är ju lätt att säga att man gärna betalar 5000kr för att slippa gräva, många jag känner resonerar så väldigt många gånger, det är ju inte heller lönt att såga brädorna om det kostar 1000kr extra att få dem färdigsågande, det kostar bara 1500kr i hemleverans för att slippa åka och hämta osv.
Jag kan tycka det i längden blir ett farligt tänk.

Det jag lejer bort är sånt jag tycker är tråkigt eller inte har tillräcklig kunskap för, tex att få en platta riktigt bra, att slipa spackel eller koppla elen.
 
Vi har lagt snart 200kkr på vårt garage, då är ingenting gjort invändigt ännu och utvändigt återstår lite foder och takavvattning.
Den enskilt största posten var grunden som vi lejde bort helt, allt annat har vi gjort själva. Grunden inklusive markarbeten, 20cm isolering, dränering, värme och varmvattenkulvert till huset (totalt 13m kulvert har jag för mig), golvärme, armering, kantbalk vid porten o.s.v. kostade 120kkr. En man och en grävmaskin jobbade heltid i ca. 2v, utöver det hade han 1-2 gubbar till på plats en stor del av tiden. Bara betongen med bil och ränna kostade 18kkr... Bortforsling av schaktmassor kostade också en slant trots att grävaren kände en kille som gärna tog emot massorna (bara lera) gratis, lastbil med chaufför i ett antal timmar för att frakta bort två enorma jordhögar...
Utöver det kostade porten 30kkr (5m bred vikport med fönster), 3st fönster 8kkr, gångdörr ca. 3kkr, resten är trä, papp, tegel, rödfärg, spik och dylikt... Allt trä till tak och stomme och fasad (inklusive asfa-board) kostade strax över 30kkr från lokala Beijer-varuhuset, någon tusenlapp billigare än Byggmax inklusive frakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.