G
Vad har ni för inner väggar tycker att skall man bygga ett sten hus så skall alla väggar vara i sten för att få den riktiga kännslan.
 
  • Gilla
Salam72
  • Laddar…
I mitt fall är jag tvungen att ha betong pga de stora lasterna vi har i de undre planen. Detta gäller både vertikala och horisontella krafter (motfyllnad). I översta våningen funderar jag faktiskt på lättbetong.
Jag kommer dra el och vatten i betongen, detta är en fördel jmfrt med lättbetong, där man måste fräsa i betongen eller lägga ett inre lager avsett för detta.
 
Vi har innerväggar i LECA. Mellanbjälklaget gjöt vi i lättbetong. Ovanpå lättbetongen la vi en 5 cm "kaka" i betong där vi la golvvärmen.
 
Savoy skrev:
MartinT, gå in på Sundolitts hemsida om du vill titta på detaljerna. Väggsystemet heter "KUB". Väggens djup är 320mm (150mm betong, 2x85mm EPS). Jag betalade (efter senaste prishöjningen pga oljepriset) 340+moms/kvm. Då ingick alla "tillbehör", dvs smyglist, plåtläkt och byglar (för reglarna man har under gjutningen).
Betongåtgången är ca 130 l/kvm. Betongen vi har kört med har varit SKB c30-37 vct 0.55, 0-8-sten. Man pumpar långsamt, 2.5m/7-8h.

Ang. värmelagringskapaciteten, vi tänkte eventuellt tilläggsisolera utsidan med ytterligare 100mm EPS. Detta innebär att vi har mer isolering på utsidan än insidan och en viss grad av tröghet kommer skapas. Trögheten kan ju iofs både vara av godo såväl som ondo. Soliga dagar eller stora bjudningar kan innebära att trögheten upplevs som besvärande...
Hej, när du skriver 2,5m/7-8h menar du då på höjden? Innebär det att man kan fylla en vägg med betong upp till 2,5m och sedan så måste betongen stelna. Hur lång tid tar det innan man kan fortsätta fylla väggarna?
 
  • Gilla
matsirom
  • Laddar…
Rekommendationen på högsta höjd man gjuter åt gången är 2.6m/gjuttillfälle. Skall man ha en högre vägg, får man helt enkelt vänta till betongen har brunnit så den är stel och inte kan utöva ett större tryck om den belastas uppifrån. Det behöver ju inte ta längre tid än till nästa dag. Men av praktiska skäl tar det ju ett antal dagar innan man är redo att gjuta igen.
 
Prismässigt, vilken är det billigare att bygga med, Trä eller EPS?
 
S Salam72 skrev:
Prismässigt, vilken är det billigare att bygga med, Trä eller EPS?
Trä.
 
  • Gilla
Salam72
  • Laddar…
G gullex skrev:
Vad har ni för inner väggar tycker att skall man bygga ett sten hus så skall alla väggar vara i sten för att få den riktiga kännslan.
X xLnT skrev:
Trä.
tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.