Jag hjälpte en arbetskamrat att undersöka varför det var så mycket myror i hans hus. Det finns en utbyggnad på husets långsida, och skarven mellan gamla och nya taket var inte väl utförd. Det dåliga taket bestod av 45 x 95 regel med plast och spånskiva på insidan och råspont på utsidan. Ovanpå detta först papp och sedan korrugerad plåt. Det är i skarven som det läckt in vatten som samlats i isoleringen. Råsponten på det nya taket slutade där det gamla takets överhäng började. Utrymmet mellan det nya innertaket och det gamla överhänget var fyllt med blöt isolering jämte en försvarlig mängd myror.

Hur bör en sådan här skarv göras? Det är byggt på ett sådant sätt att plåten inte får plats att sticka in under det gamla överhänget. Kan råsponten på det gamla och det nya taket mötas kant i kant? Hur skarvar man i så fall plåten? Om man lägger läkt under plåten så att man får upp den en bit kan man få till en del överlapp. Finns det kanske färdiga plåtar för ändamålet?

Erik
 
  • IMG_5657.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilka taklutningar handlar det om? På bilden ser det så flackt ut att bara falsad bandtäckt plåt skullle fungera.
Har det legat någon profilerad plåt där idag?
En annan fråga - är du säker på att fukten kommit utifrån? En dåligt isolerad takkonstruktion utan diffusionsspärr och utan luftning kan få stora mängder fukt innifrån genom att den fuktiga luften kondenserar mot de kalla ytorna i taket.

/Ingenjören
 
Risken finns att "ingenjören" har rätt ang taklutningen, då finns det iofs en till lösning som brukar fungerar och det är hellånga plåtar utan skarv som täcker hela taket.

Luras jag av bilden eller är det olika taklutning också? I så fall har Ni problem då en sån typ av skarv blir väldigt känslig för snö som blir liggande i "vecket" tex. Då är det nog bara den falsade, bandtäckta modellen kvar att använda.

Men även utan skillnad i taklut så är det en svår skarv att få tät, rejält med överlapp (jag har en sån skarv på mitt garage men den överlappar ca 1500 och är tätad med en tätningsmassa som tillverkas av wurth, plåtslagaren räknar med att det ska hålla och det har gjort det hittills.

Jag skulle ha byggt om så det gick att lägga hela plåtar från nock, alt lejt bort det till en plåtis som lägger falsad plåt.
 
Jag hade uppfattningen att det snarare var en bra isolerad takkonstruktion utan diffusionsspärr som fick problem med kondens. I alla händelser sitter det plast mellan isoleringen och spånskivan som utgör innertak. Den värsta rötan är helt centrerad över skarven i taket, så jag är ganska säker på att det kommit utifrån. Plasten har gjort att det inte märkts så mycket inifrån att det läckt.

Jag har inte mätt lutningen, men det är inte mycket. Takpappen under plåten låg i skarven med överlapp åt fel håll. Det var inget asfaltklister i skarven. Vatten som kommit in under plåten på det gamla taket har alltså haft mer eller mindre fri väg in i utbyggnadens tak. Plåten är vanlig trapetskorrugerad plåt.

Erik
 
Jan-Å, det är olika lutning. Om man lägger hela plåtar från utbyggnadens takfot till nocken så blir det en mer omfattande ombyggnad av huset än om man koncentrerar sig på utbyggnaden. Det lär dessutom se ganska konstigt ut. Bandfalsad plåt är givetvis det bästa, men jag tror att det ligger utanför hans budget. Jag misstänker att det till stor del är fråga om snö som blåst in i skarven.

Erik
 
rima_laima skrev:
Erik, hur löste ni takproblematiken? Jag sitter med samma problem, jag har postat en fråga i följande tråd:
[länk]

Rima
Hans planer växte och utbyggnaden fick ett sadeltak i vinkel med det befintliga sadeltaket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.