En fråga....Får man tex hålla på å borra i berg å såga å leva rövare typ hela juli-aug från 8-9 till 21-22 ?
 
cecar33 skrev:
Vet inte om det finns andra vedertagna regler som inte behöver specialtillstånd men generella regler är
50 dBA vardagar Måndag-Fredag kl 07.00-18.00
40 dBA nattetid kl 22.00-07.00
45 dBA övrigtid
Den momentana ljudnivån får nattetid inte överskrida 55dBA.


Det är regelverket resten är förnuft och hänsyn, frågan är väl bara hur man kan veta hur mycket man väsnas.
Jo en sak till bullervärdena som anges är uppmätta värden vid bostads fasad.
Det finns något angående buller vid uteplats också tror det var 70dBA
Har för en del dialog med miljökontoret om sånt här.
Dagtid 0700-2200 på vardagar (vilka tider som gäller på helgen har jag inte koll på)får man i princip väsnas hur mycket som helst om det inte är ett konstant buller typ en värmepump som utan att myndigheterna kan göra något.


Så om man vill så kan man bullra hur hur mycket som helst, spela musik, sätta upp barnens studsmatta 10cm från tomtgränsen, såga betong.... Dock kan det räknas som trakasserier, men då är det ett polisärende...
 
A och O är att prata med grannarna. De flesta kan acceptera hög stärningsnivå enstaka tillfällen för ett seriöst sällanarbete, typ borra bv, slipa trappan. Och e som inte kan det är hopplösa ändå så strunta i dom. Jag borrade bv för ett par veckor sedan men då pratade jag med grannarna innan och förklarade vad jag skulle göra. Likadant när jag bytte tak. Jag hade inga som helst problem med acceptans.
 
  • Gilla
BMW fahrer
  • Laddar…
Samma åsikt som anders_nilsson presenterar.

Själv skulle jag varmt uppskattat om en granne -talat- med mig innan den satte igång med betongkap en-två somrar i rad 7-22 7dgr/v... Mitt humör började tryta efter ett tag... Lät grannen vara eftersom jag kunde se arbetet fortskrida, men att köra bensindriven betongkap ända fram till 22 7dgr i veckan... hm... Även den mest tålmodig känner sig prövad antar jag...

Prata med grannarna - min erfarenhet är att får folk veta i förväg är de mer benägna att ha överseende med lite oväsen - bjuder du desstom in dem på "party" / "fest" när det är klar är det svårt att vara vrång som "lidande granne" ;)

Undvik dock gudtjänsttiderna!
Det finns många "djupt" religiösa som kan ta mycket illa vid sig att någon arbetar under helg.
 
OT men vad är skälet till att slipa betong? Den ser vackrare ut men det är väl det enda?
 
Det är självklart att göra sådant arbete när man är ledig, när ska man annars hinna med detta förutom allt annat man skall hinna med. Jag skulle säga 12-18, då har man verkligen tagit hänsyn till grannarna!
 
Härligt att det finns männsikor som tänker på andra!
Bodde i centraleuropa många år och det var absolut ljuvligt lugnt på söndagar. Man kunde höra fåglar t.o.m. och slippa lyssna på maskiner.

Så en stor eloge till dig som tar upp detta och inte bara "kör på".
 
BMW fahrer skrev:
Undvik dock gudtjänsttiderna!
Det finns många "djupt" religiösa som kan ta mycket illa vid sig att någon arbetar under helg.
Dem besöker väl kyrkan vid just dessa tider, så varför inte passa på att bullra just då?
 
  • Gilla
geekling och 2 till
  • Laddar…
305 skrev:
Dem besöker väl kyrkan vid just dessa tider, så varför inte passa på att bullra just då?
För att du tycker extra illa om kyrkan?

(Det här är ett av de sällsynta tillfällen då felaktigt bruk av de och dem faktiskt förändrar betydelsen.)
 
" VEDKLYV", vill lägga in en kommentar. Jag bor numera i en synnerligen "kyrksam" bygd på Småländska höglandet; jag är gammal 08, som av olika anledningar tvingats att skaffa mig ny bostadsort. Jag respekterar mina grannars tro, det må vara kristen eller muslimsk, eller någon annan. För muslimerna är Fredagen deras dag. För de kristna är det Söndagen. För min egen del, " bråkar" jag inte under den tid som resp. religion har sina högtider. Jag är varken kristen eller muslim, så därför borde jag kunna "bråka" precis hur mycket jag vill inom de ramar som miljökontoret utfärdat. MEN DET GÖR JAG INTE.
mvh Ingvar
 
Jag har tänkt lite på detta den senaste veckan. Jag har kört på från 9-21 varje dag, med musik och kap/klyv när jag byggt min 90m2 terass. Många vinklar, många kapningar, men ingen har klagat ännu :)
 
Fasen så skönt det är att bo på landet...
 
Absolut, ingen hör eller reagerar över vinkelslipsexcercis efter 22. Men en sommargäst hade tydligen tyckt det var lite jobbigt med vårt råspåntspikande 7-23 under hela hans semester. När jag fick reda på det frågade jag varför han inte sade till så hade vi ju tagit lite hänsyn. Svaret blev "Ääähh så farligt var det inte och ni skulle ju bli klara? " Skön inställning till det tycker jag..
 
Grannens ungar har snickrat en koja under hela påskhelgen. Men istället för att skälla på dem för att de stör min lediga tid så gick jag över med en låda 4tum.
 
gnuttisch skrev:
Grannens ungar har snickrat en koja under hela påskhelgen. Men istället för att skälla på dem för att de stör min lediga tid så gick jag över med en låda 4tum.
Men du tog hammaren ifrån dom istället va ?? ;)
Det var snällt av dig att skänka lite glädje till kreativa ungar (kanske blivande snickare) istället för att skälla på dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.