Städade lite runt friggan och hittade lite plåtar som antagligen hör till den och borde sättas upp. Är dock inte helt säker på vad som är vad.

plåtar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längst till vänster är jag rätt säker att det är vindskiveplåtar, finns 4 såna.

Mitten tror jag skall sitta på långsidorna innanför hängrännorna men är inte helt säker? Finns 4.

Längst till vänster har jag ingen aning om? finns två stycken.
 
Vänster är nog mycket riktigt vindskiveplåtar/hängskivor. Mitten är troligtvis fästbleck till de vänstra plåtarna. Testa att "trä på" en vänster plåt på en mitten-plåt. Ser ut att vara samma profil...

Högra plåten är svår att säga, något som skall montera på vägg och sen gå ut att täcka något. Ett annat tak? Över dörren? Sockel? Svårt att säga...

Vad är det för typ av tak förresten? Om vänster är vind/hängskivor så är det modell som skall falsas runt en fals på taket (dvs falsas in i ett falsat plåttak, knappast något som passar tegel eller profilerad plåt. Om du inte har falsat plåttak så är det någon typ av sockelplåt istället.

pelle242 skrev:
Städade lite runt friggan och hittade lite plåtar som antagligen hör till den och borde sättas upp. Är dock inte helt säker på vad som är vad.

[bild]
Längst till vänster är jag rätt säker att det är vindskiveplåtar, finns 4 såna.

Mitten tror jag skall sitta på långsidorna innanför hängrännorna men är inte helt säker? Finns 4.

Längst till vänster har jag ingen aning om? finns två stycken.
 
Redigerat:
Det är falsad plåt på boden så det är vindskivor. Den högra plåten är mycket riktigt en sockelplåt, den hör hemma på huset på ett ställe jag inte tänkt på.

Jag förstår inte riktigt hur det skulle fungera med fästbleck? Profilerna vill inte direkt kroka i varandra:

plåt2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till saken hör att han vi köpte huset av hade egen plåtfirma och han löste det mesta med plåt så det kan vara något kreativt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.