Hej jag har precis köpt mig ett hus som i dag läget har eget vatten å eget avlopp. Men i dag är det en mulltoa. Någon som har erfarenhet av en konvertering till vanlig toa?
 
Hej junken, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Om huset ligger i ett område utan kommunalt avlopp är det infiltration eller minireningsverk som gäller.
Och det finns naturligtvis också septictank som kräver täta tömningar.
Se http://husagare.avloppsguiden.se/

Men den som bestämmer vilken avloppslösning du får använda är kommunen.
Så slå en pling till kommunens VA-kontor så får du svar på huvudfrågan.
 
Om det finns avlopp så sätt in en toa stol och koppla på avloppet.
 
Då jag ej i dag läget vett om det är godkänt för vanlig toa så vill jag kolla mina alternativ.
 
KnockOnWood skrev:
Hej junken, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Om huset ligger i ett område utan kommunalt avlopp är det infiltration eller minireningsverk som gäller.
Och det finns naturligtvis också septictank som kräver täta tömningar.
Se [länk]

Men den som bestämmer vilken avloppslösning du får använda är kommunen.
Så slå en pling till kommunens VA-kontor så får du svar på huvudfrågan.
Vilket av de alternativen är mer kostnads effektivt?
 
Min infiltration inklusive trekammarbrunn, fördelningsbrunn, alla rör samt grus och grävarbete kostade 35.000 kr år 2010.
Ett minireningsverk kostar kanske tre ggr så mycket. Septiktank, vet ej, men kräver nog täta tömningar.

Så trekammarbrunn + infiltration är absolut det lindrigaste sättet att komma undan,
om kommunen accepterar den lösningen.

http://www.rinkabyror.se/artikel/avloppspaket-upo-special/?select=true
 
KnockOnWood skrev:
Min infiltration inklusive trekammarbrunn, fördelningsbrunn, alla rör samt grus och grävarbete kostade 35.000 kr år 2010.
Ett minireningsverk kostar kanske tre ggr så mycket. Septiktank, vet ej, men kräver nog täta tömningar.

Så trekammarbrunn + infiltration är absolut det lindrigaste sättet att komma undan,
om kommunen accepterar den lösningen.

[länk]
Tackar så mycket för de uppgifterna.
Skall återkomma med mitt beslut...
Kommer även lägga upp en projekt tråd om kommande ombyggnation av ladugård som kommer in rymma festlokal uteplats kontor och garage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.