Hej.

Jag har ett sekelskifts hus, K-märkt Med englasfönster och lösa innanfönster.
I ett rum har jag 4 st 190x190cm fönster på ca 40m2.

Det blir en del kallras från dessa. Fick en ide att fräsa in värmekabel i fönsterbrädorna innanför innerfönstret. Ev även i delen mellan inner och ytter fönster.

Varför ? har 4st 2.2kw radiatorer under fönstren men vill inte gärna "blåsa på" med dessa då rummet har värmepump luft-luft som tar huvuddelen av rummets värmebehov normalkalla dagar.

Tänkte att en värmekabel innanför rutorna kunde skapa en "värmegardin" som minskar kallraset.

Har hittat kabel på 15w/m X 1.85 = 27.7w får plats med 2 slingor i fönsterbänken så ca 55w isåfall.

Kan det bli kondens om jag även lägger en slinga mellan fönstren ?

Tacksam för svar..
 
Du har just gett uttrycket att elda för kråkorna ett ansikte :)

Men nej, all uppvärmning minskar den relativa fuktigheten, och således också risken för kondens.

Men varför inte angripa orsaken i stället för symtomen?
Vilket verkar vara de dåliga fönstren, som kanske också är dragiga.
Kanske att det räcker med lite klisterremsor, som i Strindbergs Ett Drömspel...
 
Med en LLVP som vispar runt varmluft i rummet borde inte kallras vara något problem.

Vårt vardagsrum är ca 32 m2. Då vi har direktel så har jag snålat med värmen där (19-20C). Det kunde kännas lite kallt ibland, bl a pga kallras från en dubbel balkongdörr. Sedan installerade jag en LLVP. Med den höll vi ca 20-21C och iom att den skyfflade runt all luft i rummet så var det stor skillnad, särskilt i knähöjd och neråt. Nu var det varmt och gott även på golvet.

Alltså undrar jag om det finns något såsom LLVPns placering, luftblåsets riktning, el möblering som förhindrar att värmen sprider sig väl från golv till tak och runtom i hela rummet?

Tycker det verkar drastiskt med värmekabel, och tveksamt om det kommer att hjälpa.
Med LLVP + rejäla element så ska inte kallras behöva vara något problem.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Har naturligtvis remsor i alla skarvar och bomullsrullar i botten på traditionellt vis. Men fönstrens glasyta 14.4 (kvadrat) ger ett slags kallras från fönstren. Tänkte att en slinga vid varje fönsterbräda skulle få luften närmast fönstren att stiga mot taket 315mm över golv så att värmepumpen får bättre chans att värma upp den kalla luften.
 
Det är mycket fönsteryta, så det är inget konstigt med kallras. Det är ju därför element sitter under fönster, för att motverka kallras precis så som du tänker.

Om du har så hög takhöjd som 315 cm så kanske det är så att det mesta av varmluften stannar där uppe?
Skjuter LLVPn ut varmluften nedåt? Det bör den göra.
Du skulle kunna pröva med en takfläkt för att trycka ner varmluften.

Du kan ju kontrollera med en termometer vid golvet och i taket. Bör göras på flera olika ställen i rummet. Iom att luften rör på sig, och att LLVPn ibland inte värmer (vid avfrostning), så bör du antingen ta många värden över tid, el så bygger du in termometer/känselkropp i en stor massa (värmetröghet) för att stabilisera och jämna ut temp över tid. Tänk då på att det behövs tillräckligt lång tid innan avläsning så att massan/termometern hinner få rätt temp i hela massan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.