En följdfråga nu i detta ämne. Grannen fick bygglov när de sänkte huset med 2dm. Nu har de börjat bygga och vi planerar vår häck för att slippa insynen och har börjat förlika oss med tanken på att vi med en ordentlig thujahäck ändå kan "skydda" oss.

Men nu så har de inte bara höjt huset utan även marken ordentligt en bra bit ut från huset vilket gör att deras tomt helt plötsligt ligger 1,5 meter högre än vår där den naturliga höjdskillnaden är mindre än 0,5 meter.

Enligt bygglovet så ser det ut som att marken ska vara i samma nivå som huset i ca 3-4 meter ut (vilket ger en höjning på ca 6dm) och sedan börja slutta nedåt. Nu så har de fyllt ut så att det är i samma nivå som huset 9 meter ut och sedan en brant slänt. Och nu känns det sådär fruktansvärt hopplöst igen. Är det ok att göra så? Ska ringa kommunen imorgon och fråga men det vore toppen om man kan få något snabbt svar här också.
 
Nej, det är inte OK. Man får ändra nivån 40 - 60 cm (olika tolkning i kommunerna) utan bygglov. Visserligen är det kanske inte så stor skillnad, om de får höja från 50cm till 110 cm, men har höjt till 150.
 
Skulle tro att de har höjt ca 1 meter mer än vad som är i bygglovet. Det står inga angivelser på markhöjden mer än att det ska vara en viss höjd precis vid huset. Sedan när man tar en linjal och mäter så är det den höjden 3,5 meter ut och sedan en svag sluttning nedåt för att nå den naturliga markhöjden ca 10 meter senare (den naturliga marknivån sluttar på samma sätt). Skillnaden ska som mest vara 0,6 meter om man ser på ritningen. Det är lite svårt att se exakt hur högt det är men om jag står i botten så är det ca 1,7 meter upp till där det börjar slutta och med tanke på den maturligt svaga sluttningen så skulle jag tro att det är ca 1,5 meters höjning.
 
Nu har jag pratat med kommunen och den höjningen som de gör ska inte vara ok. Jag kom inte fram till den bygglovshandläggare som har hand om ärendet så jag skickade mail till henne och ringde på deras telefontid där man kan fråga rent allmänt.

Enligt henne som jag pratade med där så var det inte ok att avvika från bygglovet på det sätt som gjorts. Nu kunde hon ju bara utgå från min beskrivning men jag förklarade noga exakt vad jag hade utgått från både på bygglovskartan och hur jag mätt för mina bedömningar (ett bra laservattenpass mot deras uppsatta referenspunkter).

De skulle se på ärendet och nu känns det inte lika hopplöst längre. Tyvärr så kan ju det här kanske medföra att grannarna blir jättesura och att grannsämjan är förstörd för framtiden. Men jag trivs bättre med att ha en granne jag inte kommer överens med än att ha en granne med full insyn på vår baksida och alla våra sovrum utan att vi har minsta möjlighet att skydda oss från den.
 
Ja tyvärr kan det bli en tagg i grannsämjan, men det vilar inte på dig utan på grannen. Tyvärr måste man bevaka sina rättigheter eftersom andra tar ut svängarna. Det är inte okej att avvika från bygglov, de tar en chansning och ser om det håller. Bra att du kontaktat kommunen. Vad säger andra grannar runt omkring? Men det är kanske ni som får ta smällen. Fotografera slänterna och skicka till kommunen.
 
Det finns inga andra grannar än, de tomterna är obebyggda. Och det är bara mot oss som det blir sådana här extrema höjdskillnader också.

Jag har inte hört något från kommunen ännu. Jag mailade som sagt handläggaren och pratade med den andra. Jag bad handläggaren att maila eller ringa mig och att jag kunde komma dit och visa på deras bygglovsansökan hur markhöjden blir jämfört med hur det är ritar men hon har inte hört av sig.

Som tur är så håller sig i alla fall huset på rätt höjd så jag behöver inte vara orolig för att hamna i situationen att det är för sent för att fixa till felet.
 
Du bör nog också vara observant i framtiden. Kommunen kan ge marklov till höjningar efter det att bygglovet är godkänt. Det finns inget skydd mot ackumulativa höjningar. I princip så kan man höja tomten med 0,5 m varje år utan bygglov. Vår granne har först byggt ett hus. Där han inte har följt bygglovet när det gäller marken men höjde mot vår tomt ca 1,5 meter. Sedan sålde de till en ny familj som nu har fått marklov för höjningar på ytterligare 0,8 meter. Länstyrelsen har givit dem rätt.
 
haslingen skrev:
Du bör nog också vara observant i framtiden. Kommunen kan ge marklov till höjningar efter det att bygglovet är godkänt. Det finns inget skydd mot ackumulativa höjningar. I princip så kan man höja tomten med 0,5 m varje år utan bygglov. Vår granne har först byggt ett hus. Där han inte har följt bygglovet när det gäller marken men höjde mot vår tomt ca 1,5 meter. Sedan sålde de till en ny familj som nu har fått marklov för höjningar på ytterligare 0,8 meter. Länstyrelsen har givit dem rätt.
Men hur löd det resonemanget? Det verka konstigt att till och med länsstyrelsen tyckt det vat ok.
 
Kommunen har godkänt att grannen höjde tomten 0,5 meter mer än vad bygglovet angav precis vid vår tomtgräns. Är en gångväg där dessutom så det kommer ju vara där alla går när de ska till huset.

Vi har nu planterat en 2 meter hög thujahäck som vi har höjt upp ca 0,5 meter så med en 2,5 meter hög gräns mot grannen så känns det ändå ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.