rocket63 skrev:
[länk]
bara att hjälpas åt med att leta
Jag gillar att det i förpackningen tydligen medföljer en "EVIL RAIL". :D
Vet inte vad det är, men skulle bra gärna vilja veta.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
För att den är 26 kvm ?

Det där kan nog bli en svårsåld koja om den skulle räknas som en fast bostad.. fast på hjul, så kanske det inte räknas så...

KnockOnWood skrev:
Varför inte bara köpa en villavagn?
Allt färdigt, bara rulla på plats och koppla in.

Den här är på 26 kvm och kostar 210.000 kr

Ooops, glömde länken
[länk]
 
Vad är det för krav för att en byggnad ska få anses som permanentbostad (komplementhus) ?

Det har ju sedan länge blivit allt vanligare med off-grid kojor, och har man en tomt på många kvadrat, men som det skulle kosta det dubbla tomtvärdet att få in el, vatten och avlopp på, så blir det lite knepigt ekonomiskt att få en uthyrbar koja där.

Solcell för att ladda batterier (är ju på skarvsladdslängd från bostadshuset, så den som vill hyra blir aldrig utan nånting) för ev. konverter, eltoa, vatten att hämta från huvudbyggnad.. lite halv-off-grid, var väl det jag funderade på.

Edit: taknockshöjd på 4 meter tillåter ju också att man gör ett mindre lutande tak (lite extra snöskottning har ingen dött av), och fixar ett sovloft i kojans planlösning. Eftersom takhöjden inne inte kommer vara för hög på "övervåningen" så räknas inte det till boyta.. Alternativt kan man ha loftdelen för förvaring..
 
Redigerat:
Gissningsvis är det att den uppfyller alla krav som ställs enligt BBR. Det är väl därför det krävs en bygganmälan.
 
Det står lite väl mycket i BBR för att det ska kunna finnas ett enda bostadshus i det här landet som uppfyller alla kraven..
https://rinfo.boverket.se/BBR\PDF\BFS2011-6-BBR18.pdf

Tydligen måste allt som byggs idag vara rullstolsanpassat, ha tvättstuga och förråd, belysta gångvägar m.m för att kunna klassas som bostad..
 
  • Gilla
perwahlin
  • Laddar…
Vi är på gång att bygga ett nytt hus och p.g.a. detaljplanen så måste vi bygga ett mindre hus än vi hade tänkt oss. Går det att nyttja de här 15 kvm som man får bygga ut för att få till ett större hus tro?
 
Ja, såvitt jag kan förstå ska det fungera. Men man måste säkert ha slutbesiktat huset enligt bygglovet först, sedan kan man lämna in en bygganmälan på 15 kvm till. Och det ursprungliga bygglovet måste ju följa detaljplanen. Så det gäller att planera sin tillbyggnad ordentligt, så att huset funkar både med och utan tillbyggnaden.
 
Funderar på hur förslaget ser på 15m2 tillbyggnad på prickad mark? någon som hittat någon info om det?
Friggebod och komplementbyggnad verkar ju vara undantagen prickad mark regeln. Kan detta även gälla tillbyggnaden ?
 
Hmm. Jag är stensäker på att jag någonstans läst när förslaget formellt skulle klubbas igenom, men när var det? För det är väl inte gjort?

*förvirrad*
 
mexitegel skrev:
Hmm. Jag är stensäker på att jag någonstans läst när förslaget formellt skulle klubbas igenom, men när var det? För det är väl inte gjort?

*förvirrad*
2:a juli.

Sök på juli i tråden eller läs här:
http://www.regeringen.se/sb/d/18061/a/233400

Men hur det går vet vi ju inte.
Vi har som bekant en minoritetsregering.
Och just nu är ju bidrag, skola och invandring av högre prioritet.
 
Nja, det var väl 4/6?
 
KnockOnWood skrev:
2:a juli.

Sök på juli i tråden eller läs här:
[länk]

Men hur det går vet vi ju inte.
Vi har som bekant en minoritetsregering.
Och just nu är ju bidrag, skola och invandring av högre prioritet.
Ja, men detta innebär ju ingen kostnad för staten så därför borde ju inte förslaget ställas mot ökad välfärd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.