Jag läste i "hus och hem" om ett par som byggt ett arkitektritat hus i något som heter "eps block". Det skulle (enligt artikeln) vara både billigare och snabbare att bygga så än med lecablock. Är det någon som vet något om detta sätt att bygga och var man kan hitta mer info om det?

/Cubic
 
Eps är ett mycket bra val! Energisnåla hus!
 
Jag bygger i EPS och tycker hittills att det är en fröjd för mig som varken kan mura eller snickra...
Här kommer lite bilder på vårt projekt. Det skall bli ett 3-våningshus, bilderna visar garage/förråds-våningen.
 
  • EPS1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild nr 2...gjutdagen...
 
  • EPS2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild nr 3...fyllning av vägg sker med 2-tumsslang....
 
  • EPS3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett intressant koncept som jag själv tittat lite på inför det framtida husbygget. Hur mycket har du fått betala per kvm för endast blocken? Hur mycket betong (kubikmeter) går det åt per kvm? Hur tjocka är de olika komponenterna i blocken, dvs X mm EPS + Y mm betong + Z mm EPS?

Som jag ser det så är den stora nackdelen med detta system att man har EPS på insidan av huset, vilket innebär att värmelagringskapaciteten i själva väggarna är ytterst begränsad, dvs i praktiken försvinner den största fördelen med att ha hus i sten.
 
Vi bygger också i EPS!

Vi har kopplat in pannan nu och den ligger stadigt på 4 kw! Och då har vi just nu väldigt VARMT i huset. Huset är ju ändå på över på ca 350 kvm, med rest tak i hela huset där högsta punkt är 7 meter!

 
Va' kul att vi är så många.

Här har du vårt bygge: www.frejmus.se
 
MartinT, gå in på Sundolitts hemsida om du vill titta på detaljerna. Väggsystemet heter "KUB". Väggens djup är 320mm (150mm betong, 2x85mm EPS). Jag betalade (efter senaste prishöjningen pga oljepriset) 340+moms/kvm. Då ingick alla "tillbehör", dvs smyglist, plåtläkt och byglar (för reglarna man har under gjutningen).
Betongåtgången är ca 130 l/kvm. Betongen vi har kört med har varit SKB c30-37 vct 0.55, 0-8-sten. Man pumpar långsamt, 2.5m/7-8h.

Ang. värmelagringskapaciteten, vi tänkte eventuellt tilläggsisolera utsidan med ytterligare 100mm EPS. Detta innebär att vi har mer isolering på utsidan än insidan och en viss grad av tröghet kommer skapas. Trögheten kan ju iofs både vara av godo såväl som ondo. Soliga dagar eller stora bjudningar kan innebära att trögheten upplevs som besvärande...
 
Vi kommer ha puts längst ut, denna går ju givetvis att välja tjock. Skall man fästa något tungt är det ju bara att skruva in i betongen eller använda sig av plåtläktsystemet även på utsidan som sundolitt har i sitt system. Med detta system möjliggörs att man även fäster en träpanel om man önskar. Dvs alla möjligheter finns.

Väljer personligen inte byggsystem/material efter om det är lätt att skruva upp en lampa eller inte...
 
Vad skiljer den i pris??
 
H
Har svårt att tänka mig att den är konkurrens kraftig i pris jämfört med leca eller lättklinker med tanke på tiden för stagning och betong kostnad.
 
hon skrev:
Har svårt att tänka mig att den är konkurrens kraftig i pris jämfört med leca eller lättklinker med tanke på tiden för stagning och betong kostnad.
Enligt min beräkning blir priset inkl armering och betong kring 550-600 kr/kvm, och för det får man alltså bara 170mm isolering. Känns ju som att man för samma pengar borde kunna köpa lättbetong och lägga EPS på utsidan och få bättre isolering för samma kostnad, plus att man då har lättbetongen innerst dvs man får bra värmelagring. Tycker dock att Sundolitt Kub och liknande system är väldigt bra för t.ex. en pool, vilket det nog lutar åt för min del.
 
Vi gjuter med lättbetong i våra EPS block. 0.1 i U-värde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.