Hej,

Jag undrar om det finns någon slags minitraktor med frontlastare som skulle kunna funka för diverse trädgårdsarbete. Det är som rubriken säger, ett komplement i trädgården för transport av lite massor och material på tomten. Tänker mig en lyftkapacitet på runt 100-150kg. Det jag ser framför mig är en typ modell större än åkgräsklippare som man ska kunna ha i trädgården utan att skämmas. Sen om man hade kunnat kopplat på ett minigrävaraggregat hade varit guld. Det behöver inte vara en grov maskin åter igen.

Jag har sökt runt lite och kommit fram till att de minsta kompakttraktorerna med frontlastare väger 1000kg och kan lyfta 400kg men jag skulle vilja ha en modell mindre för det är absurt att ha en sådan maskin.

Jag har ingen gård som eller större tomt utan en vanlig tomt på 1600m2 där man har lite visioner, gräva upp och fylla upp med bärgrus för terassarbete, gräva på uppfarten och schakta bort massan för att lägga marksten osv. Tanken är att spara på ryggen och göra jobbet när man vill. Inte hyra maskiner för dyra pengar under tidspress.

Jag tror det är någon som har funderat på detta tidigare så dela gärna med er av era erfarenheter!

mvh
 
kontorsråttan
Nått sånthär?
eller sånahär?

[video=youtube;9sJcuL0Uw_w]https://www.youtube.com/watch?v=9sJcuL0Uw_w&feature=youtu.be[/video]

Billigt? Nja.

Eller har du redan googlat fram dessa?
 
Redigerat:
  • Gilla
DANNE_K_
  • Laddar…
avant?
Dyr men med mängder av redskap, även gräsklippare.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Avant är den bästa jag har kunna hitta på marknaden.
Finns i alla storlekar.
 
Hemmakatten
Det går ju att hyra maskiner vid behov.
 
Tack så mycket för svaren. En ny liten värld öppnade sig måste jag medge. Att använda sig av en kompaktlastare verkar vara lösningen på mina problem. Var så insnöad i en traktor. Blev helt såld i Avant 220, en liten pluttmaskin som är stark och allround nog för enklare markarbeten. Den är snygg, smidig, stark, kompakt, snabb. Det ända är att det är såklart saftigt pris och frågan är om man kör sönder gräsmattan med den?

Funderar starkt på att köpa en Avant och finansiera den på sikt genom att hyra ut den till grannar i området och angränsande som enskild firma. En grusskopa och ett grävaggregat borde räcka till att börja med.

Någon som har erfarenhet av en Avant 220, som vill berätta mer om denna fantastiska maskin?
 
P
Jag har länge velat ha en Avant. Vi har också tittat på 220 och den är otroligt fin och smidig och borde passa oss men lyftkapaciteten är bara knappa 400 kg. Det är ca 1/3 pall med sten. Men att skotta lite jord/sten/grus funkar den nog utmärkt till. Tyvärr som du sett så är dom himla dyra. 200 serien börjar på 120' eller nått och ett grävaggregat går väl på 50'. Men dom sjunker knappt i värde, men dock finns det knappt några begagnade...
Och har du gräsdäcken så skonar du gräsmattan.. Åk till en återförsäljare och titta. Det farliga är att det blir så mycket "vill ha" i huvudet när man provar.....

Jag har lånat grannens gamla 528 ett par gånger och det är mycket "vill ha" i den..
Men jag tror 420 är en mer lagom storlek för mig. Prislappen är dock inte lagom
 
Frågan är ju om du vill ha billigt eller bra? Avant är inte dyr i mina ögon. I alla fall inte om man har behovet.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Hyr minigrävare när du ska gräva. Hyr avant när du fått ett lasd material/vill fräsa stubbe eller liknande. Jag har en avant 520+ hemma men har 100djur o 3000kvm gräsmatta, plogning, ved. Grävning tror jag man blir besviken med avant.

Man ska köra varje dag väldigt länge för att tjäna på att köpa. Tomtarbete är i mina ögon ett helgjobb i taget.
 
Fast man kan köpa leksaker som man aldrig går ekonomi i. Många har exempelvis en fyrhjuling som de på sin höjd röjer lite snö med, för 100-150tkr. Ingen lönsam affär - men kul!
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Helt sant. Vi köpte en fyrhjuling till gården innan avanten. Helt värdelös men jäklar vad rolig. Väldigt sällan man behöver åka snabbt när man arbetar på gård.

Flest leksaker vid döden vinner!
 
"Vill ha" faktorn är extrem hög. Jag hyr en del maskiner för jag vill göra allt jobb själv. Tyvärr så är det gamla gamar till grävare och minilastande dumper som hyrs ut där jag hyr och det är inte heller kul i längden. Om Avanten håller i 20 år så är det typ 8k om året i inköpspris. Om den hade varit ekonomiskt försvarbar så hade alla haft en såklart. En maskin hyr man för att det är ett stort jobb som ska göras. En Avant köper jag för att utföra stora jobb och en ryggförsäkring alla de gånger jag inte hyr en maskin för att arbetet är för litet förhållande till maskinens hyrpris. Jag tror man skapar sig användningsområden med den.

Ingen som reagerar på att jag vill förstärka min avbetalningsstrategi med att hyra ut den? Hyr jag ut den och drar in 20k om året så täcker det räntan och amortering och så är den betald inom några år.

Kan någon ta ner mig på jorden? Behöver bollplank :)
 
P
Jag skulle kunna tänka mig att hyra ut den men då ingår jag som förare. Punkt

Eller så kan jag tänka mig att hyra ut den till någon som jag verkligen litar på men!
"På min gata i stan" där jag bodde förr så skulle jag inte litat på någon...
Här på landet tror jag kunskapen att köra dylika maskiner är större och dessa skulle jag lita på men dock skulle dem nog inte behöva låna då dom har större maskiner själva....

Jag har frågat ett par gånger på min Ramirent och dom är tveksamma att hyra ut liknande maskiner till privatpersoner då dom ibland får tillbaka maskiner som uppenbarligen har vält (men naturligtvis så vet inte hyrestagaren något) och man vill inte betala. Det kostar inte bara i repkostnad utan även i att man inte kan hyra ut maskinen till någon annan.

Så nej hyr inte ut den.. Du kommer bara få reparera.

Edit
BTW
Här har du en
http://www.blocket.se/landskrona/Avant_220_kompaktlastare_53381955.htm?ca=23&w=3
Med 20 års avskrivning så är du nere i 5500 per år.. 460kr per månad.
 
Redigerat:
Man lär sig snabbt att använda den till allt! Hämta posten, trixa in släpet bakom garaget, lyfta upp frun så hon målar huset och putsar fönstren. Men inköpspriset delat på 20år tror jag är lite väl positivt. 20år kan den hålla men då får man nog lägga 2-3000/år i underhåll och rep.

Sen är det bara att köpa redskap... för att få den helt komplett är det lika mycket pengar igen.

En grym maskin som ersätter både spade,skottkärra och rygg
 
Trådlyft :)
Är väldigt sugen på en Avant 220. Är det någon på forumet som har eller haft en sån och kan säga om det är något att ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.