Hej!
har tre frågor jag hoppas jag kan få svar på

1. Behöver jag fästa takreglarna extra med t.ex vinkelbeslag i bärlinan, så de inte " glider av"? Har skråspikat med 5" spik nu.

2. Behövs det kortlingar emellan takreglarna så de inte " lägger sig ner" när det blir tyngd på taket. Eller stabiliserar bärläkten och plåten upp det hela så det räcker när det kommer på?

3. Hur stabiliserar jag upp bygget i sidled på bästa sätt då det blir helt öppet och bara panel på gavlarna? Har gjort små snedsträvor uppe i högra porten. Skulle det räcka om man gör så i alla öppningarna? Har varit inne på att tillverka stora rejäla vinkeljärn uppe i hörnen på varje stolpe också.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som det behövs vinkeljärn på bärlinan. Finns såna vridna järn som man sätter fast regeln med bärlinan.

Då motverkas vridning av regel också.
 
Hade för mig jag sett sånna beslag men nu kan jag inte hitta dem. Min lokala bygghandlare hade inte. Hittar inga på byggmax eller jula heller när jag kollar deras hemsidor nu
frågan är hur starka sådana vridna järn blir. Kanske vanliga vinklar med förstärkning skulle funka också. Skruva uppe på bärlinan och i sidan på reglarna.
 
Min lokala bygghandel har dom.
Tror dom är mycket starka sen hjälper läkten till.

Förstärkta vinkel fungerar säkert också.
 
och kortlingar blir överflödiga då med andra ord?
Vad tror ni om sidledsstabiliteten på bygget, räcker det med de små snedsträvorna i hörnen på stolparna?
 
Fler inputs:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.