Hej!
Har dränerat runt vårt hus och skall gräva ner en stenkista (dagvattenkasetter). Dräneringen ligger på ca 2 m, så jag måste gräva ca 3m djupt. Finns en del lera så är inte helt lätt att gräva. Vad finns det för tekniket att gräva. Vad ska jag använda för verktyg när det blir för hårt? Är bilningsmaskin det bästa?
 
  • Gilla
housedude
  • Laddar…
Grävmaskin är väl det bästa om det funkar med trädgård och annat... Jag funderar också på att kräva kista i sommar hur har du tänkt med "fyllning" stenar eller plastblock?
 
Jo men inte många grävmaskiner som kan gräva så djupt. Lite trångt å komma åt oxå.

Vi har berg precis där. Så lite osäker hur det går med dagvattenkasetter. Har köpt 4 st som vi sla försöka trycka ner. Kanske blir att kapa dem å så å pussla. Får se.
 
3 meter torde inte vara något problem för en grävmaskin. Jag grävde nog 2,5 med en mindre grävare. Bara ring till em grävfirma och fråga.
 
Tre meter borde inte vara något problem för en 15-16 tons grävmaskin.

Jag tror att det är viktigt att man kommer igenom ytliga ler- och siltlager för att vattnet skall dräneras ut ur stenkistan.
 
Stenkista på 3m djup i lera. Det låter som en dubbelfel.

Lera dränerar inte och stenkistor ska optimalt placeras i den första metern jord. Anlägg brunn och pumpa upp vattnet.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Stenkista på 3m djup i lera. Det låter som en dubbelfel.

Lera dränerar inte och stenkistor ska optimalt placeras i den första metern jord. Anlägg brunn och pumpa upp vattnet.
Vad/vem argumenterar du mot?
iamane skriver att
Dräneringen ligger på ca 2 m, så jag måste gräva ca 3m djupt. Finns en del lera så är inte helt lätt att gräva.
Tycker du inte att det är vettigt att man tar sig igenom lagret med lera?

Anlägg brunn och pumpa upp vattnet.
Pumpa upp vart då? Till en stenkista kanske ;)
Och vattnet från den pumpas i sin tur upp till...
 
Om inte grävmaskinen når ner i sitt hål får man gräva större så man kan köra ner den på en avsats ;)
Varit med om att gräva brunn med över 10 meters djup på det sättet. Hålet blir dock ganska stort innan man återfyller.
 
KnockOnWood skrev:
Vad/vem argumenterar du mot?
iamane skriver att


Tycker du inte att det är vettigt att man tar sig igenom lagret med lera?



Pumpa upp vart då? Till en stenkista kanske ;)
Och vattnet från den pumpas i sin tur upp till...
Jag argumenterar inte. Och du missar uppenbarligen poängen totalt.

1. Att lägga en stenkista eller dagvattenkassetter i lera är lönlöst eftersom lera inte låter vatten rinna undan.
2. Stenkistor eller dagvattenkassetter ska läggas högt upp nära markytan för att fungera optimalt. Får du vatten i dräneringen runt huset och har stenkistan en meter längre ner är den redan vattenfylld när du vill dränera bort vatten.
3. Pumpa till en stenkista, ja precis så. Önskar man få hjälp att sprida vattnet anlägger man en stenkista, annars kan man ju bara pumpa till ett dike eller avlopp, vad som nu passar bäst.

Hajar du nu?
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Jag har funderat på pump, men tycker det känns bättre att ha ett system som inte är beroende av nått som kan gå sönder. Men såklart. Den ligger närmare dagvattnet om det ligger så djupt oxå. Kanske är så att jag måste ha en pump.
 
Vart hittar jag en sån pump? Finns det nån modell du känner till som du rekommenderar?
 
Jag har två 38cm brunnar på tomten och i dessa har jag billiga dränpumpar från bauhaus (5 års garanti). Den ena har fått extern styrning och funkar bra, den andra använder jag flottören på och det strular ibland.
 
Hmm vilken partikelstorlek skall den ta hand om? Antar att den INTE ska ligga på botten av sandfånget? Så den inte suger upp smuts å grus till stenkistan. Så borde va så liten partikelstorlek som möjligt va?
 
Nästan alla dränkbara pumpar tar ju smutsvatten. Jag har modellen som heter nsp 35. Det låter ju rimligt att inte punpa sand till stenkistan men hamnar det verkligen så mycket partiklar där? Mina brunnar är rena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.