Hej,

Jag vill väldigt gärna ha riktiga trägolv när vi bygger hus. Vi har gjuten platta med ingjuten golvvärme och 300mm cellplast-isolering under plattan.

De alternativ jag funderar på är:

1. Ångspärr 0,2mm, grålumppapp 0,8, plywood/osb 12mm, trägolv 120x12,5mm = 26mm.

2. Elastilon + trägolv 120x12.5 mm = ~16mm

Det skulle vara jätteintressant att höra om andras erfarenheter och goda råd inför golvläggningen.

/nochl
 
Varför inte lägga foam med plast(diffspärr+foam iett) och sedan ett furugolv med klickmodell? Plyfa känns overkill. Antar att det är furugolv du ska ha och inte ek.
 
Min erfarenhet är att ett nybyggt (och välisolerat) hus behöver mycket låg framledningstemperatur på golvvärmen för att hålla 20-22º inne. I vårt hus har vi inte vart över 25º i framledning denna vinter och några direkt varma golv upplevera vi inte. Vi har iof bara ångspärr, grålumppapp och 14mm ekparkett på plattan. Men om man med ett tjockare trägolv får öka framledningen nån/några grader så kan det inte vara några problem, det är fortfarande så låga temperaturer att jag inte kan tänka mig att trägolvet ska påverkas, men rådgör med leverantören/tillverkaren.
 
Dr Trä skrev:
Varför inte lägga foam med plast(diffspärr+foam iett) och sedan ett furugolv med klickmodell? Plyfa känns overkill. Antar att det är furugolv du ska ha och inte ek.
Ursäkta frånvaron när ni varit vänliga nog att svara. Jag har fått plattan gjuten och huset rest sen sist, så det har varit lite annat ivägen. :)

Det stämmer, det är furugolv.

Jag har inte sett något klickgolv som ser tillräckligt äkta ut för att överväga det. Plywood är för att det känns som det säkraste och enklaste sättet att få fast golvet. Limning låter läskigt och att skruva i betongen ger jag mig inte på. Bygelsystem är dyra, elastilonmatta likaså.

/nochl
 
Gabbe1 skrev:
Min erfarenhet är att ett nybyggt (och välisolerat) hus behöver mycket låg framledningstemperatur på golvvärmen för att hålla 20-22º inne. I vårt hus har vi inte vart över 25º i framledning denna vinter och några direkt varma golv upplevera vi inte. Vi har iof bara ångspärr, grålumppapp och 14mm ekparkett på plattan. Men om man med ett tjockare trägolv får öka framledningen nån/några grader så kan det inte vara några problem, det är fortfarande så låga temperaturer att jag inte kan tänka mig att trägolvet ska påverkas, men rådgör med leverantören/tillverkaren.
Det låter ju betryggande. Jag är inte så orolig över att få en glipa mellan planken, det ser jag som en sak man får räkna med om man lägger trägolv. Det vore värre om det tjocka golvet isolerar mycket. Men med 30cm cellplast under betongen kan man ju tycka att enda vägen är uppåt.

/nochl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.