Glad påsk!

Vi står inför stundande köksbyte.

Som våra planer ser ut så kommer vi att flytta spishällen från murstocken där frånluften från fläkten idag finns, till en ny placering vid en tänkt köks-ö.

Är det nåt problem med att dra spirorör eller liknande från fläkten till befintlig frånluftkanal i murstocken? Är det tillåtet att göra så?

Annars kanske det kan vara en idé att använda en kolfilterfläkt ovanför spisen, sen sätta en PAX-fläkt i murstocken så att man fortsätter att forcera självtaget litegranna. Kanske inte så snyggt med en PAX i köket?
 
Efter att ha googlat lite så verkar det som att det är tillåtet att låta frånluften från köksfläkten gå några meter i spirorör.

I mitt fall skulle det bli ca 3 meter som den får gå horisontellt i taket, sen där den ska in i murstocken skulle den behöva dyka ner ca 40 cm. Blir det tokigt? Svårt att få drag? Tänkte att det kanske skulle bli ett bra ställe att ha en renslucka.

Sista (och kanske bästa men ändå krångligaste) utvägen är ju att dra en ny kanal upp genom vind och yttertak, men då måste jag ju göra hål i tak och takpapp samt byta en takpanna till en med genomföring för rör. Eller sätter man nån huv av nåt slag?
 
ullet
Vi har gjort liknande fast bara ca 180 cm. Jag fick instruktion om att fästa isolering, brandmatta, runt röret om det gick från köksfläkten, kallas imkanal.

Självdrsget har inte försämrats av flytten.
 
Aha, tack för svaret :)

Kommer nog dessvärre att få knacka upp ett nytt hål i murstocken, då befintligt hål är en halvmeter ner från taket. Blir nog lite tokigt annars.

Skönt dock att slippa dra en ny imkanal genom yttertaket.
 
Hej!
Det är frihängande fläktkåpa då?
Inte för att måla fan på väggen, men det är tydligen kinkigare med effekten av frihängande fläkt eftersom det inte finns en vägg som hjälper till och fångar in oset. Bredare rör, inte för lång imkanal och så få krökar som möjligt är tydligen melodin.

Sitter själv i sitsen att jag har dragit 12,5-cms spiro genom övervåningen och byggt in (brandisolerat förstås) när jag nu inser att 16-cms skulle varit bättre, och dessutom måste jag har två 90-gradersböjar. (Köket är inte klart så jag har inget facit på resultatet, men plan A är en kraftig fläkt och vänta och se, och plan B att riva upp och byta ut röret bara ifall det inte funkar)

Kanske kommer gå hur bra som helst för både oss och er, men om jag vore ni så skulle jag i alla fall satsa på en rejäl rördiameter fram till murstocken och en rejäl fläktmotor till det.
 
Hmm, lustigt, det är just en frihängande fläkt vi tänkt oss! Kanske får satsa på 160mm rör.

Tack för alla tips! Det här forumet är guld värt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.