Någon som känner till en bra trapptillverkare i området mellan Gävle - Umeå? Är ute efter en inbyggd trapp i trä som skall matcha ett huset i herrgårdsstil.
 
Verkligen bra länk där man tom kan få prisindikation.

Usch vad dyra trappor är, men vilka vackra möbler.
Vår entreprenör höll på att svimma när han insåg vad den oljade ektrappen han lagt med i kontraktet kostar.
Den skall beställas imorgon ;D
På plats om 5-6 veckor
 
Rättvikstrappen rekommenderar jag.
Snacka med Koffe - Kristoffer Bergknegt.

www.trappfabriken.se

Han offererade _mycket_ prisvärda trappor till mej - en i ek och en i furu.

Jag har upptäckt att en stor del av priset ligger i ledstång och räcke. Därför är SSC:s trappor så dyra....tror jag. Har man inget räcke så blir det billigt (mina trappor ska byggas in).

 
Det ligger nog mycket i det tror jag, vi skall ha en massa extra meter ledstång och vår trappa med en vinkel blir bra mycket dyrare än en av samma modell men med tre vinklar.

 
Hade koll på ovan nämda leverantörer. Dock hade jag missat ssc's prisuppskattningar. Flexibel och kul grej på nätet, mer sånt. :)

Jag tycker man ser dåligt hos trappfabriken var de har och vilka de priser de kan erbjuda. Fasting65 har du bilder och/eller priser att dela med dig av? Jag kommer liksom dig bygga in min trappa.
 
Trappfabriken har endast enkla modeller på nätet, för det slutar ändå i att du ringer och vill ha en trapp i exakt dina mått. Det var så de förklarade för mej.

Jag får trappen till ett bra pris trots att jag lägger på 5 cm bredd (från 90 till 95) och att jag har valt sättsteg till trappan. Höjden blir 2300 mm, det är en U-trapp 2000x1400 mm. Trappen är i lackad furu (källartrapp), och jag tror vi får betala drygt ~10' plus moms.

Vad gäller en ektrapp så åker priset upp till det dubbla ungefär. Där har vi inte riktigt rott iland ritningarna, utan vi kör på källartrappan först.

De lägger inte på något om du vill ha oljat, vilket jag tror SSC gör...

Aja, ring istället för att kolla websajterna är mitt råd. Du får då ett exakt pris och en trapp precis som du vill ha, för de trappor som finns på sajterna är bara exempel...
De ritade vår trapp och så gjorde vi ändringar på den 3-4 ggr innan vi var nöjda...


Trappfabriken kan inte tillverka trapp med dolda vagnstycken.

 
Trappinköpet var det mest annorlunda av alla inköp till vårt hus. Vi började kika runt och tog in offerter från ett gäng trapptillverkare. Vi ringde bl.a. en som annonserade i Gula Tidningen - mest för jämförelsens skull eftersom vi inte visste nånting om den firman...
Han sa iallafall att han skulle till våra hemtrakter och leverera och att han kunde komma förbi och mäta och visa lite bilder på trappor de gjort.
Visst, han dök upp, gjorde sitt och sa att han skulle återkomma per telefon eller fax, Han lämnade ett pris mellan tummen och pekfingret meddetsamma har jag för mig, så vi märkte liksom inte att det var tyst ett tag - vi hade ju fullt upp med väggar och el och grejer..

Ett par månader senare ringde han, jo det var jag med trappan - den är klar nu! Jag tänkte komma på torsdag, går det?
eeek.gif
Det kändes lite tungt att backa på direkten - killen var ytterst sympatisk och priset var mycket bättre än nåt annat vi fått in.
Nåväl, trappan kom på avtalad tid och bars in i huset för inspektion. Den blev godkänd. :)

Trappan är tvådelad med vilplan och täckta steg. 1m bred med vilplan på 1x2 meter och gjord i 40mm furu.
Vi betalade 11500:-

 
Var i Sverige huserar denna snickare KarlIIX?
 
Hmm ingen aning men han verkar leverera överallt...
Om du vill ha numret så kan jag nog hitta det i kvittohögen....eller kvittokassen snarare:)
Jag gjorde misstaget att inte sätta in kvittona i pärm från början. Å andra sidan kanske det inte var något misstag då vi bygger lösvirke. Pärmarna hade säkert krävt ett rum till :)
 
Otroligt billigt!
Kolla gärna igenom kvittohögen. Här ska handlas trappa!! ;)

mvh
David
 
Nu har jag pratat med en snickare av trappor. Medan jag ville diskutera utseende ville han prata trä i trappen. Han sa att jobbet är detsamma för vilket träslag som helst men att livslängden på en furu trapp och en Ek trapp är vesäntlig.

Prisskillnaden mellan en furutrapp och ektrapp är ca 10 kkr. Nu är frågan är Eken värd det? Vet att ask/Björk också är hårda träslag och ger kanske en prisökning gentemot furan på 5 kkr. Återigen slits trappen så mycket? Funderar på att endast ha själva stegen i hårt träslag och övriga detaljer i furu. Dock funderar vi fortfarande. Vi funderar på att ha en vitfärg på trappen så utseendet ek kontra furu har ingen betydelse.

Några erfarenheter från forumet?
 
www.gnarpstrappfabrik.se/

9000kr för en vanlig standard L-trapp i klarlackerad furu.

Syrabetsade steg + resten av trappan i vitt för 2000kr extra.

Handledare för 180kr/meter.
 
Jonas_O skrev:
Nu har jag pratat med en snickare av trappor. Medan jag ville diskutera utseende ville han prata trä i trappen. Han sa att jobbet är detsamma för vilket träslag som helst men att livslängden på en furu trapp och en Ek trapp är vesäntlig.

Prisskillnaden mellan en furutrapp och ektrapp är ca 10 kkr. Nu är frågan är Eken värd det? Vet att ask/Björk också är hårda träslag och ger kanske en prisökning gentemot furan på 5 kkr. Återigen slits trappen så mycket? Funderar på att endast ha själva stegen i hårt träslag och övriga detaljer i furu. Dock funderar vi fortfarande. Vi funderar på att ha en vitfärg på trappen så utseendet ek kontra furu har ingen betydelse.

Några erfarenheter från forumet?
hade en gång en ektrapp i ett gammalt hus..jag drömmer ljuva drömmar om den än.. :) Men då var det som sagt ett gammalt hus med en underbar gammaldags bred och härlig trappa....Nu däremot har vi en vanlig standard i furu...och den är jäkligt trist och jag tycker absolut inte om den..(dessutom har vi en stor hund så därför är det mycket märken/repor i den...furu är ju så mjukt)
 
Min dotter har förevigat ett konstverk i mina föräldrars lackade furutrappa, bläcket är borta, men tryckmärkena kvar... :-/

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.