Det börjar bli dags att bestämma var jag ska ha ventilationsdon i na badrummet, se skiss. (Ja jag vet att det ser ut som ett barn ha kladdat ihop skissen, men jag orkade inte sätta mig vi datorn och ta fram ritningen just nu...det fick bli en teckning i paddan.)

Jag tänker mig ett, eller möjligtvis två frånluftsdon och ev. ett tilluftsdon för överluft från utanför badrummet via ljuddämpare.

Hur bör jag placera frånluftsdon? Skulle det funka att ha utanför duschen (nedanför på teckningen)? Tilluft kanske vid WC (det är ett fönster på väggen över WC, förresten). Om jag tycker att jag behöver två frånluftsdon, hur placerar jag dem då?

ImageUploadedByByggahus.se1361747458.979327.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite svårt att ge råd, om man inte vet vad som är yttervägg?

Jag förutsätter att du ska ha forcerad frånluft, typ pax-fläkt. Tilluften behöver väl då inte komma utifrån utan överluft från övriga huset är inte dumt. Jag skulle försöka få en överluft över (under) dörren och ett diagonalt flöde i rummet och från luft precis i duschhörnan.
 
Paxfläkten nära duschen och tilluften i springan under dörren.
 
Ah, tänkte inte på att tankeläsning funkar sådär på forum...

FTX-ventilation ska det vara, därför spelar det nog ingen roll vad som är yttervägg?

Så, överluft via ett tilluftsdon i nedre högra hörnet och frånluft i övre vänstra hörnet?
 
Väcker min gamla tråd här igen.

Är det en utomordentligt dålig idé att ha tilluft/överluft som kommer in genom taket i nedre högra hörnet och frånluft i övre vänstra hörnet? Måste tilluft/överluft vara vid golvnivå för att få bra ventilation (strömning diagonalt i både horisontal- och vertikalled?
 
Menar du ett tilluft-don i badrumstaket?
FTX innebär inte att det ska vara tillufts- och frånlufts-don i samma rum. Utsug i badrum, toalett, kök, tvättstuga etc.
Inblås i sovrum och vardagsrum. En springa i dörrens underkant är enklaste sättet att få in luft i badrummet.
 
Nej, jag menar inte tilluft från aggregatet. Jag menar luft från utrymmet utanför badrummet. Jag tycker att det inte ser ut att vara så mycket springa under dörren i nuläget + att jag vill att så lite ljud som möjligt läcker ut från. Badrummet. Om jag kör överluft via kanal på vinden kan jag i alla fall ha en ljuddämpare...
 
Badrum är ett rätt litet rum med förhållandevis högt luftflöde att placering av överluft/frånluftsdon inte är så kritiskt så länge dem inte sitter för nära varandra.
Tänk bara på att om du gör överluft via kanal på vinden att du isolerar kanalen rejält så du inte tappar värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.