Vi letar husbyggare och hus, jag har en dröm om betonggolv, i alla fall i hallen. Jag såg en blogg där de använda den gjutna plattan som golv, men jag funderar på hur man gör om man bara vill ha betong i ett rum?
 
Man struntar i att lägga andra golv i just det rummet och polerar upp betongen. Om betongen inte håller den fina yta man önskar så är alternativet att flytspackla & behandla :)
 
Jag läste någonstans att betongen man anvönder sig till grunden inte lämpar sig som golv. Något med sprickbildning och dammande...?
 
OM du vill ha samma nivå på golven så gjut en klack där ni vill ha betonggolv öppet. Inte så svårt egentligen. Se till att använda lite fin ballast där som läggs på i ett sent skede så det inte sjunker ned, och slipa sedan till ett Hyperfloor så har ni ett riktigt fint golv. Då kommer ballasten fram och ger en fin yta.

När man slipar golvet till ett Hyperfloor så förseglar man också betongen så att den inte dammar.
 
Men jag vill inte ha någon synlig balast. För det är väl små stenar? Jag vill ha känslan av ren, matt betong
 
Vi funderar även på att ha betonggolv på hela undervåningen, då behövs väl ingen klack?
 
Marilis skrev:
Men jag vill inte ha någon synlig balast. För det är väl små stenar? Jag vill ha känslan av ren, matt betong
Ok, observera då om du kollar på hyperfloor att man inte behöver få det så blankt som de allra flesta bilderna nog kommer visa. Man kan även slipa fram ett matt golv med samma metod, man kör bara förre poleringssteg, har jag för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.