Hej!

Jag håller på och renoverar ett hus från 50-talet, och tele/data nätet är om man uttrycker sig milt lätt underdimesionerat.

Jag har kollat lite på att installera LexCom i huset för TV/Tele/Data, men det verkar som att de flesta här tycker att det är dyrt.

Jag har inte lyckats hitta några prisuppgifter på systemet, så jag undrar om någon här på forumet har priser på prylarna och vill dela med sig av dessa.

Det jag är mest intresserad av är centralen, tv/radiomodul, datamodul/switch, telemodul, samt eventuella övriga prylar som behövs för att få dessa att funka.

/Jonas
 
http://www.elbutik.se/ säljer sådana saker, kolla under TELE, TV & DATA -> LexCom Home för att se lite priser
 
Tackar för det...
Nu kan jag i alla fall räkna lite på vad kalaset kommer att gå på. ::)

/Jonas
 
Jag räknade på det tidigare och den stora kostnaden är att köpa kabel och uttag som klarar de höga frekvenser som tv-signalen använder.
 
Ska sätta mig och räkna lite i kväll...

Vad gick din installation på? Hur stort hus handlade det om?

/Jonas
 
JonasHolm skrev:
Vad gick din installation på? Hur stort hus handlade det om?
/Jonas
Jag har inte dragit in något ännu, är fortfarande i planeringsstaidet och undersöker vilken lösning som blir bäst.

Jag funderade på att bara köpa lexcoms tv-modul eftersom det är den enda av modulerna som jag tyckte var prisvärd. Men när jag räknade på det så kom jag fram till att det blev en rätt saftig kostnad att köpa parskärmad kabel och uttag testade för 800Mhz.

Det blev billigare i mitt fall att dra en egen coax för tv till alla rum där jag kan tänka mig att behöva en tv.

Så efter mycket funderande så lutar det åt att jag väljer följande lösning:

- Minst två tp-uttag i varje rum.
- Dubbla vp-rör till varje uttag.
- Cat 6 kabel.
- En korskopplingspanel dit alla uttag är dragna
- En gigabit switch
- En korskopplingspanel där jag paralellkopplat alla
uttag och kopplat dom till telefonen.

På så sätt kan jag enkelt välja om ett uttag är data
eller telefon.

Angående TV så kom jag fram till att jag kommer ändå
att köra marksänd digitaltv på alla tvapparater.
Och eftersom jag får bra mottagning med en liten antenn avsedd för digitaltv, som man bara gömmer någonstans bakom tv:n behöver jag inte dra någon coax alls för tvapparater.


Jag är nämligen övertygad om att vi rätt snart kommer
att se setupbox lösningar på marknaden där man har en
central mediabox som dekodar allt möjligt och streamar musik och video över nätverket.
Sedan har man en väldigt enkel och dum setupbox som för varje enhet dekodar mpegströmmarna.
 
Hejsan alla...

Upptäckte precis detta här systemet, vilket verkar vara väldigt high-tech... Och blev så klart genast intresserad... pryl-bög som man är... ;D

Mr_Smurf: Hur kom du fram till att det var billigare att dra coax separat. Måste man inte dra en hel uppsättning extra rör i väggarna?

Min stora fråga är om det kan tänkas bli billigare som helhet???

För om jag har fattat allt rätt (vilket inte händer ofta :-[) så räcker det att man lägger två "system" med rör i väggarna om man väljer LexCom... Ett för 220V och ett för "allt annat"???
Men om man väljer traditionellt system så måste man dra minst 3 seperata rörsystem. 1 för 220V, 1 för TV/Radio och 1 för Data/Tele....

Någon som räknat på dett??? ;D

 
I teorin blir det nästan billigare, dock inte i praktiken. Min åsikt är ...

1. POT (Plain Old Telephone) är mer eller mindre ointressant att dra tråd för i vilket fall som. Innom en mycket snar framtid blir det IP-telefoni som gäller. Har redan börjat komma trådlösa sådana t.o.m. Fram tills dess kör jag med DECT.

--> Ett system borta. Samma väg vandrar snart TV/Radio, även om det är för de lite mer teknikintresserade och längre fram i tiden.

2. Rördragningen för datatrafiken/lexcom blir ordentligt mycket mer än de få som man kanske lägger extra för TV/radio som vanlig coax. All nätverkstrafik går i stjärna från uttagen till "patchpanelen" (åtmindstånde de installationer jag varit med om). Coax ligger ofta i serie och man tänker till lite extra före man drar de.

3. Ett video nät måste man ändå dra. LexCom klarar vanlig tv och Nicam genom luften. Kopplar du in en DVD på nätet blir det genom antennsladden (vilket är sämsta tänkbara bild) och i mono (inte ens ett enkelt fusk med A2 stereo bemödade man sig att ordna).

Så för projektorer, plasmor, etc. behöver man ändå dra kabel på golvet eller i separata rör om man vill distribuera annat än vad som kommer genom luften.

4. Balunerna som behövs för att koppla mellan antennsladdarna och lexCom nätet, tar man bra betalt för.
 
Strixx skrev:
Mr_Smurf: Hur kom du fram till att det var billigare att dra coax separat. Måste man inte dra en hel uppsättning extra rör i väggarna?

Min stora fråga är om det kan tänkas bli billigare som helhet???

För om jag har fattat allt rätt (vilket inte händer ofta :-[) så räcker det att man lägger två "system" med rör i väggarna om man väljer LexCom... Ett för 220V och ett för "allt annat"???
Om du ska dra lexcoms kabel eller någon annan kabel som klarar en tvsignal så bör du nästan ha ett vprör per kabel dvs, två rör till varje dubbeldosa.

vprör kostar inte många kronor så lite extra vprör blir inte så dyrt, och kostnaden för coax:en tjänar man lätt igen genom att man inte behöver lika dyr nätverkskabel när man bara ska ha data och teletrafik i nätet..

Visst är Lexcom home coolt, men inte prisvärt enligt min åsikt.
 
Mr_Smurf skrev:
Jag är nämligen övertygad om att vi rätt snart kommer
att se setupbox lösningar på marknaden där man har en
central mediabox som dekodar allt möjligt och streamar musik och video över nätverket.
Sedan har man en väldigt enkel och dum setupbox som för varje enhet dekodar mpegströmmarna.
I princip har du rätt men det kommer inte bli en central set-top box, utan flera "intelligenta". Det blir inte billigare med en centraliserad lösning och dessutom är det inte skalbart.
 
T-34 skrev:
I princip har du rätt men det kommer inte bli en central set-top box, utan flera "intelligenta". Det blir inte billigare med en centraliserad lösning och dessutom är det inte skalbart.
Det är mycket möjligt... Men i vilket fall så är antennkabelns dagar räknade.
 
många inlägg inget pris...har någon betalt en räkning eller??? 8)
 
tyvärr inget pris här heller:)
har dock kollat på systemet (även "elko link home") och kan med säkerhet säga att man inte får valuta för pengarna.. den ända fördelen är att du kan sätta in tvn vart som helst. så dra ett cat6 nätverk till alla rum, och dra coax till varje rum.. tada! mycket billigare, mycket mer flexibelt, och bättre kvalite´. en riktig coaxkabel slår vilken datakabel som helst på fingrarna när det gäller tv-signaler. kolla mr_smurf´s installationsförslag..

håller dock inte med honom om streaming över nätverk.. dom är allt för rädd om sitt källmatrial för att tillåta en sån variant (som onekligen vore skitbra:).

de här systemen är inte alls hightec på något vis, som dom själva vill påvisa, det är precis samma gammla dåliga signaler som förut, som dom har buntat in i en kabel! sen tar dom betalt för "modulatorer" som inte är annat än vad en normal människa skulle kalla adapter.
 
Mr_Smurf skrev:
Jag är nämligen övertygad om att vi rätt snart kommer
att se setupbox lösningar på marknaden där man har en
central mediabox som dekodar allt möjligt och streamar musik och video över nätverket.
Sedan har man en väldigt enkel och dum setupbox som för varje enhet dekodar mpegströmmarna.
Upptäckte att det redan finns, fast det går bara att ha en tv ansluten.
http://www.hauppauge.com/pages/products/data_mediamvp.html

Tydligen testad på:
http://www.hardwarezoom.com/viewcontent.jsp?ReviewID=189&PageNo=1

Men det dröjer väl inte länge förrän några glada linuxnördar bygger en mediecentral för den där boxen, så man kan köra "obegränsat" antal settopboxar per pc.

Undra om det finns fler tillverkare av sånna där settop boxar??
 
Mr_Smurf skrev:
Men det dröjer väl inte länge förrän några glada linuxnördar bygger en mediecentral för den där boxen, så man kan köra "obegränsat" antal settopboxar per pc.
Tydligen pågår det en del utveckling av alternativa serverprogramvaror för den.
http://www.rst38.org.uk/mediamvp/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.