Nu har vi återigen gått påhälsning av tjuvar och det nyligen monterade brytskyddet från Habo visade sig vara av medioker kvalité, se foto.

Det är en förrådsdörr med ett lås av typen fjädrande (vrid ett kvarts-vars och den är olåst till man släpper nyckeln)
Det är lätt för tjuven att dyrka då han bara behöver komma in och putta lite på låskolven.

Finns det bättre brytskydd? (Jag tänker mig smidd, härdat stål istället för bockad bonnplåt.)

Eller skall vi byta ut låset till ett vanligt som man vrider runt ett varv och kolven är låst
dorrlas.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
torbeno skrev:
Det är lätt för tjuven att dyrka då han bara behöver komma in och putta lite på låskolven.
Men när dörren är stängd ska ju den "lilla kolven" i mitten vara intryckt och då ska det inte gå att "putta in" låskolven. Fungerar det som det ska?
 
Alfredo skrev:
Men när dörren är stängd ska ju den "lilla kolven" i mitten vara intryckt och då ska det inte gå att "putta in" låskolven. Fungerar det som det ska?
Det räcker att putta in den stora så åker den lila med. Är det fel?
 
torbeno skrev:
Det räcker att putta in den stora så åker den lila med. Är det fel?
Med reservation för att jag absolut inte är någon låssmed så ska det fungera såhär. Om du enbart trycker in den lilla i mitten ska den övre spärras så att den ej går att trycka in. Alltså normalt när dörren är stängd/låst är de båda stora helt ute i "sina hål" i dörrkarmen medan den lilla i mitten är intryckt. Då ska det ej gå att "putta in" den övre stora.

Vet inte om detta blev begripligt. Någon annan kanske kan förklara bättre.
 
Alfredo skrev:
Med reservation för att jag absolut inte är någon låssmed så ska det fungera såhär. Om du enbart trycker in den lilla i mitten ska den övre spärras så att den ej går att trycka in. Alltså normalt när dörren är stängd/låst är de båda stora helt ute i "sina hål" i dörrkarmen medan den lilla i mitten är intryckt. Då ska det ej gå att "putta in" den övre stora.

Vet inte om detta blev begripligt. Någon annan kanske kan förklara bättre.
Skall ut och kolla igen ...
Tjuvarna löser ju detta mycket enkelt iaf :(
 
Kanske sitter motblecket för långt ifrån, springan mellan dörrblad och dörrkarm är helt enkelt för stor.
Ett lås som måste låsas med nyckel är nog en bättre lösning.
 
fahlis skrev:
Kanske sitter motblecket för långt ifrån, springan mellan dörrblad och dörrkarm är helt enkelt för stor.
Eller är det någor som hindrar fallet ("låskolven") från att gå ut helt så att spärren därmed ej aktiveras.
 
Precis som det sagts i tråden så är den lilla kolven en förreglingskolv som ska spärra det övre kolven (fallkolv) ute när den är intryckt.
Måste du ha ett självlåsande lås på dörren då dessa låshus är sämre ur brytsynpunkt än ett lås du låser med en nyckel.
Det är inget brytskydd du monterat utan ett t-järn (täckjärn i T-profil) som är till för att täcka över skador.
Ett brytskydd går längs hela framkanten av dörren och sitter i både dörrbladet och i karmen.
Ett billigt brytskydd finns på biltema (biltemas är lite kortare än det som låssmeder säljer men täcker 200cm i framkanten vilket borde vara tillräckligt) om du inte vill köpa ett hos en låssmed.
http://www.biltema.se/sv/Hem/Sakerhet-och-larm/Dorr-och-fonster/Brytskydd-87298/
Kanske var mycket facktermer så postar en förklaring.
http://www.polisen.se/PageFiles/401277/Låsdetaljer nomenklatur bil. 4.pdf
 
Redigerat:
Är karmen ordentligt förankrad så den inte kan flexa i sidled. Är den stum, glipan melkan dörr och karm inte för stor och förreglinglingen och fallkolven i rätt lägen behöver man bryta betydligt mer än vad det ser ut som man gjort.
 
Tänkbart scenario; brytningen böjer ut karmen så att glipan ökar och förreglingen upphör …
 
Aha, tack för lektion i hur dörrlås fungerar :)
Förreglingen fungerar som den skall men ändå lyckas de ta sig in???? Detta var alltså femte gången och nu försvann en Klippo-gräsklippare av lite fräsigare modell och två bensintrimmers.
Det är ingen stor glipa mellan dörr och karm men det finns ett märke i fasadbrädan
an IMG_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
fahlis skrev:
Tänkbart scenario; brytningen böjer ut karmen så att glipan ökar och förreglingen upphör …
Mm, det kanske är så. Jag kan känna att det sviktar lite när jag trycker på karmen/dörren.
Så ovan nämnda brytskydd från Biltema är mitt nästa steg alltså?
 
torbeno skrev:
Mm, det kanske är så. Jag kan känna att det sviktar lite när jag trycker på karmen/dörren.
Så ovan nämnda brytskydd från Biltema är mitt nästa steg alltså?
Det låter klokt att investera i ett riktigt brytskydd som även löser problemet med att karmen kan svikta isär från dörrbladet.
Om det sitter ett säkerhetsslutbleck i dörrkarmen så kontrollera att skruvarna i toppen och botten av urtagen är utskruvade så dom kilar upp kring låset så det inte sviktar, men de skruvarna finns endast i bättre slutbleck.
 
Sätt i ett lås med hakregel, t.ex.Assa410 eller liknande från annan leverantör.
Och som extra säkerhet lägger du in en träbit bakom karmen där slutblecket sitter så det blir stumt och inte kan brytas utåt.
 
  • Gilla
torparnorpan
  • Laddar…
AndersS skrev:
Sätt i ett lås med hakregel, t.ex.Assa410 eller liknande från annan leverantör.
Och som extra säkerhet lägger du in en träbit bakom karmen där slutblecket sitter så det blir stumt och inte kan brytas utåt.
Kan man behålla samma nyckel i så fall? Det handlar om ganska många nycklar ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.