Har ett igenväxt land som mäter ca 10x3,5m , där växer lite allt möjligt från blommor till rabarber, bränn nässlor och kanske lite mynta samt jordgubbar, men som sagt,, den är rätt igenväxt och på somrarna så ser det mest ut som en buske :) ,

Nu är tanken att så en gräsmatta där istället, måste jag då gräva ur hela landet eller räcker det med att rycka bort allt och kanske efterfylla med jord så det blir plant. ?

Hur skulle ni gjort för att minimera arbetet :) ??

nkhsaafgauttal

acryizbboedgv
 
Brännässlor och annat flerårigt rotogräs (t ex kirskål) måste rensas bort 100%, inte en rot bit får vara kvar. Är lite pilligt terapiarbete, men inte så jobbigt som det kanske låter, och kan vara helt ok nu på våren om det är lite skönt väder.

Just de två ovan nämnda ogräsen kan man iofs strunta i om det ska bli gräsmatta eftersom de inte tycker om att bli klippta hela tiden utan då tynar de bort ganska snart (1-2 år).

Dock maskrosor och revsmörblomma är två andra ogräs som inte kroknar av att bli klippta. De måste bort.

Latmansvarianten är att lägga ut markduk som får täcka jorden ett par år. Sedan har allt dött under och det är bara att luckra, kratta och så gräs.
Under de två åren man väntar kan man med fördel fylla området med krukor och urnor, el pallkragar och köksland.

Tror inte att gräs på rulle helt säkert kväver allt ogräs, men kanske är det en bra "genväg" i detta fall?
 
AnneFi
Jag har bara slängt ut gräsfrö och klipper ogräset hela tiden.
Jag tror inte att ogräset har en chans mot gräset och en gräsklippare men det är bara vad jag tror.
 
AnneFi skrev:
Jag tror inte att ogräset har en chans mot gräset och en gräsklippare men det är bara vad jag tror.
Mycket får du nog bort på det sättet men lycka till med eventuella maskrosor! Men vad tusan, de är ju rätt vackra och påskgula. :)
 
Vad kul med alla svar :)
Jag tror jag gräver bort allt och sprider jord så det blir plant...

En annan fråga... tror jag har slipers runt landet.. hört att de ska va miljöfarliga och får ej slängas hursom... hur vet jag att det är sån då ?
I mina ögon är det en träbit :)
 
Jag körde ett par varv med jordfräsen på vår 150m2 stora "åker". Därefter krattning och rensning av det värsta. Sådde gräs för någon vecka sedan och hoppas nu att det ska ta sig och bli en hyfsad gräsmatta av det iaf..
 
mr_kenzo skrev:
En annan fråga... tror jag har slipers runt landet.. hört att de ska va miljöfarliga och får ej slängas hursom... hur vet jag att det är sån då ?
I mina ögon är det en träbit :)
Tja, dimensionerna, färgen och lukten varma dagar ger ju en antydan. Men är de gamla och har ruttnat delvis är det nog slipers. Varsågod och lyft, och transportera till återvinningen där de har en särskild container för detta. De brukar vara vansinnigt tunga och genomdränka med vatten, så en motorsåg underlättar. Plocka upp spånet och flisorna också och lägg i samma container. Akta ryggen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.